Saker att göra med häst för nybörjare?

V

vill veta mer

Hej!
Är nybörjare o vill ha lite tips på saker som hästen o jag kan göra för att komma varann lite närmare. Vågar inte rida själv ..skulle gärna vilja lära mig att köra hästen men vad behöver man ha för utrustning då. Som det är nu kan jag ev ta in hästen från hagen om inte dom andra hästarna trängs vid grinden o borsta honom o så men skulle vilja träna lite själv med honom...är egentligen rädd för hästar men denna kille skulle kunna bli min kompis känner jag. Har ingen möjlighet att rida för tränare just nu utan vill ha tips på saker vi kan göra själva, har stått brevid o tittat när dotterna har longerat honom så det borde jag fixa själv, ska prova det i morgon faktiskt...är det något man absolut INTE ska göra??? ge mig tips,förslag ideer, goda råd- snälla hjälp mig för jag tycker detta är kul...:confused:

Sv: Saker att göra med häst för nybörjare?

Du ska inte longera om du bara har tittat på, longering sliter mer än det gör nytta oftast och särskilt om man inte vet vad man gör. Ta promenader är det absolut bästa man kan göra för att komma sin vän nära och att borsta och pyssla med den. Gå ut och gå men ta träns på så att du har kontroll.

Om du vill lära dej köra så ska du gå en kurs så att du lär dej körning. Är hästen inkörd? Annars måste den köras in och du behöver då skicka iväg hästen på inkörning eller ta hem någon som kan hjälpa dej. Det är viktigt att det blir rätt för annars förvandlas en trevlig stund till en livsfarlig.

För att kunna köra behöver du en vagn, en rockard är bra att börja med. Rockarden ska ha ordentlig svängel och draglinor så att dragläget blir bra för hästen. Sedan ska du ha en ordentlig sele som passar hästen och som ger den ett optimalt sätt att dra.

Jag tycker att du ska ta hjälp av någon som är duktig och gå kuser så att du lär dej hur du ska göra ihop med din häst.
Det finns massor som du kan läsa dig till själv men du behöver också gå kurser så att du lär dej i praktiken. Hästar är underbara att umgås med men det kan lätt hända olyckor och särskilt om man är osäker på hur man ska hantera olika situationer som uppstår.

Körning är precis lika svårt som ridning att lära sig - och MYCKET farligare. Se till att få hjälp att lära dig köra och kör bara en välkörd och mycket trygg häst till en början.

Jag tycker att det låter som om du skulle behöva få lite hjälp att komma igång med hästeriet, finns ingen i din omgivning som kan hjälpa dig lite på traven genom att låta dig vara med när han/hon sköter och tränar sin häst? Det är många minor man kan gå på som ny inom hästarnas värld. Den kanske vanligaste och farligaste saken är rädslan. Rädsla får en att göra dumma saker och det är rätt givet att man blir rädd ibland, speciellt i början, och då far allt säkerhetstänk bort och en riktigt farlig situation kan uppstå.

Var rädd om dig och be om hjälp är mitt bästa tips!

Kul att du vill hålla på med hästar!
Det allra bästa att börja med är att umgås med dom, då lär du dig hur dom fungerar och hur du ska göra dig förstådd.
Ta tid att titta på dom i hagen, hur dom beter sig mot varandra.
Och gå promenader med hästen! Det är ett jättebra sätt att bygga förtroende på.

Men prova inte nya saker innan någon visat och förklarat för dig hur man gör, och sett dig prova själv. Hoppas du har någon kunnig som kan hjälpa dig!

Lycka till!

Hej!
Jo jag har lite folk i o utanför stallet jag kan fråga.. och jag har oxå varit med rätt mycket i stallet, men tänkte mer på saker man kan göra om man nu inte är så jättehaj på hästar..tex promenader, kanske lite ledarskapsövningar mm. lite träningsknep...för att jag ska bli trygg o hästen ska tycka det är roligt..

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 740
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 696
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 049
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 752
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Freestyle och htm
  • Hönstråden II