Saigon 1034

C

Cathrine

Har ni betäckt/fått avkommor efter honom?
Är ni nöjda med resultatet?
Hur har storlek/färg/tecken utfallit?
Vad känner ni inför det faktum att man inte sett till honom på över ett år (jag tror han är/har varit skadad?)?
Är det någon som vet vad som planeras för honom i fortsättningen utbildningsmässigt (han står väl i Danmark nu?)?
Han är ju en enormt bra typförbättrare - vet ni någon annan av hans kaliber både när det gäller typ och gångarter?

Jag har en åring efter honom (u.e. Krocket) som jag är mer än nöjd med. Snutten är fux med två strumpor och en vit kota, rejäl bläs, högställd och vacker. Hans mamma är inte fy skam att skåda heller, men hon är av den grövre modellen och det verkar som om Snutten blir lite lättare i typen. Mankhöjden är svår att avgöra var den kommer att hamna, men i dagsläget är han dryga 140 cm. Hoppas att den blir som mammas och pappas, d.v.s. 169 cm. :idea:

Temperamentet är lugnt och trevligt, Snutten är pigg och läraktig, nyfiken och lugnar sig snabbt om han skulle bli uppstressad över något nytt. Jag skulle inte tveka att använda Saigon igen (har planer på det inför nästa säsong), och hoppas att många med mig tycker likadant. :)

Saigon själv har jag sett både på bruksprov, Breeders, Falsterbo och ett par gånger på Tullstorp. Är något av det grannaste jag skådat i hingstväg och gången kan man ju inte annat än avguda. Dessutom verkar han ha ett mycket trevligt temperament, och det var verkligen trevligt att kunna stå och kela med honom i boxen. :love:

Nu missade jag förra bruksprovet och har inte kunnat se årets fölvisningar - är det någon som har koll på om det kommit någon ny typförbättrare på gångartssidan?

MVH
Cathrine

Sv: Saigon 1034

Han är ju en enormt bra typförbättrare - vet ni någon annan av hans kaliber både när det gäller typ och gångarter?

Har ingen avkomma efter honom, men gillar det jag har sett av hans avkommor och gillar honom själv också. Något som ligger honom om fatet är ju att om man har ett sto med korta ben, då han kan nedärva detta eftersom hans far Sack inte har de längsta benen. Har hört detta diskuteras ett flertal gånger både hos ridfolket och avelsfolket.

Jag betäckte mitt Mastersto med Saigon 2003. Av olika anledningar var jag tvungen att sälja henne. Det blev ett stoföl som jag åkte och tittade på på fölvisningen. Det var en liten svart sak med ett inte alltför tilltalande temperament och inte heller speciellt bra gång. Temperamentet kan nog tillskrivas Master men nästa föl stoet fick var efter New Balance och var mycket mer socialt än den förra.

På fölvisningen i östergötland i helgen så vann en hingstunge, Sakke, e. Saigon-Magritte-Pan xx med 51p (988899). Den var fin, såg den tyvärr bara i finalringen och då är de ju ofta lite spända/trötta och kanske inte visar sig lika bra som under själva visningen. Men den såg cool ut, och fick mkt fin kritik.
Kul att en häst med så "svensk" stam kapar åt sig förstaplatsen!

Master är ju känd för att ha ett ganska tufft temperament men jag har sett Saigon komma till hingststationen för att samlas, och det temperamentet går inte av för hackor! Men sedan kan han ju vara snäll hemma i boxen det vet inte jag, men i transporten slår det gnistor vad jag kunde höra!
Snygg hingst annars.

:eek: Den heter väl inte Snutten på riktigt :eek:

I allafall har jag sett endel resultat från fölvisningar, och jag minns att jag reagerade på att många Saigonavkommor gick riktigt bra.

*Svarar flera*

Nej, han heter inte Snutten på riktigt. :rofl: :rofl: :rofl: Men det vore kanske ett namn att ha i åtanke för framtida avkommor? Har sett en häst som hette Vilda Matilda. :D

Jag tror ju inte att alla Saigonavkommor per automatik får fantastisk gång - stoet inverkar så klart också, och så kan ju inte alla avkommor bli superfina bara för att deras föräldrar är det. Tyvärr. :smirk:

Jag tycker att Saigon är ursäktad för att han lever loppan i transporten innan samling. :angel:

Verkligen roligt att höra att en så svensk stamtavla som den på fölet i Östergötland ger ett fint resultat! :)

Är det ingen som vet något om Saigons nuvarande tillstånd? Någon som har funderingar kring framtida användande/genomslag i aveln?

MVH
Cathrine

*putt, putt*
Ingen som har något mer spännande att berätta framför allt om hans avkommmers temperament?

Mvh
Camilla

En helt annan sak som gör mig lite konfunderad. Det är storleken på din åring. Är den verkligen 140 cm? Mitt största årsföl är ungefär i storleken. Då är hon född i slutet på maj.

Har en kompis som har en 2-åring helt underbar snygg o ett ljuvligt temperament. Älskar att bli borstad o när hovslagarn kommer står hon som ett ljus i gången. Ska bli kul o se på 3-årstestet 2006. Jag tror mamman är efter Master.

Saigon har gett en bekant till mig super fin avkommor... helt underbar! stoets stam var Gigolo - Nactus! visserligen är den fortfarande unghäst, men den är som sagt jätte fin och växer jämt och bra

har sett två saigonföl båda saigon-falleur, väldigt fina i typen och med underbar galopp, en av dem har varit med på hingstvisningen på tullstorp två år i rad nu..mkt trevliga i temprament och allt..

men saigon har väl ett sådär temprament har hört lite om det men komme rinte ihåg vad det var:crazy:

MASTER?? oo..det var tuff betäkning..vet att en känd ryttare just nu har en chapman-master häst som hon får behålla själv eftersom det verkar som om ingen vågar sig på den :angel:

Hmmm - hänger inte riktigt med: tycker du att min hingst verkar liten eller? Han går i alla fall på lösdrift med en hel hög andra hingstar nu, och storlekarna på alla varierar kraftigt, men min är större än alla utom en (och den är över 160 i mkh :crazy: ). Det verkar vara väldans olika hur de växer. Min har ju vuxit ganska jämnt hela tiden. Tror ju att han blir precis som mamma och pappa, d.v.s. 169 cm.

Min hingst har fått massor beröm av övriga hingstägare för sitt trevliga temperament och snygga modell. :love:

MVH
Cathrine

Jo jag tyckte att om han var 1,5 år och 140 cm så var han liten. Speciellt om du hoppas på 169 cm i slutet, det är ju 29 cm som skiljer.
Så det var därför jag undrade om det var rätt uppgifter om ålder och höjd som skrev i första inlägget.
Av egen erfarenhet så har jag aldrig fått en så liten jämt växande åring över 160 cm i slut ändan. Så jag var lite nyfiken på om uppgifterna var rätt.

OK, då förstår jag. Det är rätt uppgifter (var i alla fall). Har inte mätt honom sedan i somras. Hur som helst tror jag envist att han blir lika stor som sina föräldrar. Har kollat med ett par stora uppfödare i min närhet, och de tror också att han kommer att bli stor. Men, men, framtiden får utvisa. Han kanske kan bli snygg d-ponny åt dottern om det krisar till sig...:rofl:

MVH
Cathrine

putt*putt*

Med följfråga:

Om jag inte är helt fel ute borde hans förstårgång förberedas för treårstestet nu.

Så vad har ni som påbörjat det arbetet att säga om hans avkommer?

Mvh
Camilla

Hej!

Ett Saigon-Nooitgedacht(stavningen?) föl (Sargon)kom 2:a på fölvisningen i Dalarna 05 (988798=49).;)
Mvh Malin

Har ett 3-årssto som har ett underbart temperament. Alltid positiv och glad, pigg och nygiken. Jag har int haft några problem med henne vid hantering och påbörjad inridning. Hon är mycket lik Saigon, fast lite mindre, blir nog 1.64, men mamman är 1.60. Kunde inte vara mer nöjd med henne.:love: :love: !

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka