Saigon 1034

Sv: Saigon 1034

Ja. Du hade helt rätt det var jag som kom ihåg fel. Han har en årgång från -03.

Du har inte koll på på vad han gett för storlek på dom avkommorna som har visats upp hittills?

/Camilla

Nej inte på rak arm, men om du har Ridsport så står resultat och mankhöjder där på alla visade hästar. Tror att många visades i Strömsholm om jag inte minns fel. ASVH:s hemsida har ju alla resultat, men vet inte om mankhöjden stå där.

Tvååringen som vi har blir ingen jätte kanske 163, då mamman endast är 157(e. Maraton). Min kompis ettåring har en stor Master-Pontus mamma, så hon blir nog upp mot167-170.

**KL**
Någon som har koll om Saigon kommer att finnas tillgänglig för avel inom de närmaste åren?
U

Jag gillade inte Saigon alls, av de anledningar som nämnts tidigare i tråden.
Så när det kom en Saigonavkomma på 3årstestet, passade jag på att gå på toaletten. :angel:
När jag kommer tillbaka ser jag de sista sprången och har gåshud.
Jättetrevlig!
Nästa som kom in var också supertrevlig.
Motvilligt impad, kan man väl säga att jag var!
Det är inget för mina linjer, men som sagt, trevliga avkommor.
mvh

och jag måste ha missat precis att du skulle dit! :o
Verkar som vi springer om och förbi varandra på samma ställen! :D
mvh

Har sett två avkommor, båda med underbart temprament.
Lugna, tillgivna och otroligt pålitliga.

Vacker halsansättning, kanske lite raka bakhaser.

Jag gillade inte Saigon alls, av de anledningar som nämnts tidigare i tråden.
Så när det kom en Saigonavkomma på 3årstestet, passade jag på att gå på toaletten. :angel:
När jag kommer tillbaka ser jag de sista sprången och har gåshud.
Jättetrevlig!
Nästa som kom in var också supertrevlig.
Motvilligt impad, kan man väl säga att jag var!
Det är inget för mina linjer, men som sagt, trevliga avkommor.
mvh

Hmm.. jag gissar att jag missat det negativa om avkommorna i tråden. Vad är det med dem du inte gillade? Jag har varken sett herrn själv eller avkommor men skulle gärna göra det :).
Tycker det ser ut att vara en snygg hingst med intressant stam..
U

Ni som har lite koll, hur ser det ideala stoet ut till Saigon, och vilket sto skulle ni inte komma med?
U

Bara det inte slutar med att han blir så värdefull som sporthäst så han säljs som det.. utomlands.. Det har ju hänt förr.
Jag tror seriöst att han skulle kunna vara en riktigt bra matchning till mitt sto. Hon ska inte betäckas nu, men om allt går som det ska så kommer hon ju att betäckas om något år. Jag tycker det börjar bli tunnt med "svenskstammade" hingstar..
Satt o kollade vad SWANA har för linjer att tillgå. Mest intresserad av deras hingstlinjer. Det finns ju en del som inte finns här längre, om jag hade haft råd så hade jag nog beställt hem en låda gott och blandat ;). Tycker faktiskt att det är märkligt att inte fler värnar om de svenska linjerna, utan väljer att försöka komma så nära ett europeiskt varmblod, som möjligt. Samtidigt som det kan vara förståligt, i o med att dessa linjer använts betydligt mycket mer och man vet hur de med fördel ska användas. Det kah jag sakna att jag inte vet med våra svenska hästar. Eller hur de svenska linjerna bäst kombineras med de utrikiska. Våra svenska hingstar, de som är kvar här är tyvärr ofta lite väl omoderna i modellen, och de som är modernare tävlas och exporteras..
Typmässigt tycker jag att Saigon ser ut att kunna mäta sig med utrikiska hingstar som har använts betydligt mycket mer. Och det verkar ju på er som han verkar lämna trevliga avkommor, och det gör ju absolut inget..
U

Jag är också rädd för att han försvinner utomlands :crazy:.... Har ett 3-årigt sto efter honom och jag är så nöjd! Tyvärr hade hon ådragit sig en muskelbristning innan 3-års-testet så hon var inte visningsbar :cry: .... min avatar är bild på henne.

Skulle kunna tänka mig att använda Saigon på mitt andra sto e.bernstein, dels för att förbättra temperamentet men även typen. Jag hade tänkt att efter att hon fölat nästa år (förutsatt att det tar sig i år) skulle fortsätta som ridhäst men finns han tillgänglig nästa år får jag nog överväga att ta chansen.... Med lite tur finns han kvar om några år då det är dags för tanten att på heltid återigen gå in i avlesboxen.

Om du tar in från SWANA kan du väl pm:a innan! ;) skulle vara lite intressant (jag kanske ska vinna på lotto först... :angel:)

// C

...Saigon är anmäld till Falkenbergs tävlingar i helgen. se prel startlista på hemsidan www.forf.se ...kanske ni bort i närheten och vill se honom live!

Ja men jag hade också tänkt att vinna på lotto eller nåt, innan SWANA ska kontaktas. Det hade ju absolut varit sutercoolt om vi kunnat återfå någon gammal hingstlinje till sverige, så om det importeras semin ska det helst vara några anständiga ston som år se där ädla dropparna ;). Givetvis måste det ju vara en hingstlinje som har åldrats med charm och inte kommit allt för långt efter de målen och kraven som ställs nu. Litet problem ser jag i att de är ganska dyra att använda de där svenska hingstarna i USA, kan man få dem att ställa upp på lite välgörenhet tro? ;)
U

*kl*

Vet att tråden är gammal men tänkte att det vore lite kul att höra om ni är nöjda nu när era avkommor blivit lite äldre (och kanske ridna)?

Själv är jag ett stort Saigon-fan: tycker att det är en fantastisk hingst som är vacker som en tavla. Jag skulle gärna köpa en avkomma efter honom själv men de jag sett på annons har antingen varit för små eller för dyra.

Så - vad säger ni nu? Är ni nöjda? ;)

Hej...

Jag har en valack på fyra år efter Saigon som jag fött upp själv. Och han är underbar!!!! Hur samarbetsvillig som helst i ridningen och känslig på ett positivt sätt och vrål snäll att hantera, har alltid varit som en stor hund.:)

Och STOR kan man då kalla honom han är 173cm och är ju fyra år så han växer säkert någon centimeter till för det gör han hela tiden när jag tror att han ej ska växa mera... Men känns inte alls så stor när man rider honom för han har bara LÅÅNGA ben och är ju inte kraftig i övrigt så han är ej tung. Vet inte vad jag ska säga mer än att han är min ögonsten och charmar de flesta han möter med sin kropp och själ:D....

Plockar upp en gammal tråd för att höra hur det nu går med er Saigonavkommor.

Min egen -05:a gick kvaliten tidigare i år och lyckades där få ett hoppdiplom, men gångarterna gick tyvärr inte alls bra. Där var hon alldeles för spänd så kändes som att rida med handbromsen hårt åtdragen hela tiden.
Annars har hon inte direkt gjort något speciellt i år, ska förhoppningsvis komma ut på sin första riktiga tävling efter nyår någon gång.

/Camilla

Saigon står hos Stefan Jansson och verkar inte i avel i år utan ska tävlas... Vi har två jättefina avkommor e. honom, en 2-åring ue: D-Day och en 3-åring ue: Napoleon. Fina halsar, vackra huvuden och bra gånarter.. Verkar dock bli STOORA!!!

Jag har ett sto efter D-Day som jag ska ta föl på till våren igen. Kanske Saigon kunde passa henne? Har du bilder på din avkomma e.Saigon ue.D-Day? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka