Sågspån som permantenbädd bra/dåligt ?

gylle

Trådstartare
Sitter och letar alternativ till den blöta halmen som ligger kvar på fälten grrrrr och ramlade över ett företag inte långt bort som leverade både sågspån och kutterspån i lösvikt vilket ju lär bli billigare än balat (väntar på prisuppgifter).

Tanken på sågspån faller mig i smaken, borde väl vara betydligt mer lättmockat än kutter samt ligga mer still hos de som leker lite elvispar i sina boxar eller ?

Har någon erfarenhet av att ha sågspån i permanentbäddar ? Funkar det bra ? Borde väl gå åt mkt mindre av sågspån iom att mindre väl borde slinka med ut på gödselstacken som kutter gärna gör.
Hur mkt får man räkna med i åtgång till normal skitig häst ?
Uppsugningsförmågan är väl högre i sågspån jämfört med kutter eller ?

Sv: Sågspån som permantenbädd bra/dåligt ?

Jag har haft sågspån som bädd ett år, provade detta eftersom det finns ett litet sågverk på gården där jag har mina hästar och det var gratis. Funkade bra på en av mina renliga hästar som inte stökar runt i boxen, men på en av de grisiga märrarna och på unghästen var det ingen höjdare. Jag upplevede det som att det fort blev ofräscht och svårt att hålla rent och snyggt. Jag hade kanske fel mockningsteknik eller inte la grunden till bädden ordentligt, men jag övergick till halm igen året därpå. Vi fyllde svarta sopsäckar ungefär till hälften, fyllde på med en säck ungefär var 3:e dag till "grisarna", kanske var 6:e till den renliga ponnyn...

Sågspån är inget bra i permanentbäddar, framförallt för att det alldeles för lätt släpper ifrån sig kvävet i form av ammoniak och att spånet avger fenoler och terpener som är irriterande för luftvägarna men även för att spånet har svårt att suga upp urinen ordentligt som istället blir liggande under där det luktar satan efter bara nån vecka på ren svenska.

Permanentbädd/djupströbädd bör istället läggas med torv eller blandning av torv och halm.

Att blanda in torv i spånet minskar spånets nackdelar och minskar ammoniaken i stalluften högst avsevärt. Kvävet hålls istället kvar i torven där det omlagras till nitrater som gör bra nytta som gödning i trädgårdsland eller på åkern medan spånet släpper ut kvävet i luften i form av ammoniak.

Att använda djupströbädd/permanentbädd sparar in mycket av det dagliga jobbet - det finns en anledning till att bönder använder djupströbädd i alla lösdriftstallar, där har dom dessutom fördelen att kunna mocka ut ströbädden på våren med traktor men det finns små fina kompaktlastare som kommer in och kan arbeta i en hästbox också.

Det kan vara väl använda pengar att lägga ett par tusenlappar på att hyra in en sådan maskin och mocka ur hästboxarna med på våren och köra på djupströbädd resten av året.

I hästsammanhang plockar man ofta ut bajskluttarna även om man har djupströbädd men det är egentligen inte nödvändigt, faktum är att det är urinen som ställer till det för stallmiljön snarare än bajskluttarna.

Har så gott som alltid kört med djupströbädd hos hästarna, men då alltid med torvinblandning pga av både bättre stallmiljö och bättre kvalité på gödseln.

Djupströbädd är inget altenativ det klarar inte takhöjden så det går bort direkt. Hade djupströbädd delar av vinter/vår i år i unghästarnas lösdrift (inne i logen) av halm och aldrig mer stank lagård där inne trots öppet från 08-01 (instängda på natten), 100kvm (hela logen nog 250kvm) till två stycken 11 meter i takhöjd. Never ever again jag är van vid att ha ett luktfritt stall och då har jag alltid permanentbäddar vintertid.

Menar du att det skiljer mellan sågspån (rel grovt) jämfört med kutter i permanentbädd ? Efter vad jag läst runt så har sågspån högre uppsugningsförmåga än kutter och det är inga problem alls att ha permanentbäddar av kutterspån, de luktar inte alls när de är rätt skötta och tillräckligt tjocka tvärtom är kutter mkt bättre än halm som gärna blir soppiga och börjar lukta om det är hästar som kissar mkt. Torv i permanentbäddarna har vi gått ifrån tidigare hade vi det i botten men dels skitar det ner så in i helsike dels tycker jag de blir soppigare snabbare än kutter så de sista åren har de fått kutter som bottenskikt i bäddarna i stället och det har funkat mkt bättre.

Menar du att sågspån skulle avge mer än kutterspån ? I detta fallet är det från exakt samma material obehandlad gran och tall.

Jag har haft permanentbädd på sågspån och det funkar bra för det mesta. Vissa riktiga grisar blir lite jobbigt att mocka åt samt ökad ströåtgång men merparten av boxarna har varit lättskötta och fräscha.
Enklast är väl att köpa in lite grann, strö upp en eller ett par boxar och testa ett par veckor för att se hur det funkar hos dig.

Mvh JV

Jo i normalfallet hade jag provat till en, nu sitter vi i sitsen att vi har en del halm som är fin från första omgången vi fick in men vi vet inte hur många av dessa balar som verkligen är bra när de öppnas vi har redan fått kassera ett flertal pga fukt och värme i dem. Det finns inte fin halm att få tag på här nere då alla drabbats likadant av vädret och alla har samma kris. Tvingas jag ha hästarna på spån i vinter som det nu ser ut så vill jag definitivt ha halm till dem att äta av också då de är vana att ha fritt med halm att äta dessutom behöver de verkligen äta en del halm också som komplement till det hösilage vi fick in i år med mkt höga värden. Väntar jag med att strö upp till alla så går det åt massor av den fina halmen till strö så helst skulle jag typ byta underlaget imorgon typ för att troligen ha tillräckligt med äthalm över vintern (hopplöst med storbalar går ju inte att veta säkert förrän man öppnar dem om de är fina eller inte). Ingen höjdare med två dåliga halmår i sträck är ju ingen som ligger kvar med stora lager från året innan då heller, ifjor räddades ju mkt av att det var ett fantastiskt halmår 09 och många hade kvar halm från det året.

Jag har prövat både sågspån (råspån) och kutter till permanentbädd. Som jag upplever det så är det ingen större skillnad i uppsugningsförmåga eller lukt, så i mitt tycke vinner råspånet med hästlängder (haha) pga kutterspånets otrevliga egenskap av att fastna i allt som kommer i dess närhet.

Nu har jag dock jordgolv i två boxar av tre, så kanske det spelar in en smula när det skall jämföras, har man odränerande golv så kanske det blir annat. Dessutom så har ju jag ett halmlager ovanpå spånet så den hjälper ju en del för boxmiljön.

MEN....skulle jag bli tvungen att välja mellan sågspån och kutterspån så väljer jag sågspånet alla gånger :)

jag har ett sågverk hemma, därmed kör vi med sågspån. till en riktigt stökigt häst intar detsnabbt en tråkig färg men jag tycker ändå inte att det luktar speciellt mycket. Till en renlig häst finns inget bättre jag har provat. Alltid ljust o fint i bädden. Lättmockat med.

Sågspån till växelströbädd tycker jag jättemycket om. Ljust, fräscht och dammar inte. Här får vi tyvärr inte tag på det längre. (det går till pelletstillverkning) I permanentbädd har jag bara provat med balat spån och det fungerade inte alls bra att ha i botten. Möjligt att sågspån är bättre, men det borde bränna lika långsamt. Jag har torv i bottenlagret istället och spån i övre lagret. Det fungerar väldigt bra. Spånet släpper igenom urinen lätt och torven tar hand om det och det bränner fort.
Uppsugningsförmågan tycker inte jag är det viktigaste i det undre lagret utan att det bränner bra och inte för långsamt. Halm suger ju upp väldigt dåligt, men är kalasbra att ha i botten eftersom det bränner så fort. Snarare vill jag hellre ha ett undre lager som inte suger upp för snabbt för om hästen kissar på samma ställe sprider det sig om inte det sugs upp direkt.

Senast ändrad:

Har nu fått ett mail med prisuppgifter och lite frågor väcks. Skulle även vara tacksam om någon annan som handlar på lösvikt kan kommentera priserna då jag inte hittat någon annanstans som säljer på lösvikt så har jag ju ingen prisjämförelse alls på den biten. På sitt balade spån ligger de i alla fall i det lägre skiktet även om jag kan få tag på balar ett par kronor billigare så är de alltså inte dyra vilket ju borde ge en hint att de ligger bra i pris även på löst men jag vet ju som sagt inte utan jämförelse.

Priserna jag fick var kutter 155:-/kubik inkl leverans (+ moms) sågspån 165:-/kubik

Frågade om hur mkt en vanlig bal egentligen innehåller och blev lite förbryllad av hur man skall räkna egentligen antar att det är skillnad på hur packat det är vid mätning som gör att det blir lite förvirrat.
Svaret jag fick var. En bal innehåller ca 400 liter "löst" alltså 0,4 kubik men det man måste räkna efter är vikten en bal väger 25 kg medans 1 kubik löst väger ca 110kg. Skall man då anta att de 400 liter man säger att balarna innehåller är väldigt löst uppfluffat det är därför de blir så knepigt ? Ser man till vikten så blir det ju nästan 4,5 balar på en kubik. Ser man till angiven volym bara 2,5.

Fick tyvärr ingen vikt på sågspånet men man bör väl kunna anta att en kubik sågspån måste väga mkt mer än 1 kubik kutter och att det därmed innehåller mkt mer spån på 1 kubik sågspån eller ?

Fick dessutom ett erbjudande om att få ha kontainer gratis i 30 dagar då det smög sig med porthöjden då lastbilarna var rejält höga därefter 33/dag om man ville ha den kvar, fick dock ingen prisuppgift på vad det skulle kosta om de skulle hämta kontainern utan att levera nytt efter 30 dagar (om man tömmer den och flyttar in spånet i logen där vi har plats då vi inte kommer att göra av med en kontainer på 30 dagar). Första rundan kommer det ju att bli hyffsat enkelt då vi kommer att göra av med mkt i uppfyllnad och smälla nästan en halv kontainer på studs. Att betala 1000/mån som det ju blir är inget alternativ då är det billigare att köpa balar så den biten behöver kollas.

Och vid en ny mailväxling har det nu framkommit att det finns tre olika spån.
Dels kutterspån, dels det de benämner sågspån (som enl ny uppgift innehåller ca 55% vattenhalt, kan det vara det andra benämner som råspån om man söker i tidigare trådar), och sen finns det den mjöligare finare varianten som de banämner som klyvspån. Ni som nämner ovan att ni är nöjda vilken gissar ni att det är ni har sågspånen eller klyvspånen ?

Om du med permanentbädd menar att du har ett tjockt lager spån, där endast bajset mockas bort (och där du tömmer bädden ca en gång om året), så går det alldeles utmärkt med sågspån/råspån , helst lövträd, som är tillräckligt fint. Kutter går bort - jag har aldrig sett att det skulle "brinna ihop" på rätt sätt. Däremot kan det behövas kalkas ofta. Jag vet många ridskolor som använder permanentbädd med råspån och som fungerar jättebra!

Tidigare har jag köpt sågspån (ej klyv, vanligt sågspån) genom att åka med släp direkt till sågverket på byn. Det kostade då 200kr kubiken inkl moms. Dock så får man som privatperson inte längre åka in på området pga en dödsolycka i våras så nu kan man bara köpa spånet på lastbil. Minst 30kubik är det då frågan om och jag gissar att priset per kubik då sjunker lite.

Jag har ingen möjlighet att ta emot så mkt spån (gör inte ens av med 4 kubik på ett helt år) så numer åker jag några mil till ett annat sågverk. Priset är ungefär detsamma där, 170kr kubiken men då är spånet utblandat med lite kutter (vilket jag inte uppskattar alls egentligen).

Jag har aldrig varit med om att räkna spånet efter vikt istället för volym, menar du att de du frågat efter pris hos gör så?

Gör du alltså av med så lite som 4 kubik sågspån på ett år till 3 hästar ? Vad är det för hästar ? Hur mkt är de inne i boxarna? Renliga ? Mockar du ut allt varje dag eller permanentbäddar ?

Jag antar att det med vikt jämförelsen egentligen är enda sättet att göra en rättvis jämförelse iom att det kan skilja ganska mkt i hur hårt det är packat, det ser man ju egentligen bara man köper spånbalar från olika märken vissa är jättelösa och andra är stenhårt packade och därför skiljer de också en del i storleken på balen även om vikten är densamma. Sett till vikten och måttangivelsen på en spånbal kontra vikt och måttangivelsen på lösspånet så visar det ju på att den kubikangivelse på en spånbal väger mkt mindre än 1 kubik av lösspånet alltså får man väl egentligen inte alls 0,4 kubik i en spånbal utan mkt mindre. Iom att en spånbal väger 25 kg och skulle ge 0,4 kubik vilket då skulle ge att 1 kubik väger ungefär 63kg, men när du köper samma spån som löst så väger 1 kubik 110 kg alltså får du logiskt nästan dubbelt så mkt spån när du köper löst på en angiven kubik som på det angivna kubikmåttet på det balade spånet. Med andra ord blåser de oss antagligen rejält på mängden när vi köper balat spån och där är inte alls några 0,4 kubik i balarna möjligen rejält uppfluffat och luftigt när det mätts ut.

Jag skulle gissa att de väger lastbilarna när de levererar spån för att säkerställa att de debiterar rätt mängd till kunden då han sa att det kan skilja lite mellan 35 och 40 kubik i containern.

Man ser ju lite logik i mängden inte är helt rimlig i spånbalar, ser man till din användning och om måttangivelser stämt på spånbalarna skulle du använda 10 spånbalar till 3 hästar på ett år, hade inte blivit många strökorn på golvet i boxarna av det. Vist nu är det kutter jag kan jämföra så men man ser ändå att något är tokigt. Det svåra blir bara att verkligen veta vad man skall räkna som åtgång när man bara har dessa felangivna spånbalar som ref till vad man tidigare har gjort av med, dessutom har jag ingen erfarenhet alls av att strö med sågspån som helt klart låter som ett intressant alternativ speciellt om du säger att du gör av med så liten mängd.

Såg nu att du hade halm över när jag rullade upp för att kolla en annan sak, har du alltså bara spånet som orört bottenlager och ett tjockt lager halm över ?

Ja, jag har halm över spånet, detta mkt pga att jag har en krubbitare i stallet och vill då att han alltid skall ha ngt att greja med. Men jag gillar halm helt enkelt för att det är mysigt om vintern när det är kallt och ruggigt ute. Spånet har jag mest för att jag tycker halmen suger upp sämre när man som jag har en häst som vägrar att kissa utomhus och kissar floder när han kommer in kl 22.30 efter att ha varit ute från 06 på morgonen, det blir lätt en pöl i mitten på boxen då.

Två av mina hästar är otroligt rena av sig och den tredje är normalgrisig, jag mockar aldrig ut mer än en trekvarts kärra dynga och smutsig halm i alla boxarna tillsammans, oftast inte mer än en halv kärra :)
Mina hästar är ju som sagt ute väldigt mkt och mellan maj - mitten på september så går de ju inte in alls.

Edit: Glömde svara på fråga om vad det är för hästar. En SWB, en korsningsponny kat B och en shetlandsponny.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka