Sagittalrullkam???

A

angel76

Som rubriken säger... vad är sagittalrullkam:confused:
Har läst min hästs journal från förra ägaren flertalet gånger, letat i anatomiböcker mm, men har inte kommit fram till exakt vad som menas.

Så här står det i journalen:
ojämn sagittalrullkam kotled periostreaktion prox kapselfästet till hovled.

Vet ju att det är i kotleden, men det är oxå allt...

Sv: Sagittalrullkam???

Nu ska vi se... lite anatomi har jag läst, men är ej veterinär.

perioster är brosk, så det måste vara nån reaktion på brosket. Prox = Proximalt är en lägesbeskrivning dvs var nånstans iförhållande till kapselfästet (vad nu det är).
Saggitalrullkam - gissar bara men jag tror det är en del av själva leden, leden är (väl ?) inte bara skålad utan den har en längsgående kam, så leden fungerar som ett gånggjärn. Jag uppfattar det som att nåt har hänt med brosket just på denna "kam", brosket är ojämnt och därför får hästen ont.

Sagittal är ju en lägesbeskrivning, t ex sagittalplan.

Dock minns jag inte exakta beskrivningen, men vet jag kollade upp just sagittala rullkammen iom att det stod i min herres papper, där handlade det dock om en has. Och sagittal var beskrivande var/hur beläget ungefär.

periostalt ben = ben som bildas från benhinnan, så gissningsvis är periostreaktion en reaktion som utgår från benhinnan?

Lite mer anatomifrågor, men detta betyder inte att jag inte vill ha fler svar på det första inlägget ;)

Falang? Vilket ben exakt är det? Eller kan det vara vilket ben som helst i tån?

Ledrandsosteofyter? vad är det?

Och så till frågan i huvudinlägget:
Ojämn sagittalrullkam kotled periostreaktion prox kapselfästet till hovled.

Osteofyt är en nybildning av ben, dvs en pålagring.

Enklast, mest korrekt svar får du ju om du ringer veterinären som skrivit utlåtandet?

Om jag nu ska försöka svara på en anatomifråga. Det är inte ngt jag är jättebra på, speciellt inte på svenska.

Men i alla fall så finns det ett engelskt ord phalanx som jag förstår det som betyder ett skelettben i ex hästens ben. De har olika namn som ex distal phalanx beroende på vilket ben det sedan är frågan om.

Sagittal är ju en lägesbeskrivning, t ex sagittalplan.

Dock minns jag inte exakta beskrivningen, men vet jag kollade upp just sagittala rullkammen iom att det stod i min herres papper, där handlade det dock om en has. Och sagittal var beskrivande var/hur beläget ungefär.

periostalt ben = ben som bildas från benhinnan, så gissningsvis är periostreaktion en reaktion som utgår från benhinnan?

Hmmm inte en siffra rätt allstå :rofl:

Lite mer anatomifrågor, men detta betyder inte att jag inte vill ha fler svar på det första inlägget ;)

Och så till frågan i huvudinlägget:

*hoppas verkligen inte mitt trötta huvud ställer till det för mig nu* :o
Ledrandsosteofyter= som tidigare svarat små benpålagringar i kanten på leden, det som brukar kallas pålagringar.

Ojämn sagittalrullkam kotled periostreaktion prox kapselfästet till hovled= skulle jag tolka som att kammen inne i kotleden (saggital= mittplan) är ojämn, och att där ses en reaktion i benhinnan vid främre hovledskapselfästet.

Det verkar vara en välanvänd häst ;)

Falangerna är de tre yttersta skelettbenen (från hoven räknat) på hästens ben. Dvs hovben, kronben och kotben. Eftersom det är kotledens rullkam det handlar om i din grundfråga kan man kanske förutsätta att det är kotbenet det handlar om. Dvs leden mellan kotbenet (Phalanx proximalis) och skenbenet (metacarpus/metatarsus III).

Osteofyt = ben"nabbar". Ledens fina broskklädda glatta yta är inte längre lika jämn och fin.

Knyt din högra hand och lägg den vänstra runt din knytknäve. Nu har du gjort en enkel modell av hästens kotled. Rullkammarna motsvarar knogarna på högerhanden. Sagital = den mittersta.
Periostreaktion prox kapselfästet till hovled = retning i benhinnan vid kapselfästet till översidan (närmast huvudet, alltså på kronbenet) av hovledens ledkapsel

Om jag tolkat fel så ber jag vördsamt någon mera kunnig än jag gripa in :bow:

Senast ändrad:

*hoppas verkligen inte mitt trötta huvud ställer till det för mig nu* :o
Ledrandsosteofyter= som tidigare svarat små benpålagringar i kanten på leden, det som brukar kallas pålagringar.

Ojämn sagittalrullkam kotled periostreaktion prox kapselfästet till hovled= skulle jag tolka som att kammen inne i kotleden (saggital= mittplan) är ojämn, och att där ses en reaktion i benhinnan vid främre hovledskapselfästet.

Det verkar vara en välanvänd häst ;)

Ja, nog kan man säga att hon är välanvänd, gick på ridskola i 7 år innan jag köpte henne :)

Tack Lejonelle :bow:

Blev faktiskt en hel del klokare på detta!
Men av vad du då vet (inte mer än jag faktisk) vad tror du då om hennes användbarhet?

Är det då egentligen så "enkelt" som att hon har lite pålagringar och haft en kotledsinflammation?

Är ju omöjligt att säga nåt om användbarhet utan att se hästen, det är nåt du bör prata med behandlande veterinär om. Dock kan man väl säga att förändringarna väl säger att hästen har haft flera reaktioner i lederna, men det säger ju inte att hästen inte kommer hålla för det du vill använda den till :)
Förändringarna låter väl rätt "normala" för lite äldre hästar som jobbat mycket i sitt liv

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 222
Senast: Hazel
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 219
Senast: Hermelin
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar