säga upp kontraktet på hästen?

nikodemus

Trådstartare
Idag är jag ledig, vilket har fått mig att sitta hemma o grubbla hela dagen..
Jag jobbar inte jättemycket just nu, ena månaden har jag helt okej med pengar över efter att allt är betalt och andra går knappt ihop sig.
Största utgiften är självklart hästen.. det ska tränas, det ska tävlas och det är stallhyra, foder etc etc...
ni vet..

kontraktet löper ut den 6e juni och jag hade nog tänkt behålla honom tills dess men nu känns det som jag borde kanske säga upp kontraktet typ idag så han får åka hem den siste april istället. ev ännu tidigare
Men då går jag miste om alla tävlingar jag hade tänkt åka på osv osv..
jag tycker det här är skitjobbigt, behåller jag honom får jag slita med ekonomin varje månad, och jag har slitit med ekonomin de senaste åren, nu när jag ändå ska lämna tillbaka honom så känner jag att det kanske är lika bra att göra det nu. Kanske ska spara dom där tusenlapparna på mig själv...?

men jag får ångest, jag vill behålla honom.. men samtidigt vill jag göra så mycket annat, kanske köpa den där tröjan jag gått o suktat efter utan att öppna plånboken och inse att malen flyger ut.. Kanske vill kunna gå ut på krogen mer än en gång i halvåret.
Vill kunna ta en fika oftare än varannan månad.. nej men ni fattar...

vet inte vad jag vill med det här inlägget egentligen.. känner mig mest maktlös.. känner att om jag säger upp honom idag så ångrar jag mig imorgon.. säger jag upp honom om 3 dagar ångrar jag mig om 4..

suck.. vad ska man göra..

Sv: säga upp kontraktet på hästen?

Lyssna med hjärtat.
Det enda råd jag kan ge.
DU måste känna efter.

jag känner med hjärtat
det gör ont när jag tänker säga upp
tårarna börjar rinna
ni vet hur det är
man får starka känslor till sin häst.

men när jag känner med plånboken och
det övriga livet så orkar det inte
riktigt med den ekonomiska anstränging det
för tillfället är..

urs va jobbig situation... har vart lite i samma sits nu under våren men kom fram till att jag ska ha kvar min kille trots allt... men vet precis hur du har de gör inge förhastat bara!

Ibland så funkar det inte helt enkelt, hur gärna man än skulle vilja. Det är jobbigt att känna att varje månadsbudget blir svår att hålla och att man aldrig kan få vara lite spontan. Men livssituationer ändras och om ett tag så kanske ekonomin ser bättre ut och då kan man ha tid och råd med det man vill.

Sen jag tog bort min häst så har jag saknat ridningen enormt, men samtidigt så vet jag att det inte här hållbart med egen häst sålänge jag pluggar. Om du bestämmer dig för att säga upp kontraktet så innebär det inte att det är något definitivt slut på hästlivet, det kan tas upp igen!

ja då sitter vi typ i samma sits.

sålde min storhäst, tog ponnyn på foder. Han åker i april. finns en fin häst jag får ta på foder ett till två år.. men de e ja som pröjjsar allt. ja fixar de men ja ja vet inte.

de här är det svårtaste ja gjort.

Vad händer om du säger upp kontraktet och ångrar dig? Finns det ingen chans att du kan få tillbaka hästen då? För det låter som att du borde testa att "inte ha häst" ett tag, kanske bara några veckor och se hur det känns! Jag vet hur det är och det är inte kul när ridningen hela tiden blir ett ångestmoment pga en eller annan anledning, det är inte kul alls:( Kanske du inser att den där fikan/tröjan/utekvällen inte spelar så stor roll trots allt eller kanske du inser att det faktiskt gör det?

Hoppas du kommer till en bra lösning! Mvh!

Om du inte vill säga upp kontraktet kan du ju fråga hästen ägare (om det behövs vet jag inte har aldrig varit i den sitsen och har endast haft 2 foderhästar i mitt liv och den sista jag hade hade jag på livstidsfoder) om du kan skaffa en medryttare till hästen tiden som är kvar på fodervärdstiden. I fall du har en medryttare har du någon att dela kostnaderna med + att du får mer tid över till att prova vara hästlös några dagar i veckan, och i fall det funkar så kanske du kommer fram till att du vill förlänga fodervärdstiden och fortsätta med att ha medryttare. Vet visserligen inte vars du bor och hur många som är intresserad av att vara medryttare i dina trakter, men det skulle vara värt att prova så du inte säger upp kontraktet och ångrar dig efter att du provat vara utan häst ett tag. I fall du inte vill skaffa medryttare så tänk noga över ditt beslut så du inte ångrar dig vare du har kvar hästen tiden ut eller lämnar tillbaka hästen redan i april.
Hoppas att det var till någon hjälp:)

Vill bara tacka för alla svar, ni är kloka här på buke. jag har redan provat det där med att inte ha häst.. det funkade inte. en månad efter att han åkt skaffade jag en ny:cool:
Jag har provat att vara medryttare men att vara medryttare när man är van att ha hästen själv är svårt, jag vill gärna bestämma:angel:
Min medryttare jag hade förut har flyttat till sin hemstad och hon är den enda jag kan tänka mig som medryttare, har haft så många nötter som varit och provridit...:mad:

Men, nu är kontraktet uppsagt och om två månader åker han.. jag hade ändå sagt upp det till hösten eftersom jag ska plugga och vill lägga 100% på studierna. En tjej i stallet har dock erbjudit sig att jag ska få hjälpa henne med hennes häst iaf i höst när hon ha mycket, kanske tidigare också... lättare att hjälpa någon man känner sen tidigare och vet att man funkar ihop. Ev om jag hittar en medryttarhäst där ägaren är med inriktad på dressyr och skulle låta mig träna o tävla hoppning ev fälttävlan men dom oddsen är rätt små :):p:cry:

men tack för alla svar, jag ska försöka rycka upp mig men det känns lite tungt nu...

Ett tips...

Nu när du ska lämna tillbaka hästen och förhoppningsvis får bättre ekonomi: Lägg undan lite när du har pengar kvar i slutet av månaden, på ett "framtida-häst-konto", då har du att ta av när du vill ha häst igen och det är knapert någon månad...

Vet själv hur det känns att tvingas sälja (eller i ditt fall, lämna tillbaka) när man egentligen inte vill.

*tröstkram*

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 315
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 723
Senast: Blyger
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 464
Senast: Jeps
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
14 177
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar