Säga nej till medryttare?

Thrill

Trådstartare
Hur gör man detta på bästa sätt? Att dom har provridit och vill bli medryttare men jag gillar dom inte/tyckte inte det kändes rätt?

Hjälp!

Sv: Säga nej till medryttare?

Det är inte så svårt. Man säger som det är! I de allra flesta fall är det den enda vettiga lösningen.

Säg att du inte tyckte att det kändes riktigt rätt, det är ju jätteviktigt att det stämmer mellan er. Är du inte tuff nog att säga det rakt ut så skyll på att hästen inte såg 100% nöjd ut.

Du behöver ju inte vara så personlig att du säger att du inte gillar dem, men säg att det inte kändes rätt bara. Enkelt är oftast bäst.

Svar till båda: För att jag vill inte såra folk :p Jag var själv medryttare förut och förstår att det inte är så kul om man själv känner att hästen var jättefin och tyckte man klickade och ägaren nobbar en.

Är det bättre att hitta på saker och ljuga för folk då? Inte i min bok... Skaffa dig lite stake och säg som det är!

Men du behöver ju inte såra någon, bara att säga att du inte kände att det stämde. Personkemin är ju jätteviktig och man måste känna sig trygg med medryttaren, både för egen del och för hästen.
Man behöver inte dalta med folk, de klarar ett nej :p

Jag håller med tidigare skribenter. Var ärlig och säg nej tack om det inte känns bra. Sedan tycker jag inte att du ska behöva känna att du måste försvara ditt nej om du inte vill. Det är din häst, då är det ju du som bestämmer, punkt!

Jag är själv på jakt efter en ny medryttarhäst just nu, och jag skulle tycka att det vore hemskt om hästägaren tackade ja och inledde nåt slags samarbete fastän han/hon inte tycker att jag är "rätt" person!

En bra taktik kanske kan vara att du redan från början är tydlig med att du inte kommer tacka ja om det inte känns 100% rätt- säg det redan i första kontakten med intresserade, och vill du gardera dig kan du alltid säga att du har flera andra intressenter som du väljer mellan.

Énkalst är nog att säga det rakt ut. SJälv söker jag medryttarhäst och tycker det är värre med personer som säger att dom ska ringa och sen aldrig göra det. De flesta som söker medryttarhäst kan ta att någon säger att man inte passar(det är ju inte första gången liksom:()

berätta som det är istället för att hyckla.

Jag sade nej till en medryttare som var intresserad av min häst. Hon red den visserliget extremt dåligt men var väldigt intresserad av att fortsätta.:confused:

Frågade henne först vad hon tyckte om hur det gått. Förklarade sedan att hon kanske borde se sig om efter en äldre häst med mer rutin för att få ut något av ridningen. Hon blev väldigt stött tror jag och åkte hem ganska fort. Jag kände mig väldigt elak mot henne men skulle känna mig mer elak mot hästen om hon skulle fått fortsätta.

"Jag tycker inte att du och min häst passar ihop. Lycka till med en annan häst!"

Säg som det är, rakt ut. Det kan kännas som ett hårt slag att få i ansiktet, men det är bättre än att hästägaren antingen inte hör av sig, eller att man får rida en vecka och sen blir tillsagd att man får sluta, då har man ju hunnit bygga upp förväntningar.
Var själv medryttare på 4 olika hästar innan jag köpte Honey. Visserligen blev jag "godkänd" på samtliga när jag provridit, men hade inte hästägarna varit nöjda från början hade jag velat att de sagt de på en gång.
Man måste tåla att alla inte tycker att man är jätteduktig alla gånger. Bara det är raka puckar och öppen dialog så.

Du ska absolut tacka nej om det inte känns rätt.
Det är som sagt ett ansvar som du ska överlämna till någon annan, någon annan som ska ansvara för din häst.

Även de som söker medryttarhäst måste faktiskt få ta till sig lite mindre bra kritik också, de hjälper ju även dem på vägen att hitta en bättre passande häst.

Förklara bara att tack för visat intresse men tyvär så kändes det inte rätt, lycka till i ditt letande.

Var rak på sak och vänta inte.

Man säger nej men nej tack och önskar dem lycka till i sitt fortsatta letande. Om du vill vara schysst kan du ju säga vad det var som inte kändes rätt.
Det värsta är ägare som aldrig hör av sig eller som man måste tjata för att få ett besked av.

Jag skulle uppskattat ifall du sa sem det var (om jag varit den som provridit)

Jag har fått säga nej till några stycken provridande medryttare, på min förra häst som var lite svårriden. Jag tyckte att det var jättejobbigt och försökte verkligen framföra det utan att förolämpa någon men det var svårt. De flesta tog illa upp i alla fall, någon blev riktigt oförskämd. Jag sa att deras ridkunskaper inte riktigt räckte till för hästen och att jag såg dels till hästens behov men också till deras egen säkerhet. Någon som provred insåg det själv och sa själv ifrån att de tyckte att han kändes för svår/för grön.

Du får ta risken att bli bemött ilsket, få höra ett och annat men till syvende och sist gäller det ju att vara realist och tänka på vad som är bra för dig och din häst.

Det är bara ditt val och tycker itne du att det känns rätt så säg det! Hellre få höra det direkt än en massa kansken.

Vill man fega så kan man alltid säga att en annan passade bättre.

Det är inte kul o varken få höra det eller säga nej men bäst är att vara ärlig. Har ni haft telefon kontakt så tycker jag du ska ringa o berätta vad du tycker, fundera först på vad du ska säga o avsluta med ett lycka till i letandet efter medryttarhäst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
1 929
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 818
Senast: SwedEmB
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 047
Senast: Fibusen
·
  • Låst
Hästmänniskan Vad köper man för häst nuförtiden om man vill ha en häst som går bra i terräng? Tycker dom flesta hästar är så tävlingsavlade och gör...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
15 987
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel