Såg ni Expressen/Aftonbladet i dag :(? tvååring död efter slarv från sjukvårdsuppl.

ako

Trådstartare
Fruktansvärt!!! Jag läste bara snabbt i affären, köpte inte tidningen för jag tyckte det var så HEMSKT!!!! Tydligen blev den lille kraftigt kräksjuk, de åkte mot akuten men ringde även sjukvårdsupplysningen (vilket de stackars, stackars föräldrarna lär ångra så länge de lever) som uppmanade dem att åka hem, för det var säkert bara kräksjuka. De ställde inte frågot för att utesluta något allvarligare heller. Barnet fortsatte kräkas under natten, blev sedan kraftigt och snabbt försämrad och dog i mammans armar. Obduktionsrapporten visade tarmvred. Hade inte Sjukvårdsupplysningen sagt åt dem att åka hem hade ungen troligen klarat sig ju. Som jag förstod det kommer den de pratade med att prickas men vad hjälper det när en liten inte finns mer...

Jag tyckte så enormt synd om familjen,och även om den lille innan han dog (har man sett en häst med tarmvred är det lätt att föreställa sig hur hemskt det är), och kände även såklart den typiska mammakänslan "INGET FÅR HÄNDA LUDVIG!!!!" så att jag misstänker att jag varit en sämre ridlärare än vanligt i kväll. Så himla fruktansvärt...

OBS att jag inte känner dem, jag såg det bara i tidningen i affären, o bilden på en glad liten kille i en gunga :cry::cry::cry:...

Sv: Såg ni Expressen/Aftonbladet i dag :(? tvååring död efter slarv från sjukvårdsupp

Just det ja... länken med... Kanon! O visst tar man ännu mer illa vid sig av sådana här saker när man har en liten själv o kan tänka sig in i fasan...

Sv: Såg ni Expressen/Aftonbladet i dag :(? tvååring död efter slarv från sjukvårdsupp

Det var ett reportage om dem i typ mama eller nåt sånt för ngn vecka sen. Mkt tragiskt

Fy så fruktansvärt.:cry:

Det var ett reportage om dem i typ mama eller nåt sånt för ngn vecka sen. Mkt tragiskt

Fast där stod det att det tar ett dygn att diagnostisera tramvred, så det är inte säkert att pojken klarat sig ens om de varit på sjukhus.

Tarmvred är knepigt.
Jag har en vän som hade det för några år sedan.
Och vännen berättade att det var svårt att förstå hur allvarligt som det var.
För det kändes inte riktigt så illa från början.

Nu så gick det bra i vännens fall, men det vara bara turen att de opererade i tid för att rädda den slinga av tarmen som hade knutit ihop sig.
De hade lika gärna kunnat varit de ytterligare minuter för sena som hade inneburit vävnadsdöd.

Men fy jag tror nog jag hade dött av sorg själv om det hände Elias nåt. Blä börjar alltid gråta när jag tänker på det... Stackars stackars föräldrar :(

Själv tycker jag att det är omänskligt att tro att sjukvårdsupplysningen skall kunna ställa helt rätt diagnos per telefon.

Och sen skall det basuneras ut i hela Sverige om de har gjort ett sådan misstag, det var väl för tusan inte med meningen. Och personen som gav rådet mår nog inte så himla bra av att ha detta på sitt samvete och DESSUTOM skall det skrivas om i kvällspressen på detta vidriga vis - dvs få folk att köpa skiten. Uppenbarligen funkar det ju. Nej fyfan för kvällsblaskorna.

Visst är det sorgligt och fruktansvärt för de drabbade. Men jag tycker att det är helt onödigt att sälja en stackars människa på detta vis.

Jag är benägen att hålla med. En fruktansvärd tragedi, men det är konstigt om personen på sjukvårdsupplysningen skall hållas ansvarig?

Jag håller helt med! Jättetragiskt för alla inblandade, inkl personen på sjukvårdsupplysningen.

Fast de ska väl helst ta det säkra före det osäkra, och som jag förstod det var det väl sjukvårdsupplysningen som uppmanade familjen att vända hem o inte åka till akuten, samt att de inte ställde några frågor för att utesluta tarmvred.

Det är ju heller inte personen man ska skylla på utan på sjukvårdsupplysningens rutiner.

Senast ändrad:

Jag tycker man kan ifrågasätta sjukvårdsupplysningens vara övht jag. Jag tycker att det KAN vara bra OM man är osäker att man kan ringa och fråga istället för att sitta på akuten hela dagen.
Men man kan å andra sidan aldrig vara riktigt säker på vad det är man frågar om, man kan inte återge alla symptom rätt över telefon och en mängd sjukdomar kan ha samma symptom och då är ju frågan om man ska lita på att få råd av någon som inte ens sett den sjuka personen.
I min värld känns det som att personalen på rådgivningen tar det "mest vanliga" går vinterkräksjukan = då har alla som kräks vinterkräksjukan.

Men jag tycker inte att det är fel av sjukvårdsrådgivningens personal, de gör så gott de kan och menar inget illa alls och självklart är det tragiskt för den stackaren som var den som rådde föräldrarna att åka hem.

Stackars allihopa :( pojken, familjen, människan i telefon..
Usch.

Jag litar absolut inte på sjukvårdsupplysningen. När min lilla fick RSviruset så var det en familj till där.. Dom hade fått ett sånt bemötande av sjukvårdsupplysningen att deras dotter höll på att dö. Hon hade precis om Theo hosta och var lika gammal, 6v. Dom ville på sjukvårdsupplysningen lyssna på barnet genom telefon och menade på att det var ju inte så farligt. Hon lät ju ok..

Men vad f*n ungen är 6v.. Är det nåt så ÅK IN!! Dom avrådde att åka in och ville inte ge telenummer till någon så föräldrarna kunde åka iaf. SÅ det blev för mamman att ringa jouren och se till att få komma. Och det var i grevens tid. Dottern höll på att lägga av pga RSviruset.

Jag ringde inte ens dit utan tog akuten direkt och fick komma och blev vidare skickad till sjukhuset, där vi blev liggande i en vecka i RS.. Men CPAP, adrenalininhalationer och allt detta.. Theo blev inte så farligt sjuk just pga att jag kände på mig att jag måste göra nåt och absolut inte lyssna på någon annan. Jag var på BVC dagen innan och påpekade hostan, men det skulle gå över enl henne... Det hade det inte gjort..

När vi kom in till sjukhuset så var han blå och kunde inte syresätta sig. Natten efter fick han andningsstillestånd..

Det var likadant när största grabben var så sjuk att han var okontaktbar, han hade feber och ont i magen.. Dom tyckte att jag skulle svalka honom och avvakta. Men jag tjatade till mig att få prata med någon annan. Hanvar allvarligt förstoppad visade det sig sen när vi väl varit på två olika sjukhus och röntgat, magnetröntgen och allt vad dom hölls med. Dom trodde det var tarmvred först på lasarettet.. Jag är även där mycket tacksam att jag iten trodde alls på sjukvårdsupplysningen. Har någon ont i magen eller kräks så är det magsjuka.. Nåt annat existerar inte..

Själv tycker jag att det är omänskligt att tro att sjukvårdsupplysningen skall kunna ställa helt rätt diagnos per telefon.

Och sen skall det basuneras ut i hela Sverige om de har gjort ett sådan misstag, det var väl för tusan inte med meningen. Och personen som gav rådet mår nog inte så himla bra av att ha detta på sitt samvete och DESSUTOM skall det skrivas om i kvällspressen på detta vidriga vis - dvs få folk att köpa skiten. Uppenbarligen funkar det ju. Nej fyfan för kvällsblaskorna.

Visst är det sorgligt och fruktansvärt för de drabbade. Men jag tycker att det är helt onödigt att sälja en stackars människa på detta vis.

Det jag tycker är skrämmande är att de ansvariga uttalar sig i efterhand och säger att det är sånt som kan hända, det var bara ett misstag, så det gör inte så mycket, de behöver se över sina rutiner. Sådant gör mig mörkrädd!

Självklart var det inte med meningen sköterskan gav felaktiga råd, men det är genom sådana här (hemska) händelser brister i rutiner kan uppmärksammas. Det måste man ju göra, för att förhindra att liknande misstag kan ske igen. Visst kan misstag hända, men man måste ändå alltid göra vad man kan för att förhindra att misstag som beror på bristande rutiner sker igen. Här brast det tydligen, med en väldigt tragisk händelse som följd.

kl

Jag har väldigt varierande upplevelser av sjukvårdsrådgivningen. Här sista veckorna har jag fått otroligt bra hjälp när jag fått problem med mjölkstockning och varande sår på bröstvårtorna. Väldigt bra råd för hur jag ska göra för att det ska bli bättre, och väldigt klara instruktioner om när jag ska åka in om det försämras. Men jag har även människor i min närhet som fått helt vilseledande råd, eller som inte kan tillräckligt om det de ger råd om. Vissa hör man att de läser innantill från vårdguiden, och då blir det inte helt trovärdigt. Speciellt om man är säker på att det inte är maginfluensa och de vägrar ge sig.

:cry:
fy fan!!!

Kunde inte sagt det bättre själv. Sjukvårdsrådgivningen har förmodligen "färdiga" formulär de ställer frågor efter. Tarmvred är helt omöjligt att diagnosticera via telefon, dessutom är det mycket ovanligt! Som sagt mycket tragisk händelse för alla inblandade.

Mul: VART skulle familjen ha ringt? VEM skulle de fått nummer till? Hade mitt barn haft så svårt att andas att det nästad höll på att kvävas hade jag utan tvekan åkt in utan att ringa någon först!

Ni som säger att ni inte litar på sjukvårdsrådgivningen - strunta att ens ringa utan åk till akuten / vårdcentralen direkt om ni är övertygade om att ni/barnen är akut sjuka och kräver vård. Jag arbetar har goda erfarenheter av sjukvårdsrådgivningen. Jag upplever att de oftare ger rådet att uppsöka vård en gång för mycket än för lite.

Senast ändrad:

Vilka rutiner pratar vi om ?
Lätt att dra till med en sådan floskel.

Hur många människor ringer varje dag och är oroliga över sig själva eller sina barn ? jag har suttit en massa gånger i LÅNG kö... så om den hundraelfte ringer och beskriver samma symptom... och kräksjukan går. Nej, jag kan inte se att rutinerna brister.

Om man är så himla säker på att det inte är vanlig maginfluensa eller kräksjuka så skiter man väl i att ringa upplysningen. Då åker man in.

Jag ser rött när "samhället" skall ställas till ansvar - fast man själv VET att ngt är riktigt, riktigt fel.

Eller så är det att individerna inte orkar att ta sitt ansvar. Inte så himla kul alla gånger, men jag är heligt trött på att det alltid är någon annans fel.

DESSUTOM skall det skrivas om i kvällspressen på detta vidriga vis - dvs få folk att köpa skiten. Uppenbarligen funkar det ju. Nej fyfan för kvällsblaskorna.

Jag håller med. Jag läste reportaget i mama. Det var sorgligt, och episoden med sjukvårdsupplysningen fanns med. Men det var inte sensationslystet vinklat.

Jag gissar att Expressen oxå läste samma reportage, och såg sin chans att göra en skandal-nyhet av det. Tyngdpunkten läggs inte på smärtan och sorgen över att förlora ett barn, utan på att sjukvårdsupplysningen gjorde FEL, FEL, FEL.

Trots att jag nu läst på om tarmvred, så är jag mycket osäker på om jag skulle kunna se skillnaden på tarmvred och magsjuka hos mina egna barn, eller ens hos mig själv. Är det rimligt att förvänta sig att någon på en telefonlinje ska kunna avgöra det?

Om vi vill minimera risken för fler liknande fall bör vi nog ändra förhållningsråden vid tillstånd som liknar magsjuka. Som det är nu uppmanas folk att hålla sig hemma, för att undika smitta, och främst hålla koll på ev uttorkning. Om det är tarmvred hinner man dö innan man blivit uttorkad, om jag fattat det rätt.

Vilka rutiner pratar vi om ?
Lätt att dra till med en sådan floskel.

Hur många människor ringer varje dag och är oroliga över sig själva eller sina barn ? jag har suttit en massa gånger i LÅNG kö... så om den hundraelfte ringer och beskriver samma symptom... och kräksjukan går. Nej, jag kan inte se att rutinerna brister.

Om man är så himla säker på att det inte är vanlig maginfluensa eller kräksjuka så skiter man väl i att ringa upplysningen. Då åker man in.

Jag ser rött när "samhället" skall ställas till ansvar - fast man själv VET att ngt är riktigt, riktigt fel.

Eller så är det att individerna inte orkar att ta sitt ansvar. Inte så himla kul alla gånger, men jag är heligt trött på att det alltid är någon annans fel.

Uppenbarligen har ju något brustit när inga frågor ställs. Och om man inte orkar ställa följdfrågor även fast den hundraelfte ringer - då kanske man ska söka ett annat arbete, än att ge råd? Om man inte orkar när det ringt för många innan.

Jag ar otydlig med hur jag menade, har en bekant som haft stora problem med sitt sjuka barn, underviktig och uppenbart sjuk, de hittar bara inte felet. Men när barnet blir dåligt under helg när dagvården där barnet går i vanliga fall är stängt och barnet har diarre och behöver komma in och få dropp - då får föräldrarna, trots att de förklarar situationen, inte hjälp att få tag i en läkare utan de hävdar gång på gång att det är maginfluensa. Då kan man ju inte heller åka in till akuten, att åka dit med ett underviktigt och allmänt medtaget barn går inte heller. Då är det synd att man inte längre kan ringa direkt till akutmottagningen, det hade varit bra att kunna få tag i en läkare och inte behöva sitta i väntrummet i flera timmar.

Jag tycker inte att det fungerar när man inte ställer följdfrågorna, och jag förstår inte detta med att man inte ska kunna ställa krav på vården. Sjukvårdsrådgivningen finns ju till för att avlasta akuterna, de är en del av vården. Då ska de väl kunna lyssna på vad de som ringer in säger?

Jag tycker inte att "misstag händer, det här ska inte utredas" är ett acceptabelt svar. Däremot kan man utreda vad som skett och sedan komma fram till att inga ändringar av rutiner behövs då det inte hade gjort varken från eller till, men att avfärda det innan man har koll på vart felet låg - om det ens låg ett fel i det som skett - det tycker jag är gravt ansvarslöst.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Göra egen tvål
  • Vad gör vi? Del CCV