Såg ni Expressen/Aftonbladet i dag :(? tvååring död efter slarv från sjukvårdsuppl.

Sv: Såg ni Expressen/Aftonbladet i dag :(? tvååring död efter slarv från sjukvårdsupp

Jag ser rött när "samhället" skall ställas till ansvar - fast man själv VET att ngt är riktigt, riktigt fel.

Eller så är det att individerna inte orkar att ta sitt ansvar. Inte så himla kul alla gånger, men jag är heligt trött på att det alltid är någon annans fel.

Det tråkiga med Expressen är att de använder vanligt, vettigt folk i sina vinklade artiklar. Man kan nog få uppfattningen att familjen vänt sig till tidningen för att skylla på sjukvårdsupplysningen. Men sådan upplevde jag inte alls mamman i reportaget i mama. Jag tror att hon bara vill berätta (för alla inklusive sjukvårdsupplysningen) att det som verkar vara en vanlig magsjuka faktiskt KAN vara tarmvred. Det är viktig information!

Sv: Såg ni Expressen/Aftonbladet i dag :(? tvååring död efter slarv från sjukvårdsupp

Givetvis vore det bra att kunna få tag på en läkare direkt. Men det ska den dagavdelning som sköter barnet ordna. Föräldrarna kan be dem om att de vill ha ngn att kontakta jourtid. Det är inte sjukvårdsupplysningens sak!

Jamen vad vet Vi om följdfrågorna ?

Jag tror faktiskt inte på vad som skrivs i kvällsblaskorna, ty alltför många gånger upplever jag att de skriver ren opportunisk dynga.

jag anser oavsett att det är föräldrarnas ansvar att ta sig till en akut om man upplever att ungen är så dålig att den behöver akutvård.

hur många gånger har vi inte kunnat läsa inte minst här på forumet hur föräldrar minsann känner sitt barn bäst - och det håller jag med om - varför skall man då i ett "skarpt läge" välja att lägga ansvar på någon annan som inte ens sett barnet.

Jag håller med - men jag tror också att det är en helt logisk mekansim att man som förälder väljer att försöka bearbeta sin sorg och sitt ansvar genom att vända sig till pressen och på så sätt få bekräftat att "det var inte BARA mitt fel". Sen att kvällstidningarna vänder och vrider så att det blir bara pannkaka är enbart att beklaga.

Själv kan jag öht inte fatta att man vänder sig till media när man är i sorg - vad tjänar det till om man har någon helst insikt i hur de kommer att vända på steken ? Oavsett om det är mama eller nån annan tidning som har orginal reportaget så kan man ge sig tusan på att kvällsblaskorna snokar rätt på det och gör en syftare som passar deras syften.

/fy vad jag är på hugget/ ursäkta om nån tar illa vid sig

Det finns tyvärr otroligt många ställen som brister inom vården, jag tackar dagligen min lyckliga stjärna att mitt barn inte är sjukt efter den undermåliga barnsjukvård jag blivit nära vittne till.

Men iom att sjukvårdsrådgivningen tagit över akuttelefonerna så att man inte längre kan ringa till akuterna måste de kunna kontakta akuterna? De kan ju inte vara helt avskurna från varandra?

Men på vilket sätt försvarar det att sjukvårdsrådgivningen enbart har ett mantra de upprepar trots vad man säger "maginfluensa, stanna hemma, maginfluensa, stanna hemma..." oavsett vad ma nsäger? De måste ju kunna ta information från den som ringer?

Och du menar att de inte gör det ?

Min erfarenhet är tvärt om.

Och vari ligger föräldrarnas ansvar ? Om de är övertygade om att ungen är mer sjuk än bara maginfluensa..

jag har varit på akuten med en 6-åring som blev inlagd i tre dagqar på infektions avdelningen med just maginfluensa symptom samt e-coli litet här och där och ffa fruktansvärda smärtor. Nu många, många år senare har jag fattat vad läkarna egentligen uteslöt - jag är djupt tacksam för den noggranna undersökningen. Ingen negligerade min oro. Och vad hade ungen för fel ? Ingen vet, men det var iallafall inget allvarligt, utan en tarminfektion som gick över på ett par månader.

Vart har jag skrivit att det inte är så att föräldrar har ansvar för sitt eget barn? Självklart har man själv det yttersta ansvaret.

Men om man inte ska kunna ställa krav på vården är det lika bra att ta bort hela skiten?

Och återigen missar du poängen i mitt inlägg, jag tycker att de ansvariga inte ska säga "vi skiter i att utreda, för misstag kan hända". Jag anser att man ska kolla upp vad som skett, om det begåtts några misstag eller inte. Även om föräldrarna känner sitt barn bäst kan det väl vara bra att ha en sjukvårdsrådgivning som fungerar? Det finns väl inga fel i att göra den bättre - eller åtminstonde kolla upp om det är systematiska fel som ledde till detta misstag eller inte? För är det det kan det ju åtgärdas.

Inte heller jag förstår varför man ska gå public med sin sorg, men jag antar att det är på grund av att det finns ett behov att berätta under sorgbearbetningen? Man tänker nog inte på att Sexpressen eller Aftonhoran kan hugga tag i det och vrida till det. Man är nog för uppe i sorgearbetet för att tänka på det ur alla möjliga vinklar. Eller så kan man inte tänka sig alls att det kan komma att ske.

Även jag är på hugget ikväll, vet inte vad det beror på.

Och du menar att de inte gör det ?

Min erfarenhet är tvärt om.

Och vari ligger föräldrarnas ansvar ? Om de är övertygade om att ungen är mer sjuk än bara maginfluensa..

jag har varit på akuten med en 6-åring som blev inlagd i tre dagqar på infektions avdelningen med just maginfluensa symptom samt e-coli litet här och där och ffa fruktansvärda smärtor. Nu många, många år senare har jag fattat vad läkarna egentligen uteslöt - jag är djupt tacksam för den noggranna undersökningen. Ingen negligerade min oro. Och vad hade ungen för fel ? Ingen vet, men det var iallafall inget allvarligt, utan en tarminfektion som gick över på ett par månader.

I vissa fall gör de ett strålande jobb, och i vissa fall lyssnar de inte. Precis som i alla situationer där människor arbetar beror det på personen man hamnar hos. Jag skrev ju i mitt inledande inlägg om att jag haft både väldigt goda och lite sämre erfarenheter av sjukvårdsrådgivningen.

Är föräldrarna övertygade om det är det klart att de har ansvar, men det är väl därför man ringer, för att förvissa sig om om det är maginfluensa eller något annat allvarligare? Är man övertygad hoppas jag att man åker in i vilket fall.

Vilken tur att du fick ett så bra bemötande med ditt sjuka barn, och tur att det inte var något allvarligt!

Tarmvred som gör så sjujävla ont också.

Givetvis kan de kontakta ákuten vid tveksamheter, de på 1177 har speciell utbildning för rådgivning via telefon. Det har inte-' sköterskor på akuten! Dessutom har man alldeles för mycket att göra på akuten för att hinna sitta och ge råd på telefon!

Ja, jag är inte en helt komplett idiot (vilket det kanske verkar som när man läser mina inlägg :angel:), det är klart att jag förstår att de har annat att göra på akuten, det var väl till stor del för att avlasta akuten som sjukvårdsrådgivningen kom till? Både för att slippa helt "onödiga" besök på akuten (dvs folk som kommer in och får vända och dessutom tar upp tid som andra behöver bättre) samt att slippa sitta i telefon?

Jag förstår inte de andra meningarna i ditt inlägg, är de riktade till någon annan än mig? Det är då bra att skriva knapplån, det visar att de är riktade allmänt till tråden och inte till någon specifik. :)
(Och är de riktade till mig får du gärna förklara hur du menar, jag har väl inte sagt något som motsäger det?)

Men bra att veta att det finns möjligheter för sjukvårdsrådgivningen att ha kontakt med akutmottagningarna, det känns väldigt ineffektivt om så inte var fallet.

Jag håller verkligen med dig!

Det kanske ringer 20 föräldrar om dagen som berättar att deras barn har kräkssymtom. Följdfrågor till det? Ja, det finns ju inget man kan fråga/säga för att utesluta tarmvred eller fastställa vinterkräksjuka. Symtomer på sjukdomar kan ju se helt annorlunda ut, det är ju inte svart på vitt!!

Jag försvarar inte något, men det handlar inte om rutiner, det handlar om en olycka. Oerhört tragiskt! Och hur sjukvårdsrådgivningen skulle kunnat undvika denna situation skulle jag gärna vilja veta...

Jag försvarar inte något, men det handlar inte om rutiner, det handlar om en olycka. Oerhört tragiskt! Och hur sjukvårdsrådgivningen skulle kunnat undvika denna situation skulle jag gärna vilja veta...

Jag tänkte oxå som du, men nu har ju nyheterna gett oss mer detaljer.

Det var kanske bra, trots allt, att Expressen tog upp fallet.

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 975
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar