Saft till häst?

trofé

Trådstartare
Är det skadligt att ge en skvätt sockerfri saft (äppelsmak ;)) på kraftfodret till en häst som inte äter sina mineraler? Min häst har totalt helt och hållet slutat äta sina mineraler (som han ätit samma sort av hela vintern). Han har gjort så tidigare med granulerade mineraler, att det gick bra en lång period, och sen ville han bara inte ha dem. Har testat ett par dagar med en liten skvätt saft ihop med vattnet som hälls på hans kraftfoder, och då har han ätit upå mineralerna.

Så vad tror ni, är det skadligt? Ska jag sluta? Eller bara vara glad att han äter mineralerna?

Sv: Saft till häst?

Inte tror jag han dör av det men det kan bli en ond cirkel när man börjar med smaktillsatser. Jag skulle hellre prova en annan sorts mineraler.

Om hästen är frisk i övrigt så är det väl egentligen inga problem även om jag då hellre skulle gett betfor i så fall. Eftersom det tillför fibrer.

KL

Zilla3: Hur menar du med ond cirkel? Att han skulle behöva ha smaktillsatser till allt sen? Det konstiga är att han har ätit de här mineralerna hela vintern och det har gått bra. Min tanke är att om han börjar äta dem så kanske jag kan dra ner på safttillskottet till pytte pytte.

fjordtokan: men han behöver ju inget mer till foderstaten, blir det inte tokigt att tillsätta betfor då?

Inte till allt kanske, men de kan få smak för det och bli kräsnare. Jag tycker det är bättre att göra som Fjordtokan föreslagit och ge med betfor(det behöver inte vara så mycket) eller ge pelleterade mineraler.
Även om saften är osockrad innehåller den sötningsmedel som de ju kommit fram till inte är alltför bra till människor så inte tycker jag det är så lyckat att ge till hästar.

Han äter pelleterade mineraler nu. Det var granulerade han åt tidigare, men slutade äta efter ett tag. Och nu har han ätit pelleterade hela vintern, men slutat äta dem också för en tid sedan.

Men tillsätter man betfor så vänjer man ju honom vid den söta smaken från det istället. Blir inte det lika illa?

Absolut, blanda i en vattenkanna så är det ju bara att du duschar höt! :cool:

kl

På vintern brukar jag "lura" genom att tillsätta äppeljuice i vattnet för dom dricker så dåligt.

Inte slutar mina dricka "vanligt" vatten vid mildare väder för det.

jag skulle testa att hälla på en skvätt äppeljuice på mineralerna.
Eller 1 näve uppblött betfor. Inget av det är skadligt på ngt sätt.

Vill man va riktigt nyttig kan man ju kanske riva morötter eller äpplen väldigt fint och gegga ihop m mineralerna

Jag var faktiskt lite allvarlig :angel:

Borde det inte vara bättre att köra på riktigt saft än funlight versionen?

jag har alltid tagit äppelkoncentrat och hällt en förpackning av det i vattnet.

Men inte light skit, utan vanlig med mkt äppelsmak:d

Delvis KL

Vad tror du är "minst illa" i så fall: äppeljuice, äppelsaft, eller light saft? Det får bli med äppelsmak hur som helst, för han är överförtjust i äpplen. Rivet äpple kan också vara en idé.

Oj, sorry! Tänkte att när du skrev med smilie efter att du bara tyckte det var knäppt! :) Men ingen aning hur effekten blir på hö!

Ahh tack! Perfekt! Ska iväg till stallet ikväll och prova. Han bojkottar nämligen höet nu för de fjuniga grässtråna..

Personligen föredrar jag (lr ska vi säga hästarna) den med mest smak...har för mig det brukar va önos äpplejuicekoncentrat. Glöm inte att spä ut bara. Du behöver nog inte så mkt av det förmodar jag så en tillbringare lär ju hålla ett par dagar.

Du får testa dig fram va din gillar mest:)

Kanske blir mest ekonomiskt med vanliga äpplen. Om du har ett äpple i 2 dagar iaf. Beror ju på hur mkt rivet äpple du behöver för att lura honom:D

jag har alltid tagit äppelkoncentrat och hällt en förpackning av det i vattnet.

Men inte light skit, utan vanlig med mkt äppelsmak:d

Har för mig att Bob, eller om det är något annat märke, har "vanlig saft" (ej light) men med mindre tillsatt socke och mer frukt. En sådan i äppelsmak kanske inte vore så tokigt!

Det handlar som sagt inte om några mängder, utan en pytte skvätt bara för att få någon slags smak på det så att han äter mineralerna.

Har faktiskt aldrig testat på hö...

Men jag vet ju folk som blötlägger sitt hö till sina hosthästar så smaksätter man det vattnet med äpple så ser jag ingen direkt skillnad.

Du får berätta sen om det funka:D

Har faktiskt aldrig testat på hö...

Men jag vet ju folk som blötlägger sitt hö till sina hosthästar så smaksätter man det vattnet med äpple så ser jag ingen direkt skillnad.

Du får berätta sen om det funka:D

Jag lovar :D

Detta gav mig förhoppningar! Tack Trofé för att du startade denna tråd!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Vår omplacering sen drygt en månad tillbaka har blivit lös i magen. Jag fick duscha av henne mitt i natten nu när jag upptäckte det...
Svar
5
· Visningar
751
Senast: Hoarfrost
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 630
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 219
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar