Säljaren ångrade sig

WG_84

Trådstartare
Fastnade för en annons på ett halvblodssto, och efter att ha pratat med ägaren kom jag fram till att det nog kunde vara rätt häst för mig. Tyvärr var det långt att åka men jag bestämde mig utan provridning för att jag nog var intresserad av hästen vi kom överens om ett pris och jag bad om några fler filmer men att jag med all säkerhet ville ha henne.

Idag ringer ägaren och säljer att de ångrat sig, nu ska de ha kvar hästen ett tag till....

Finns det något jag kan göra eftersom jag trots allt vill ha hästen och hade sett fram emot att få hem henne.
 
Senast ändrad:
Sv: Säljaren ångrade sig

Det enda du kan göra är att be säljaren höra av sig om de ändrar sig igen.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Det hjälper inte att vi hade en överenskommelse om att jag skulle få köpa hästen? (Om filmerna visade att det stämde överens med det de beskrivit angående hästen)
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Nej det räcker inte. Dom har absolut rätt att ändra sig, likasom du hade rätt att ändra dig om du inte gillade det du såg på filmerna.
Däremot om du erlagt handpenning så är det en helt annan sak.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Har för mig att ett avtal är bindande när anbudet (alltså priset på hästen) mottagits och accepterats utav säljaren.
Skulle däremot säljaren ändra priset så är inte avtalet binande förän köparen accepterat det nya budet osv.

Nu var det ett tag sedan jag läste ekonomi så rätta mig om jag har fel!
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Det där är ju en tolkningsfråga. Tänk att jag vill sälja en häst för 20 tusen.
En spekulant ringer och säger att "jag vill komma och titta, priset är ju helt okey."

Menar du då att jag som säljare måste sälja hästen till spekulanten, även om jag direkt ser att jag aldrig nånsin skulle vilja sälja till den typen av människa?
 
Sv: Säljaren ångrade sig

...efter att ha pratat med ägaren kom jag fram till att det nog kunde vara rätt häst för mig.

... att jag nog var intresserad av hästen vi kom överens om ett pris och jag bad om några fler filmer ....

Som säljare hade jag aldrig uppfattat detta ens som tecken på en seriös spekulant. Ännu mindre som ett ingånget avtal.

Fri prövningsrätt råder, det blir väldigt svårt att gå till tingsrätten med ovanstående. Att tvinga sig till att få köpa något är m e m omöjligt. Har du lidit någon ekonomisk skada?
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Har för mig att ett avtal är bindande när anbudet (alltså priset på hästen) mottagits och accepterats utav säljaren.
Skulle däremot säljaren ändra priset så är inte avtalet binande förän köparen accepterat det nya budet osv.

Nu var det ett tag sedan jag läste ekonomi så rätta mig om jag har fel!

Men även om du läste ekonomi för ett tag sedan så har det aldrig blivit klart med affären bara för de muntligen är överens, avtalet är klart först när det är underskrivit och betalt, eller skrivit hur det ska betalas.

Och här hade ju köparen inte ens bestämt sig, bara visat intresse.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Vad du kan göra är att tänka på att det finns många hästar ute till salu & du kommer hitta någon annan du klickar med & vill ha. :)
Kanske låter drygt, men så är det ju. & ja, ägaren kan göra så. Särskilt när ni inte träffats via provridning & lagt handpenning osv.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Man kan ju jämföra med en lägenhet.
Det är inte klart förrän kontraktet är påskrivet!

Även om man lämnar handpenning så har ju säljaren och köparen rätt att dra sig ur fast handpenningen blir ju kvar hos säljaren och köparen drar sig ur och återbetalas till köparen om säljaren drar sig ur.

Så svar på din fråga, Nej du har inte en chans att få köpa den här hästen. Säger som nån annan här i tråden att be dom höra av sig om dom ändrar sig!
Kan ju vara så också att de dragit öronen åt sig för att du beslutat dig för att inte provrida. Det hade jag gjort! Jag vill träffa dem jag ska sälja till och vill även att den ska träffa hästen innan köp, annars känns det oseriöst hur långt ifrån det än må vara!
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Finns det något jag kan göra eftersom jag trots allt vill ha hästen och hade sett fram emot att få hem henne.

En lite konstig fråga:
jag förstår att du gillade det du såg i annonsen, och du och säljaren kom överens om ett pris som lät rätt.

Men hur vet du att det är just den här hästen du verkligen vill ha?

Du kommer säkert att hitta någon häst som passar dig, även om det inte blir just den här.

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att annonsera ut sin häst till försäljning och sedan ångra sig när det är i stort sett klart att den är såld.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Anl Avtalslagen 1 kap 1§ gäller muntligt avtal.

Det behöver INTE skrivas kontrakt eller lämnas över pengar för att vara giltigt. Det enda som krävs är att säljaren har gett anbudet att köparen får köpa hästen för X kronor och köparen har accepterat. Avtal finns och köparen kan kräva atta avtalet uppfylls om inte det finns omständigheter som gör det oskäligt gentemot säljaren att så sker.

Det som blir problemet blir att bevisa att ett muntligt avtal kommit till stånd eftersom det inte finns något skrivet eller vittne. Men det är en annan fråga...
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Köplagen 23 § (gäller bla. köp mellan privatpersoner)


Köparen får hålla fast vid köpet och kräva fullgörelse. Säljaren är dock inte skyldig att fullgöra köpet, om det föreligger ett hinder som han inte kan övervinna eller om fullgörelsen skulle förutsätta uppoffringar som inte är rimliga med hänsyn till köparens intresse av att säljaren fullgör köpet.
Om ett förhållande som nyss nämnts upphör inom rimlig tid, får köparen dock kräva att säljaren fullgör köpet.
Köparen förlorar rätten att kräva att säljaren fullgör köpet, om han väntar orimligt länge med att framställa kravet.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Sedan kan jag tycka att det är märkligt att annonsera ut sin häst till försäljning och sedan ångra sig när det är i stort sett klart att den är såld.

Det är väl inte ett dugg konstigt om köparen bor långt bort och inte har varit och tittat på hästen. De vet ju ingenting om köparen. Kanske sade magkänslan att de skulle avbryta, helt enkelt. Och så gjorde de det utan att ta reda på mer om TS, även om TS skulle ha ett toppenhem åt hästen.

Eller så ville de inte egentligen skiljas från hästen. Ibland fixar man inte att göra sig av med hästen och det kanske man inte fattar på allvar förrän det är på god väg att bli verklighet. Trist för köparen, men kanske bra för hästen som slipper ryckas upp ur sin miljö.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Anl Avtalslagen 1 kap 1§ gäller muntligt avtal.

Det behöver INTE skrivas kontrakt eller lämnas över pengar för att vara giltigt. Det enda som krävs är att säljaren har gett anbudet att köparen får köpa hästen för X kronor och köparen har accepterat. Avtal finns och köparen kan kräva atta avtalet uppfylls om inte det finns omständigheter som gör det oskäligt gentemot säljaren att så sker.

Det som blir problemet blir att bevisa att ett muntligt avtal kommit till stånd eftersom det inte finns något skrivet eller vittne. Men det är en annan fråga...

ETT, var har jag skrivit att pengar ska lämnas över ? TVÅ, din understa mening förklarar varför endera parten kan dra sig ur om inget är skrivit och då blir det INTE en annan fråga.

Dessutom i detta fall så hade tänkt köpare inte ens bestämt sig innan tänkt säljare drog sig ur, klartsomkorvspadfall.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Du borde läsa om inläggen en gång till.

Fast som säljare skulle inte jag ta det som ett säkert jag köper, när man sedan i mening innan begär flera filmer på hästen. Sedan räcker ju inte nog för mig som säljare heller, utan jag vill höra ett rakt av jag vill köpa hästen då vet jag vad köparen vill inte annars.

Tyvärr var det långt att åka men jag bestämde mig utan provridning för att jag nog var intresserad av hästen vi kom överens om ett pris och jag bad om några fler filmer men att jag med all säkerhet ville ha henne.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Det är väl inte ett dugg konstigt om köparen bor långt bort och inte har varit och tittat på hästen. De vet ju ingenting om köparen. Kanske sade magkänslan att de skulle avbryta, helt enkelt. Och så gjorde de det utan att ta reda på mer om TS, även om TS skulle ha ett toppenhem åt hästen.

Eller så ville de inte egentligen skiljas från hästen. Ibland fixar man inte att göra sig av med hästen och det kanske man inte fattar på allvar förrän det är på god väg att bli verklighet. Trist för köparen, men kanske bra för hästen som slipper ryckas upp ur sin miljö.

Jag var nog otydlig.
Jag förstår om man som säljare inte vill sälja till någon som inte kommer och tittar. Men då borde det ju vara enklare att säga att "jag vill inte sälja till någon som inte kommer och tittar" - det är väl ganska okontroversiellt.

Det jag tycker är märkligt är just att annonsera ut till försäljning när man inte vet om man vill sälja. Fast det är inte unikt, när man läser annonser.
"kan eventuellt vara till salu om rätt köpare dyker upp"
"intressekoll för häst som kan bli till salu" och liknande finns ju ibland med i annonstexter.

Jag har själv köpt häst på distans utan att titta på den. Det har gällt unghästar som jag sett film på.
Affärerna har gjorts upp per telefon, i båda fall lades handpenning för att "reservera" hästen.
I ena fallet kom ett prydligt skriftligt köpeavtal på posten ett par dagar senare, där jag hade ångerrätt när jag kom för att hämta hästen och skulle i så fall få tillbaka handpenningen.
I andra fallet fick jag skriftligt kontrakt när jag hämtade hästen. Tror jag. Kvitto fick jag i alla fall...
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Det kan ju ha varit yttre omständigheter som ändrades för säljaren, så att de inte längre behövde sälja hästen.
 
Sv: Säljaren ångrade sig

Jag håller med om att det verkar slösas mycket med både säljares och köpares tid i hästvärlden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 726
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp