Säljaren ångrade sig

Sv: Säljaren ångrade sig

Anl Avtalslagen 1 kap 1§ gäller muntligt avtal.

Det behöver INTE skrivas kontrakt eller lämnas över pengar för att vara giltigt. Det enda som krävs är att säljaren har gett anbudet att köparen får köpa hästen för X kronor och köparen har accepterat. Avtal finns och köparen kan kräva atta avtalet uppfylls om inte det finns omständigheter som gör det oskäligt gentemot säljaren att så sker.

Det som blir problemet blir att bevisa att ett muntligt avtal kommit till stånd eftersom det inte finns något skrivet eller vittne. Men det är en annan fråga...

Det är sant att muntliga avtal är lika gällande som skriftliga men vad som faktiskt kan räknas som ett avtal är inte lika självklart. Det gäller både skriftligt och muntligt. Jag har i min verksamhet sålt en hel del hästar och ibland blivit ganska mörkrädd över hur folk agerar och uttrycker sig.

Nästan för varje häst jag sålt, har det kommit något mail som skulle kunna tolkas lite likadant som det TS sagt, typ "Hej, jag såg din annons och jag vill köpa din häst" Bara så. I första kontakten, utan mer info och utan att ha diskuterat villkor. Naturligtvis drar inte jag tillbaka annonsen och kräver genomfört köp för det.

Jag har också haft en del köpare som kommit betydligt längre och verkligen beslutat att dom vill köpa hästen. Vi har alltså en överenskommelse och det har varit både muntligt och skriftligt per mail. Jag har då skrivit ihop avtal som jag sänt över för genomläsning men innan dom skrivit på har dom ångrat sig. Den är surare för då har jag lagt ner tid på affären men trots det är det inte mycket att säga eller göra åt för dom hade ju inte ens läst villkoren i avtalet när dom sa sig vilja köpa, vilket gör att jag inte tycker att man kan se det som att man har ingått ett avtal.

Sen har jag också varit med om att det gått så långt att avtalet är underskrivet av båda parter, jag tackar nej till övriga köpare, drar tillbaka annonsen och håller sen på hästen i flera månader för köparen lovar hela tiden att komma "nästa vecka"... för att till slut säga att hon ångrat sig. Det enda jag kan göra är i ett sådant läge att behålla handpenningen som skadestånd. Just det här fallet blev dock en dyrköpt läxa eftersom hon aldrig betalade in den överenskomna handpenningen heller som hon lovat göra samma dag som avtalet skrevs. Hon skyllde på en massa tragiska händelser och lovade upprepade gånger att även den skulle komma "nästa vecka".

Man kan inte tvinga någon att köpa eller sälja en häst men då det finns anledning kan man kräva ersättning för den skada man lidit genom avtalsbrottet. Fast har man inte redan fått pengar som kan behållas (handpenning) är inte heller det någon enkel sak.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 401
Senast: tuaphua
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 626
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 865
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 726
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp