Sälja kläder

Börjat rensa och lägga upp på Vinted. Men.. fasen mycket det är 🙈 Det är nog ett femtiotal plagg. Orkar jag ens med detta?

Så blir jag så nostalgisk. Bröllop. Födelsedagsfester. Ett tidigare liv på något vis. Det känns konstigt att trycka ner i en påse till Sellpy. Samtidigt.. vad har det med saken att göra egentligen? Suck vad svårt.
 
Jag har bra erfarenhet av Tradera. Sellpy är OK men väntetiden är alldeles för lång tycker jag, och jag tycker inte kläderna kommer till sin rätt - ofta lustiga beskrivningar och inte så bra bilder.
 
Som säljare har jag bara erfarenhet av Tradera och tycker att det är smidigt. Det är sällan jag inte har fått sålt det jag har lagt ut. Jag fotograferar, mäter, viker snyggt och prepackar i tunna genomskinliga plastpåsar. När det sen ska skickas iväg är det minimalt med arbete kvar.

Som köpare har jag även testat Sellpy. När de fanns på Tradera skydde jag dem som pesten eftersom man ofta fick skitiga, skrynkliga och trasiga kläder. Med egen sida så har de blivit bättre, men prissättningen är märklig. Jag köpte nyligen från dem då de hade en Rodebjerkofta som jag letat efter i flera år. Den kostade 100 kr trots att den var i princip oanvänd, men pga att den hade tre hund- eller katthår på sig. Jag letade även efter en klänning, och samma klänning som brukade budas på Tradera för ca. 800 kr skulle de ha en tusenlapp mer för, trots att den fanns på outlet för en mindre summa. Strategin verkar heller inte funka så bra, för dyrare kläder ligger kvar vecka efter vecka.

Nej, både som köpare och säljare så går jag alltid till Tradera. Uppskattningsvis har 90 procent av mina kläder köpts på Tradera.
 
Hur mycket får plats i en påse? Stämmer det att de sorterar bort mycket som egentligen är fint? Egentligen nyfiken att prova. Men läste nu på deras hemsida att nu är det höstkläder man bör skicka in. Verkade ta flera månader tills de påbörjar försäljningen.
Jag har en påse hemma men den ligger i sovrummet (där sambon sover) så kan inte ta bild nu, men påsen är ganska rymlig. De sorterar ut sånt som de inte kan lägga ut för minst 50kr - det är liksom ingen idé att skicka in svarta bas-t-shirts från HM. Jag har haft några grejer som sorterats ut, eller värderats ”orättvist” -och man kan be dem värdera om. Du får se annonserna innan de läggs ut och godkänner då deras värdering och beskrivning. Det tar runt 10-12v nu innan saker är sorterade och läggs ut. Jag är inte supernoga med vilken säsong det är jag skickar in för de har ju ett stort sortiment som inte är rent säsongsbetonat utan ”allt finns alltid”, men samtidigt är det klart att det är mer efterfrågan på vinterjackor än shorts i höst (så rätt läge att skicka jackor och tröjor nu).
 
Jag har en påse hemma men den ligger i sovrummet (där sambon sover) så kan inte ta bild nu, men påsen är ganska rymlig. De sorterar ut sånt som de inte kan lägga ut för minst 50kr - det är liksom ingen idé att skicka in svarta bas-t-shirts från HM. Jag har haft några grejer som sorterats ut, eller värderats ”orättvist” -och man kan be dem värdera om. Du får se annonserna innan de läggs ut och godkänner då deras värdering och beskrivning. Det tar runt 10-12v nu innan saker är sorterade och läggs ut. Jag är inte supernoga med vilken säsong det är jag skickar in för de har ju ett stort sortiment som inte är rent säsongsbetonat utan ”allt finns alltid”, men samtidigt är det klart att det är mer efterfrågan på vinterjackor än shorts i höst (så rätt läge att skicka jackor och tröjor nu).

Jag köper en del på Sellpy, sällan mer än 40kr/plagg. Så allt kan ju inte sorteras ut.
 
Jag köper en del på Sellpy, sällan mer än 40kr/plagg. Så allt kan ju inte sorteras ut.
Man får dock bara ut en tredjedel av det som Sellpy tar för plagget. De lägger ut kläderna för ett ganska högtpris och sänker sedan gradvis tills det säljer. Det är bra för att man blir av med sina kläder och det används vidare men några direkta pengar blir det inte för den som skickar sina kläder. För min del kan jag lika gärna skänka kläderna till secondhand även när det varit märkeskläder som i stort sett varit oanvända (tex Gudrun Sjöden som brukar sälja bra).
 
Enda dåliga med vinted är att man inte kan skriva ut fraktsedlarna själv. På mitt närmsta postombud är det vissa som jobbar där som blir skitsura när man ber dem skriva ut. Vissa av dem hävdar att ”på kvällen” (oklart klockslag så det är beroende på vem som jobbar) så skriver de inte ut. Jag ringde PostNord och frågade om det var okej att deras ombud gör så. Det var det absolut inte.

Liksom det tar typ 1 minut skriva ut 5 fraktsedlar, sen flyttar jag på mig och klistrar medans de tar andra kunder emellan och sen tar jag en ny kölapp när jag är klar. Så jag fattar inte vad problemet är.
 
Enda dåliga med vinted är att man inte kan skriva ut fraktsedlarna själv. På mitt närmsta postombud är det vissa som jobbar där som blir skitsura när man ber dem skriva ut. Vissa av dem hävdar att ”på kvällen” (oklart klockslag så det är beroende på vem som jobbar) så skriver de inte ut. Jag ringde PostNord och frågade om det var okej att deras ombud gör så. Det var det absolut inte.

Liksom det tar typ 1 minut skriva ut 5 fraktsedlar, sen flyttar jag på mig och klistrar medans de tar andra kunder emellan och sen tar jag en ny kölapp när jag är klar. Så jag fattar inte vad problemet är.

Jag har ändå ingen egen skrivare så det är bara smidigt att någon annan får skriva ut. Men vi har också litet postombud i en mataffär, så får väl se hur glada de är i det :D

Är det svårt att hålla reda på vilken fraktsedel som ska till vilket paket? Jag tänker att det är ju smidigt om man kan skicka några paket samtidigt, men då är det ju viktigt att rätt lapp hamnar på rätt paket.
 
Jag har ändå ingen egen skrivare så det är bara smidigt att någon annan får skriva ut. Men vi har också litet postombud i en mataffär, så får väl se hur glada de är i det :D

Är det svårt att hålla reda på vilken fraktsedel som ska till vilket paket? Jag tänker att det är ju smidigt om man kan skicka några paket samtidigt, men då är det ju viktigt att rätt lapp hamnar på rätt paket.
Var noga att skriva namn på paketet som du sen kan para ihop med rätt etikett :) jag gör det så fort jag har mer än ett paket att skicka 😅
Som mest har jag skickat 15 paket vid samma tillfälle, inga sura miner hos mitt lilla postombud iaf. Gör som @BernT, ber att få alla utskrivna, sen flyttar jag mig så jag kan klistra ifred och så kan andra kunder få hjälp under tiden. Har jag bara 2-3 paket så brukar jag inte flytta på mig, det går fort att klistra då (och beroende på vem som står vid ombudet får jag hjälp att klistra).
 
Nu är 28 artiklar uppe på Vinted, ungefär lika många plagg ligger i påsar som jag lämnar i textilåtervinningen idag. Det är billiga T-shirts, kläder med fläckar som inte går bort, gamla amningslinnen osv.

Sen fick jag tvätta en vända. Var någon liten fläck här och var på klänningar som jag använt nån gång och sen hängt in igen. Så när det torkat, och jag hinner med högen på soffan så kommer väl ytterligare 20 artiklar upp.

Jag är kluven till detta. Det är inte jättemycket pengar, men ändå en del jobb. Men dels har jag ändå lite känslor kring mina kläder, om jag nu ska rensa ut nästan allting från mina 25-35 år så känns det ändå bättre om jag lyckats ta en fin bild, vika ihop det fint och sälja det. Det får bli lite en ritual tror jag. Säga hejdå. Och dels tänker jag att det kan vara vettigt att få rull på det här, så jag kan fortsätta rensa ut efterhand när jag fått rutin. Vi har ju barn som växer också, osv.
 
Var noga att skriva namn på paketet som du sen kan para ihop med rätt etikett :) jag gör det så fort jag har mer än ett paket att skicka 😅
Som mest har jag skickat 15 paket vid samma tillfälle, inga sura miner hos mitt lilla postombud iaf. Gör som @BernT, ber att få alla utskrivna, sen flyttar jag mig så jag kan klistra ifred och så kan andra kunder få hjälp under tiden. Har jag bara 2-3 paket så brukar jag inte flytta på mig, det går fort att klistra då (och beroende på vem som står vid ombudet får jag hjälp att klistra).

Står namnet på fraktsedeln sen? Eller ja, det måste det ju göra med adress osv? Tänker att då kan man ju skriva namn på typ en bit målartejp, och sen sätta fraktsedeln över den?
 
Står namnet på fraktsedeln sen? Eller ja, det måste det ju göra med adress osv? Tänker att då kan man ju skriva namn på typ en bit målartejp, och sen sätta fraktsedeln över den?
Ja, namnet och adressen står på fraktsedeln :) Jag skriver med tusch/bläck direkt på kartongen/plasten om det går, sen sätter jag etiketten över :) fäster inte pennan på paketet går det utmärkt att skriva på målartejp eller en papperslapp som man tejpar fast.
Så här ser fraktetiketterna ut i telefonen (första är inom Sverige, den andra är till Finland eller Danmark, kommer inte ihåg), och det står namn på dom med (som jag suddat ut) :)
Jag laddar ner dom hemma och skärmdumpar, det är lättare att bläddra fram bilderna än klicka ur och in i appen flera gånger vid postombudet.
IMG_20240620_104841.jpg
 
Ja, namnet och adressen står på fraktsedeln :) Jag skriver med tusch/bläck direkt på kartongen/plasten om det går, sen sätter jag etiketten över :) fäster inte pennan på paketet går det utmärkt att skriva på målartejp eller en papperslapp som man tejpar fast.
Så här ser fraktetiketterna ut i telefonen (första är inom Sverige, den andra är till Finland eller Danmark, kommer inte ihåg), och det står namn på dom med (som jag suddat ut) :)
Jag laddar ner dom hemma och skärmdumpar, det är lättare att bläddra fram bilderna än klicka ur och in i appen flera gånger vid postombudet. Visa bifogad fil 147722

Bra tips, tack!

Vad skulle man göra utan Buke alltså :heart
 
Jag har ändå ingen egen skrivare så det är bara smidigt att någon annan får skriva ut. Men vi har också litet postombud i en mataffär, så får väl se hur glada de är i det :D

Är det svårt att hålla reda på vilken fraktsedel som ska till vilket paket? Jag tänker att det är ju smidigt om man kan skicka några paket samtidigt, men då är det ju viktigt att rätt lapp hamnar på rätt paket.
Nej såklart, men för mig som har + har grinigt ombud så känns det stånkigt haha. Jag skriver förnamnet på, efternamnet med om det är 5 st Anna som ska ha paket 😄 har skickat 100+ paket via vinted och inte ett enda har blivit fel.

En gång skickade jag 10 paket, då står tanten som jobbar på ombudet och beklagar sig högljutt över mig till en annan kund. När jag stod bredvid!!! Liksom ha iaf artigheten att vänta tills jag går 😂
 
Nej såklart, men för mig som har + har grinigt ombud så känns det stånkigt haha. Jag skriver förnamnet på, efternamnet med om det är 5 st Anna som ska ha paket 😄 har skickat 100+ paket via vinted och inte ett enda har blivit fel.

En gång skickade jag 10 paket, då står tanten som jobbar på ombudet och beklagar sig högljutt över mig till en annan kund. När jag stod bredvid!!! Liksom ha iaf artigheten att vänta tills jag går 😂

Du skulle svarat lika högljutt "JA VISST ÄR DET ONÖDIGT MED ÅTERBRUK!!" :D

Hittade 159 000 indonesiska rupiah i en väska. Kanske är nåt, tänkte jag. 111 kr :cautious: Aja, är ju typ som 2 plagg :D
 
Nej såklart, men för mig som har + har grinigt ombud så känns det stånkigt haha. Jag skriver förnamnet på, efternamnet med om det är 5 st Anna som ska ha paket 😄 har skickat 100+ paket via vinted och inte ett enda har blivit fel.

En gång skickade jag 10 paket, då står tanten som jobbar på ombudet och beklagar sig högljutt över mig till en annan kund. När jag stod bredvid!!! Liksom ha iaf artigheten att vänta tills jag går 😂

Har du möjlighet att välja annat ombud?

Jag har stött på en etikettskrivare hos ett större ombud, då kunde jag skriva ut alla etiketter själv och klistra på innan jag lämnade in.
 

Liknande trådar

Hemmet När jag läser i forumet inser jag att jag är långt ifrån ensam om att ha svårt att "få det gjort" när det gäller vardagssysslor - det...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 766
Senast: Habina
·
Kläder & Bli fin Är som jag nämnt i någon annan tråd inne i en rensningsfas hemma och har en del fina saker som jag vill bli av med. Jag skänker mycket...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: YorkWann
·
Övr. Barn Gravid med andra barnet som inte alls kommer ligga i samma storlek samma säsong som barn nr 1 (och helt ärligt så tror vi ju på att det...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 165
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 872
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp