Sälja häst på avbetalning

Sv: Sälja häst på avbetalning

Fast även när man lånar från bank så delar man upp betalningen, skillnaden är att banken står för risken och inte du.
Var inte så naiv, världen är full av idioter. Full betalning direkt, öppet köp möjligen men då ska det vara som Lovis skrev.
Handpenning betalas direkt när köparen bestämt sig, om inte hästen går igenom besiktningen återfås handpenningen.
Ju mindre krångel desto bättre!
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Nu vill köparen betala handpenning direkt och sen ta hem hästen och göra en vet. bes. och sen betala resterande summa efter det.

Jag själv känner att jag vill inte att hästen åker härifrån utan att vara vet. bes. om jag ska betala tillbaka handpenningen om hon inte går igenom för risken att det kommer någon skada hos köparen.

Så jag själv känner att köparen har tve alternativ.

1. Avlägga handpenning, vet. bes. innan hästen åker till denne och om hon går igenom då betala resterande summa (innan hästen åker iväg?). Går hästen inte igenom så ges handpenningen åter.

2. Avlägga handpenning. Betala resterande summa antingen innan hästen åker eller när den anländer (jag känner spontant innan hästen åker. Vad tycker ni?) och sen i sin egen ägo göra en vet. bes.

3. Lägga handpenning, göra vet. bes. när hästen anlänt till ägaren. Om hästen inte går igenom kan den lämnas åter men handpenning lämnas inte tillbaka. Detta känns osäkert om det händer något. Risken att få tillbaka en söndrig häst.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Jag betalar det sista på fredag på den ponny vi köpte på avbetalning i vintras. Ägaren var desperat men ville inte gå ner i pris. Vi betalade första fjärdedelen när vi hämtade.

Den sista ponnyn vi köpte köpte vi av en tjej som i sin tur köpte den på avbetalning (ett russ!) och hon sålde till oss utan att betala klart :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Sälja häst på avbetalning

Alternativ 1 är det enda vettiga. Att göra vet.besiktning efter att hon tagit hem den är ju dumt, vad som helst kan hända under transporten. Och onödigt för hästen att riskera åka fram och tillbaka om den nu inte går igenom.

Visst kan hon väl köpa hästen (helt) och vet.besikta i egen ägo, men då är det ju inget hon kan använda sig av om hon vill hävda köpet och då faller väl halva vitsen med en besiktning? Det är lite upp till henne hur noga hon vill vara med sin undersökningsplikt, är hon beredd att köpa grisen i säcken eller inte.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Varför skulle de inte kunna avtala om att besiktning sker av köparens veterinär? På plats hos köparen/på köparens klinik? Det går ju självklart bra, och har man avtalat vettigt får ju hästen lämnas tillbaka om det upptäcks något på den besiktningen som är av betydelse för affären.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Det här kan vara helt fel, och rätta mig gärna någon som vet mer om saken. Men är det inte så att om du säljer en häst på avbetalning, och köparen har betalat typ första & anda raten, men inga mer pengar kommer, så har väl inte säljaren någon rätt att hämta hem hästen heller, på grund av att den är betald till en viss del? Har fått höra något sådant någon gång i nått sammanhang just när det gäller avbetalningar på djur.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Fast det känns ju ännu mer osäkert med öppet köp. Om de sen då precis innan sista dagen meddelar att de vill lämna tillbaka henne så har de fått ha en häst gratis att rida på + får tillbaka sina pengar. Och även om vet. bes. kanske säger u.a så kanske hästen inte är helt okej ändå.

Då hyr jag hellre ut hästen och att de sen köper henne efter en viss tid.
Öppet köp är betydligt säkrare. Angående ekonmin så blir kostnade för köparen vad man avtalar om oavsett vilken väg man väljer. Den stor skillnaden är att man redan har fått betalt och därmed har "makten" och kan vägra betala tillbaks innan hästen tryggt står hemma i stallet veterinärbesiktigad och frisk.

Hyr man ut hästen så finns risken att man aldrig får betalt eller aldrig får ersättning om hästen skadar sig. Och inte är säkert att man ens kan ta tillbaks häten även om man betalar transporten själv.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Varför skulle de inte kunna avtala om att besiktning sker av köparens veterinär? På plats hos köparen/på köparens klinik? Det går ju självklart bra, och har man avtalat vettigt får ju hästen lämnas tillbaka om det upptäcks något på den besiktningen som är av betydelse för affären.

Det skrev jag ju?

Att göra vet.besiktning efter att hon tagit hem den är ju dumt, vad som helst kan hända under transporten. Och onödigt för hästen att riskera åka fram och tillbaka om den nu inte går igenom.

KAN kan man väl, tveksamt om jag skulle acceptera det dock.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Jag känner också att när hästen lämnar stallplatsen så vill jag inte längre stå för ansvaret om något händer.

Det med öppet köp har ni ju rätt i :)
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Nä så tänker jag med. Om veterinären köparen vill anlita finns i närheten så skulle jag följa med. Är veterinären för långt bort för att det ska vara rimligt för mig att åka med så är det också för långt bort att släppa iväg den som fortfarande är MIN häst med någon annan, inte kunna vara med på besiktningen och sedan ev. låta pålle åka hela vägen tillbaka.
Om något då händer, vem står för det? Före eller efter besiktningen? Osv.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

När handpenningen är betald, så är hästen deras i juridisk mening. Du kan inte ta tillbaks hästen om dom missköter avbetalningarna. Utan det måste du ta via kronofogden.
Om du kan vara utan dom pengarna så avtala avbetalning, räkna med att du kan bli lurad.
Jag skulle aldrig gå med på avbetalning, det är en viss typ av människor som gör det. Man kan inte handla med pengar man inte har.
Det som även nämnts är riskerna om något skulle hända hästen, oftast har ny ägare det som anledning att sänka pris om någon skada uppkommer. När det i själva verket kan vara den nya ägarens ridsätt som försatt hästen i fara.Han kan bli sparkad i hagen av andra hästar osv............listan med risker kan göras lååååång.
Om avbetalning avtalas på 2-3 ggr ser jag inte vitsen med att hästen lämnar dig förrän den är slutbetald ? Dom månaderna som ny ägare betalar stallhyra & övrigt på den kan i stället användas till att avbetala hästen snabbare/tidigare................eller ?!
A
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Jag känner också att när hästen lämnar stallplatsen så vill jag inte längre stå för ansvaret om något händer.

Det med öppet köp har ni ju rätt i :)

Kolla åtminstone upp köparen hos kronofogden innan du gör något och skriv ett ordentligt kontrakt som täcker alla eventualiteter.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

När handpenningen är betald, så är hästen deras i juridisk mening. Du kan inte ta tillbaks hästen om dom missköter avbetalningarna. Utan det måste du ta via kronofogden.

Det beror på hur kontraktet är skrivet, lämpligen lägger man till ett ägarförbehåll att hästen byter ägare först när den är slutbetald. Vill köparen inte gå med på det har de antagligen aldrig tänkt betala.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 223
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp