Sälja häst på avbetalning

linnsan

Trådstartare
Ska sälja en häst på avbetalning och har lite tankar och funderingar...

Om köparen ångrar sig/slutar betala och hästen lämnas tillbaka. Ska jag då lämna tillbaka något av det som köparen redan betalat?

Det ska betalas i tre omgångar. Tingningsavgift innan hästen åker dit, efter prövoperioden (2 månader) och sen en gång till efter det.

Tingningsavgiften, vad brukar det vara för procent av hästens pris?

Något annat jag bör tänka på?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Ja. Låt köparen ta ett lån på banken istället. Att gå med på avbetalning innebär alltid en väldigt stor risk att det blir krångel.

Om du nu ändå går med på det så tänk på att ha allt ordentligt reglerat i kontraktet er emellan. Ta då upp sådant här som dina funderingar ovan.
Man brukar lägga handpenning när man har bestämt sig om sådan nyttjas. Den är på 10% och betalas inte tillbaka vid ånger. Om du ska betala tillbaka de övriga summorna måste ju ni komma överens om eller att du bestämmer att såhär är det och skriver in det i kontraktet.
Kom ihåg att inte skriva över hästen till den nya ägaren förren hela försäljningssumman är betald för annars är risken stor att du inte får betalt.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Håller med ovanstående.
Agera inte bank. Om personen inte kan få ett lån skulle jag inte vilja sälja till den alls.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Jag har inte frågat om personen kan ta lån eller inte. Skrev redan i annonsen att avbetalning kan diskuteras. Kan förstå om man inte vill ta lån om man istället kan dela upp betalningen.

Jag förstår riskerna och vill därför ha det så säkert som möjligt.

Hur ska jag göra med handpenningen. Köparen vill inte lägga den innan hästen gjort vet. bes. Är det vanligt att man gör så? För mig är tingningen/handpenningen något man lägger för att hästen inte ska säljas till någon annan innan man betalar hela summan. Vilket ju då görs efter vet. bes./vid hämtning.

Har sålt häst en gång innan och då gav dom handpenning när de hade bestämt sig och resterande summa när hästen vet. bes. och i samband med det hämtades. Är det inte så man brukar göra?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Ska sälja en häst på avbetalning och har lite tankar och funderingar...

Om köparen ångrar sig/slutar betala och hästen lämnas tillbaka. Ska jag då lämna tillbaka något av det som köparen redan betalat?

Det ska betalas i tre omgångar. Tingningsavgift innan hästen åker dit, efter prövoperioden (2 månader) och sen en gång till efter det.

Tingningsavgiften, vad brukar det vara för procent av hästens pris?

Något annat jag bör tänka på?

Alltså du har ju redan fått bra svar gällande riskerna med avbetalning, men jag skulle reglera avbetalningen som så att köparen inte får tillbaka något av erlagt belopp i händelse av att denne ångrar sig.

Bara ordet ångra finns inte ens vid köp av häst, inget öppet köp osv. Såvida ni inte avtalar det, eftersom du är så generös (naiv i mina ögon ursäkta mig för det) får det allt lov att finnas gränser hur generös man ska vara. Att köpa häst är ett oerhört stort steg och man ska därför vara helt säker på att det är detta man vill innan köpet för sedan är det ett enda stort ansvar.

Skulle köparen ifrågasätta detta så ska du starkt fundera på hur seriös köparen är, och hur bra/dåligt kommer hästen att få?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Nej precis, så känner jag med. Ångrar man sig så får man inget tillbaka... Ja, lite småkorkad är jag nog....

Har någon några tankar om handpenningen som jag skrev ovan?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Både när jag köpt och sålt häst har vi alltid gjort så att när köparen bestämt sig har man lagt handpenning. Sen görs besiktning. Om hästen inte går igenom besiktningen får köparen tillbaka handpenningen om denne känner att den pga det inte vill köpa hästen längre. Om hästen går igenom besiktningen men köparen plötsligt drar sig ur ändå utan "giltiga" anledningar anses handpenningen som förverkad (dvs säljaren behåller pengarna) som kompensation för den tid man lagt ned på vad man trode var en lyckad försäljning och de andra köpare man fått säga nej till pga det.

Det har aldrig varit några problem och jag vill alltid att handpenningen ligger innan besiktning görs, just som säkerhet. Går hästen inte igenom är det bara att betala tillbaka, inte svårare än då. Drar sig köparen ur även om hästen går igenom har jag fått kompensation för min förlorade tid (kanske jag behövt ta ledigt från jobbet pga besiktningen t.ex.).

Har aldrig sålt något på avbetalning och skulle aldrig göra om det inte är en person jag känner väl. Men jag rör mig i en samlarhobby där samlarsakerna kan kosta många tusen kr, ibland tio-tusentals kr och det händer att samlare erbjuder delbetalning, men i de lägerna är det vanligt att ingen vara levereras innan hela summan är betald, och om köparen plötsligt slutar betala anses den summan som redan är inbetald som avverkad (dvs säljaren behåller pengarna) och varan läggs ut till försäljning igen. Så köparen förlorar både sina inbetalda pengar och varan.

Eftersom hästen ska skickas iväg till köparen direkt i ditt fall är det ju svårt att lösa det så. Men jag hade kanske försökt skriva in i kontraktet att en extremt kraftig ränta tillkommer för varje månad en betalning uteblir. Vet dock inte om det finns någon laglig gräns för hur många % man får ta i ränta på en summa varje månad som privatperson.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Ja så tänker jag också angående handpenningen. Ska kolla med hen om det inte blir bättre att strunta i avbetalning och ta allt direkt. Men de ska ändå ha en prövoperiod. Så det blir ju lite likt ändå.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Ja så tänker jag också angående handpenningen. Ska kolla med hen om det inte blir bättre att strunta i avbetalning och ta allt direkt. Men de ska ändå ha en prövoperiod. Så det blir ju lite likt ändå.

Om hästen blir skadad under prövotiden, vem ska betala för det?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Eller hur.... Båda avbetalning och prövotid är otroligt dumt, funkar enbart om ni har extremt detaljerat kontrakt där det även framgår straff för kontraktsbrott.

Hästen kanske skadar sig så illa att den ej går att använda pga att köparen rider som en idiot. Så står du där med en osäljbar skadad häst.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Köparen får betala för eventuella skador som kan uppkomma när denna har hästen hos sig.

Ska skriva ihop kontraktet och sen kopiera det hit så kanske någon vill kika på det om något fattas?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Som sagt, att hon betalar veterinärräkningen är en sak, men hästen kan bli så skadad att den aldrig går att rida igen, eller åtminstone såpass att den behöver 1 års rehab innan den är frisk.

Då säger såklart köparen att hon inte vill ha hästen. Frågan är vad du gör då?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Ingen prövotid alls alltså? Eller ska jag skriva in något liknande om en viss ersättning för varje månad som hästen inte är ridbar? Går det ens att få köparen att gå med på det?
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Sälj isf hellre hästen på öppet köp, slå fast datum för hur länge det gäller. Om de ångrar sig ska ny vet.besiktning göras och pris sättas efter hästens aktuella skick.
Fortfarande risk för konflikt dock om man inte kan komma överens om priset.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Fast det känns ju ännu mer osäkert med öppet köp. Om de sen då precis innan sista dagen meddelar att de vill lämna tillbaka henne så har de fått ha en häst gratis att rida på + får tillbaka sina pengar. Och även om vet. bes. kanske säger u.a så kanske hästen inte är helt okej ändå.

Då hyr jag hellre ut hästen och att de sen köper henne efter en viss tid.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Jag vill berätta om en affär som blev gjord på avbetalning.
hästen såldes på avbetalning till en som var en bekants bekant.
de flyttade lång väg bort och inga pengar kom. sedan slutade de svara på telefonen, var som uppslukade nästan ett år.
av en slump fick vi reda på att hästen fanns på nära håll igen, åkte och tittade och den var i fasligt skick. nästa dag åkte ägaren efter den från betet.
(de var påminda om betalningen åtkilliga gånger)

då undrade de som hade haft hästen ett år om de inte kunde få tillbaka pengarna de gett i handpeng !!??

så jag skulle nog inte ge en häst på avbetalning, fast man har allt på papper och har tänkt på allt, är det inte sagt du får tillbaka hästen i bra skick, om du inte får pengarna för den..

lycka till nu !
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Angående handpenning. Sålänge jag inte har handpenningen i handen så fortsätter jag visa hästen till andra intresserade precis som vanligt. Vill man ha hästen och inte vill riskera att den säljs till någon annan så krånglar man inte med handpenningen, det ligger i KÖPARENS intresse att betala den så fort man vet att det här är hästen jag vill ha.

Vis av erfarenhet... Har förr om åren trott mig hitta en bra köpare, allt har i princip varit klart, vi väntar bara på att transporten ska ordnas. Har ej fått handpenning då, har litat på att köparen vill ha hästen och allt ska betalas i en summa. Under tiden så missar man andra intresserade som ej kommer ut och tittar eftersom man redan lovat bort den, den ska ju åka vilken dag som helst! Och så hoppar plötsligt köparen av och man får börja om från början.:banghead: Inte helt ovanligt!
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Ska sälja en häst på avbetalning och har lite tankar och funderingar...

Om köparen ångrar sig/slutar betala och hästen lämnas tillbaka. Ska jag då lämna tillbaka något av det som köparen redan betalat?

Det ska betalas i tre omgångar. Tingningsavgift innan hästen åker dit, efter prövoperioden (2 månader) och sen en gång till efter det.

Tingningsavgiften, vad brukar det vara för procent av hästens pris?

Något annat jag bör tänka på?


Precis som andra skrivit, handpenningen är för att låsa affären. Vi har precis fått handpenning för vår ponny, jag skrev kvittens och att den betalas tillbaka om hon inte går igenom besiktningen.

Och vi "tingade" inte henne innan handpenningen var klar, så det var två som red, den första ville ha henne, men innan hon definitivt sagt ja, hann en annan komma och rida och betala handpenningen. Den första blev lite sur, men jag kan ju inte paxa hästen och gå miste om köpare.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Hur mycket pengar rör det sig om? Är det en mindre summa som de inte har råd med skulle jag verkligen dra öronen åt mig. Är det en större summa och de inte kan få ett lån skulle jag också tveka. Då är det lyxfällanvarning på det. Att ha häst är dyrt.
 
Sv: Sälja häst på avbetalning

Sälj på öppet köp i stället. Att agera bank när man inte har bankens kompetens och kan göra rimliga kreditbedömnningar är som att ge bort pengar OCH häst till spekulanten.

Om hästen ska återlämnas för återbetalning vid öppet köp, ska samma veterinär som besiktigat vid utlämnandet besiktiga om vid återlämnandet. Är hästen inte UA, kan den inte lämnas tillbaka. Då kvarstår köpet. Regleras lämpligen i kontrakt.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 223
Senast: Squie
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 149
Senast: mamman
·
Ekonomi & Juridik Idag noteras att det finns 186 svenska halvblod mellan två och tre år till salu på den stora hästförsäljarsajten. Tittar man på alla...
Svar
6
· Visningar
1 141
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp