Kommer snart att sätta ut mitt fina sto på annons men jag har aldrig sålt häst innan. Är det någon som har goda praktiska råd?
- Är det en fördel att hon har en viss försäkring?
- Besiktigar jag innan jag annonserar? nej?
- Hur låter man sig kontaktas av spekulanter?
- Hur slipper man oseriösa spekulanter i så stor utsträckning som möjligt?
- Hur gör ni vid provridning, har ni hästen sadlad och klar eller låter ni spekulanten vara med och hämta i hagen etc?
-Övriga tips?
Tycker du fått många bra tips.
- Är det en fördel att hon har en viss försäkring? - om hästen är livförsäkrad till försäljningsvärdet utan reservationer är det en fördel och kan även påverka priset. Har du inte hästen försäkrad med sjukvård och inte besiktat hästen och du får anmärkningar på besiktningen kan det vara svårt att få hästen försäkrad utan reservationer och kan få köpare att dra sig ur. Jag vet att en del ridskolor vill kunna ha sina hästar livförsäkrade till det belopp som de köper hästen för - nu gäller det säkert inte alla ridskolor. och samtidigt finns det många som inte har livförsäkring på sina hästar.
- Besiktigar jag innan jag annonserar? Det är olika, jag har varit med både om att köparen redan besiktigat eller att säljaren besiktar, men om du räknar med att få hästen såld inom en kortare tid så kan en besiktning snabba på försäljningsprocessen, skulle du inte få hästen såld så blir besiktningen värdelös då det är en färskvara. En del köpare vill välja sin veterinär själva så även om du besiktat kan de vilja besikta hästen. Men det beror mycket på beloppet på hästen och vilken typ av besiktning. Om det är en mer värdefull häst skulle jag ha besiktat innan. Vet tyvärr många hästaffärer som gått i stöpet då hästen inte gått igenom besiktning så det kanske är säkrast för säljaren att besikta hästen och få svart på vitt om hästen inte har något "dolt" .
- Hur låter man sig kontaktas av spekulanter? - helt valfritt för dig, jag själv tycker väl att både mail och att ringa är ok. men ofta känns det som att de som ringer är de mer seriösa. Men tycker man ska försöka vara så tillgänglig och svara så snabbt man kan precis efter annonsen. sätt inte ut annonsen dagen innan du åker på en två veckors semester.
- Hur slipper man oseriösa spekulanter i så stor utsträckning som möjligt? skriv en seriös annons med bra formuleringar/bra svenska
Sätt inte ett underpris. Jag tror att ju billigare häst desto mer oseriösa spekulanter lär höra av sig. Var tydlig med hur du gårtillväga vid ev försäljning - behöver inte nämnas i annonsen. Jag tror tyvärr även att hästar man kan tänka sig att låna ut på foder och prov oxå drar till sig lite mer oseriösa spekulanter - har dock inget bevis på detta. ord som som "prutmån" och "billigare vid snabb affär" känns oxå som att det kan dra till sig oseriösare köpare som vill göra ett "kap".
- Hur gör ni vid provridning? spekulanten får såklart göra allt - står hästen i hagen så hämtar man den där, står den inne i boxen så får de hämta den där - såvida man inte stämmer träff i tex ett ridhus eller liknande. spekulanterna vill ju oftast veta hur hästen är att hantera. Jag skulle inte vilja ha hästen "framriden" när jag kom för att titta på den. Men ser gärna att säljaren rider först och visar vad den kan, eller om du har en annan duktig ryttare som kan visa upp hästen åt dig.
- Övriga tips - tänk ut innan hur du vill göra med ev försäljning. Vem ska ha första tjing? om det ringer flera, ska den första som bestämmer provridning ha första tjing eller ska den som bestämmer sig först och lägger ev handpenning ha rätt att köpa först? hur ska du göra vid ev budgivning? hur vill du ha det om de frågar om ev fodervärd/lån? Var ärlig & utförlig i annonsen - men du behöver inte ta upp allt i annonsen, men har hästen några allvarliga fel så tycker jag att det känns oseriöst att utelämna detta i annonsen - lite falsk marknadsföring. Ta tiden att fixa bra bilder och ev film - som ska spegla utbildningsnivå på hästen, är det en häst som hoppar 130, vill man gärna se bilder/film på detta och inte en häst i hagen med täcke på.