"Säga upp" medryttare

Problematisk

Trådstartare
Om man av ena eller andra anledningen vill säga upp medryttare, hur tycker ni man gör det på bästa sätt? Det kan bli aktuellt att söka ny medryttare ganska snart.
Jag är rädd att personen/personerna ska bli ledsna om jag säger de orsaker som egentligen är huvudanledningen till att jag har de här tankarna, och det vill jag självklart inte. Personen/personerna är snälla, trevliga, vill väl osv men av orsaker jag inte behöver nämna här känner jag att det kanske är dags att avsluta. Men hur?
Jag varken vill eller kan ljuga heller och säga att jag inte behöver/vill ha medryttare längre, eftersom jag kanske kommer söka en ny rätt snart.
Enklast vore väl att säga att det inte fungerar längre, men då kommer personen/personerna antagligen undra varför, och säger jag det finns risken att den/de blir ledsen. Det är liksom inget någon GÖR fel, men det BLIR fel.

Hur gör jag?
 
Säg att du inte tycker att samarbetet fungerar trots att du försökt säga till och förklara flera gånger. Du har därför bestämt dig för att avsluta samarbetet och istället leta efter en ny medryttare som passar dig och hästen bättre.

Ja, personen blir säkert ledsen men så är det ju. Var ärlig men gå inte in på något onödig detaljnivå. Lämna inte utrymme för diskussioner eller förbättringsförsök om du har bestämt dig. Säg bara vad du har bestämt dig för.
 
Jag tror det är bäst att vara ärlig för det är ännu värre om man fått sluta som medryttare för att det inte längre behövdes, och sen se annons någon vecka senare. Bättre att personen förstår så den kan lära sig något av det.

Typ "tack för hjälpen jag har uppskattat det, men som jag sagt innan så fungerar inte riktigt xxx, så jag känner därför att det är bäst om du slutar som medryttare, kanske bör du hitta en lugnare häst/gå på ridskola istället så du har möjlighet att lära dig det du behöver"
 
Ja, eller jag har iallafall sagt till och förklarat, flera gånger. Men jag vet inte hur mycket personen/personerna förstår då lite hästkunskap saknas.
Min fetning, kan du inte bara säga att du behöver en mer erfaren medryttare till din häst? Då slipper medryttaren känna sig personligt utpekad och hen kan själv välja att skaffa mer erfarenhet och kunskap om hen vill komma vidare med sin ridning.
 
Min fetning, kan du inte bara säga att du behöver en mer erfaren medryttare till din häst? Då slipper medryttaren känna sig personligt utpekad och hen kan själv välja att skaffa mer erfarenhet och kunskap om hen vill komma vidare med sin ridning.

Mja, den kan jag väl kanske men egentligen behöver det inte vara nån speciellt erfaren, så länge hen har "vettigt tänk" alternativt tar till sig information. Så det är ju inte helt sant.
Men kanske ändå kan säga nåt åt det hållet.
 
Jag brukar börja sådana diskussioner sas från andra hållet. Fråga medryttaren hur hen tycker att det hela går. Säger medryttaren då "Finemang serru!" Så kan du jobba vidare med frågeställningar om de saker du har fått påminna hen om mer än en gång. Sen är det ofta lättare att sen säga att du inte tycker det är finemang osv.
 
Jag brukar börja sådana diskussioner sas från andra hållet. Fråga medryttaren hur hen tycker att det hela går. Säger medryttaren då "Finemang serru!" Så kan du jobba vidare med frågeställningar om de saker du har fått påminna hen om mer än en gång. Sen är det ofta lättare att sen säga att du inte tycker det är finemang osv.
Det är väl en jättedålig ide om man redan har bestämt sig?
 
Ja, eller så är det en jättebra idé om medryttaren går i samma tankar. Att hen inte heller törs avsluta.
Nej jag tycker inte det för sannolikheten att medryttaren blir riktigt ledsen ökar troligen rejält. Att först inbjuda till diskussion för att sedan stänga dörren är inte snällt. Går medryttaren i samma tankar så tar denna inte mer illa upp av att få ett rakt besked.
 
Ja, eller så är det en jättebra idé om medryttaren går i samma tankar. Att hen inte heller törs avsluta.
Det bästa är väl att uttrycka sig på ett vis som inte i onödan sårar oavsett vad medryttaren har för inställning. Vill personen sluta men inte vågar så spelar det mindre roll vad man säger. Den man riskerar att såra mest är den som tycker om hästen och gärna vill fortsätta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
750
Senast: Sassy
·
Relationer Jag skulle vilja höra lite hur andra tänker och gör osv! Men om det är en person i eran när het. Tillexempel en kompis eller nån ni...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
3 398
Senast: L(i)FE
·
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
599
Senast: Whoever
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
12 821
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp