Diabetikern

Trådstartare
Konstig fråga kanske men vad har ni för sadlar?

Finns det speciella sadlar för distansritt eller är det "vanliga" som gäller?

Diskuterade det här med min väninna och den enda person som jag känner som rider distans är inte hemma och kan svara så blir det här.

Är man insnöad hoppryttare eller vad?:angel:

Sv: Sadlar?

det är klart att det finns speciella sadlar för distans!

hur många som helst nästan känns det som :D

Och som jag frågat i en annan tråd som verkar svalnat rejält då jag inte fått så många svar på så vill jag gärna veta vilka sadlar (märken) som ni använder och vad ni tycker är för/nackdelar om dem. Skulle vara kul med lite statistik.
Och ni som har bomlösa vilka paddar har ni till?

tycker för övrigtatt det är enormt synd att sportssaddle inte säljs i Sverige!:crazy:

fast det är ju ganska lätta att beställa från usa, dessutom är det rejält billigt nu när dollarn är så låg!

5500 för en sportsaddle i dagsläget.. det är dock utan padd... men inte fasen är det dyrt för en så bra sadel!

jag rider än så länge i min hoppsadel,fast med extra vadderad rumpvärmare på.funkar sålänge..kommer väl skaffa nåt annat när det är dags att rida längre sträckor än 4- 5 mil.

fast det är ju ganska lätta att beställa från usa, dessutom är det rejält billigt nu när dollarn är så låg!

5500 för en sportsaddle i dagsläget.. det är dock utan padd... men inte fasen är det dyrt för en så bra sadel!

Men kom ihåg att du skall betala frak och 25% moms. Det är många som glömmer det och då blir inte "klippet" så billigt som man från början trodde :angel:

jag rider i en prestige trekker land, och den är anpassad för distansridning. Den ligger väldigt bra på hästen och är skön att rida i:)

Har en Torsion Extra Light (bomlös) med en Skitopad till.
Har även en Jensen Brillant dressyr och en Jensen Exmoor hopp.
Kan använda alla 3 till distans, men jag föredrar Torsion för längre ridturer.

Fördelen med bomlöst är att det är mkt bekvämare efter 4 timmar... Fördelen med bomsadlarna är istället att jag får bättre stöd så jag sitter mer stabilt om hästen skulle trixa och ha sig och bomsadlarna fördelar trycket bättre vid mkt lättridning. Dock verkar inte hästen bry sig så mkt om vilken sadel jag använder.

Nackdelen med bomlöst är att hela paden och undersidan av sadeln blir helt genomsvett. Och det är ett litet projekt att tvätta paden för den tar låååååång tid att torka.
Då är det bekvämare med bomsadlar och vanliga schabrak (för det har jag tillräckligt många av så det kan man byta hur som helst, men en bomlös pad är ju rätt dyr att köpa..)
Nackdelen med bomsadlar är att jag får ont efter några timmar.
Så jag varierar lite mellan alla 3 sadlarna och det funkar bra.

Men kom ihåg att du skall betala frak och 25% moms. Det är många som glömmer det och då blir inte "klippet" så billigt som man från början trodde :angel:

det tänker jag då rakt inte göra!

har en släkting i usa som får skriva grattis överallt på paketet, och i sverige har vi ingen gåvo-skatt, :banana:

frakten däremot var inte så dyr med tanke på att det tar 8 veckor att få hit den... snacka om snigel post :crazy:

Jo, jag vet, fast i nuläget så har jag ingen häst till sadeln ;) så det spelar inte så stor roll att dollarn är låg just nu... :smirk:

Men så fort jag har råd att skaffa pålle så blir den det första jag köper! :love:

nä inte riktigt, de kan inte skatta nåt som man får i present, hur de än gör så kan de inte göra det eftersom vi inte har nån gåvoskatt så går det inte.

om jag däremot köpt nåt och företaget skickar hit det så får man ibland skatta, men om sadels skickas till min släkting i usa som ger den ett till omslag och skriver grattis osv så får de inte göra det

Detta är taget ur en artikel på aftonbladets hemsida som gäller just tull:
Även presenter från länder utanför EU beskattas så länge de är värda mer än 500 kronor.

Så visst får man tulla presenter även om det står femtioelva ggr på paketet att det är en present...:cool:

hur kan det komma sig när man inte får beskatta gåvor?

helt förvirrad måste jag erkänna, då har vi alltså helt plötsligt govoskatt iaf.

sen föresten, hur kan de veta vad som ligger i min present, de får ju knappast öppna den, och hur ska de då kunna avgöra hur mkt den är värd?

det ska väl först o främst stå på paketet vad det är värt.... sen kanske man vill ha det försäkrat när man skickar så långt/dyrt så man vill inte ljuga om priset o sätta ned det för mycket.... sen får tullen öppna vad de anser sig i behov av att öppna misstänker jag... Deras jobb är ju att se till att inget olagligt hamnar innanför gränserna så då måste de ju kolla igenom sakerna ibland. Själv har jag iof bara råkat ut för att de öppnat en låst resväska på väg in i landet, då sätter de sen en tejp över som visar att de har varit i den o tittat...

Är inte alls säker på hur det fungerar iof - skulle själv vilja veta de exakta reglerna då jag i mellanåt för paket skickat till mig från usa...

jag kan tänka mig att de vill ha en packsedel och annars kan de nog röntga paketet och ser då att det bör vara värt mer än 500 spänn....

ska jag behöva åka dit o ta med den som handbagage?! :mad:

nej nu sket sig min plan!

jag tror jag struntar i det, för jävla krångligt!

har nån en begangnad här i sverige så :angel:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 168
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
521
Senast: IngelaH
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183
Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 570
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar