Fiorano

Trådstartare
Vilka märken finns det som påminner om Dominus i sätet? Jag har under veckan provat två sadlar, en Kieffer och en Hubertus Jubilee, gemensamt var att det hade djupa säten (och var något hårda...). I alla fall har jag insett att jag inte kan rida i dessa djupa sadlar då jag får brutala ridsår. Får inte det i Dominusen på samma ställe :angel:, får däremot ont i sittbenen, men jag börjar vänja mig och är ganska nöjd med att slippa blodiga sår...

Men vilka fler märken har ett säte som är lite "öppnare" och är lite bredare i midjan än det "vanliga" dressyrsadeln? Tycker att Stubben Avalon ser lite lik ut, men det lär väl inte passa hästen.

Sv: Sadlar...

Crown´s Jessica är bland de skönaste sadlar jag suttit i. Men den sadel som är skön för en ryttare kanske inte är skön för en annan - det är jättesvårt! Jag hamnar precis rätt med stöd för sitbenen, men inte så brett att benen påverkas, de kan hänga rätt ner. Och på mig ger den ingen känning i fronten :D

Kieffer har jag tvingats rida i, ingen höjdare för mig (hårda, Mastern för djup för mitt godkännande). Jaguar ser ut att vara en OK sadel också, men det vimlar ju inte direkt av dem.

Den obekvämaste hittills var en Albion HR som jag provade i början på veckan - det var rent ut vidrigt (ställde in hästen efter 5 minuter)

dominus är väl italiensk? ett tips är att kolla på andra sadlar från samma land, dvs amerigo, prestige etc..

Jag får så gott som alltid ridsår. Enda sadeln jag inte har fått det i är Crown Jessica, den är bred och inte särskilt djup i sätet. MEN jag tycker att den är alldeles för bred att rida i, man hamnar fel och kan inte inverka rätt när sadeln är så pass bred i sätet.

Men testa, det kanske funkar perfekt för dig!

dominus är väl italiensk? ett tips är att kolla på andra sadlar från samma land, dvs amerigo, prestige etc..

Trodde jag också, men tydligen görs den i Argentina... Står på en fastsydd lapp på sadeln.

Svarar er andra också.

Amerigo är helt klart en drömsadel. Men innan jag vunnit på triss fortsätter det vara just en dröm. Crown har jag provat på hästen, men även i olika bomstorlekar passar den helt enkelt inte honom, så jag har inte kunnat provrida den heller tyvärr.

M&N är ju också "soffsadlar", mjuka, breda, ganska djupa men jag tror det är omöjligt att få ridsår av dem... Har dock bara ridit ett kort pass i en sådan.

Stubben Avalon har en väldigt smal midja. Kolla på FB island och Capriole. Reflex kanske du också gillar (och dom tror jag borde funka på iaf någon av dina hästar ;))

Annars är ju Amerigo lik Dominus... Jaguar är också rätt lik....

Det är svårt att tipsa om sadlar som DU kanske gillar. Enda sättet att veta om man gillar en sadel eller ej är bara att prova dom. Åk till en stor affär, t.ex. Sharpman eller nåt och provsitt varenda sadel dom har.

Jaguar xkc cc. Prestige venus eller leonardo fast de är väl djupare?. Amerigo cc. Kan du inte få ridsår i. Kieffer är ju hård:crazy:

Men sen måste de ju passa hästen också.

Dominus är väl en budgetkopia av Amerigo typ?
Säkert därför den görs i Argentina (billigare)

Nirak

hm men varför kan du inte ha dominus då? passar den inte hästen?

Jodå, den passar. Just nu. Misstänker att båda kommer att växa ur den inom det närmsta. Så det är alltid bra att ha lite koll på vad som är likt. Dessutom har jag bestämt mig för det stora steget att sälja min hoppsadel :eek:... Så jag behöver en till sadel så att båda hästarna kan ridas samtidigt. Eftersom en hoppsadel är en riktigt fälla för min sits tänkte jag börja spana på en annan dressyrsadel!

Men du jag tror att Dominus går att ändra mycket genom stoppningen så kolla det först, det är inte säkert du måste byta.

Har hört det i alla fall och det är väl rid-in som gör det:confused:

Just nu lutar det åt en vidare Dominus, men jag ska ha en sadel till. Den får dock inte överskrida min tajta budget... Men den är ju inte heller sådär hysteriskt viktig, det är mycket för att jag ska låta bli att sätta mig i hoppsadeln. Får inte upp överlivet på en vecka efter att jag ridit i den.

Jaguar xkc cc. Prestige venus eller leonardo fast de är väl djupare?. Amerigo cc. Kan du inte få ridsår i. Kieffer är ju hård:crazy:

Men sen måste de ju passa hästen också.

Har kollat lite på Venusen, men känner ingen som har en så jag kan inte provrida... Men är inte Prestige sadlarna ganska smala i midjan?

Finns det någon som ridit i både Dominus och Venus? Vilka var skillnaderna?

Gillar tanken på att ha en sadel som man kan ändra bomvidden på. Om jag köper en Dominus W nu, kanske jag behöver byta igen om ett halvår.

Stubben Avalon har en väldigt smal midja. Kolla på FB island och Capriole. Reflex kanske du också gillar (och dom tror jag borde funka på iaf någon av dina hästar ;))

Annars är ju Amerigo lik Dominus... Jaguar är också rätt lik....

Det är svårt att tipsa om sadlar som DU kanske gillar. Enda sättet att veta om man gillar en sadel eller ej är bara att prova dom. Åk till en stor affär, t.ex. Sharpman eller nåt och provsitt varenda sadel dom har.

Jag vet att det är jättesvårt att tipsa, eftersom smaken är så olika. Nackdelen med att bara provsitta är att även om jag tycker att sadeln är jätteskön att sitta i är risken överhängande att jag har skavsår efter tio minutrs ridning. Och jag kan ju inte sitta och gno i vartenda sadel i tio minuter...

Kieffern jag provade på fullblodet låg bättre än Dominusen på honom, den låg verkligen helt perfekt! Men jag tyckte inte att han kändes lika fin att rida, blev lite trutig framtill. Kan visserlign ha varit en tillfällighet, men han gick super dagen efter med Dominusen. Så jag drar den enkla slutsatsen att han trivs med den ;).

Vad säger du om likheterna/skillnaderna mellan Dominus och Prestige Venus?

Liknande trådar

Utrustning Har idag en Frank Baines Physio som har djupt säte. Men jag har en utstickande svanskota så jag får rejäla ridsår av det djupa sätet...
Svar
9
· Visningar
916
Senast: zarmino
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Hej! Är gammal bukefalisk men länge sedan jag postat en ny tråd... Hur som helst, har nu sålt 2 hoppsadlar och kan med gott samvete...
Svar
13
· Visningar
1 603
Senast: Lutten
·
Utrustning Om vi helt bortser från hästen, har ni tips på vilka märken och modeller jag ska testa? Jag vill ha en dressyrsadel som har små/lite...
2
Svar
21
· Visningar
3 186
Senast: DrT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar