malinsky

Trådstartare
Till foderhästen hade jag en Amerigosadel (dressyr). tyvärr har jag inte råd att köpa en sådan till hästen jag ev tänker köpa. Dock kan jag få köpa antingen en Henri di Rivel el Cliff Barnsby i nästan nyskick (har inte tittat runt så mkt än) men vad anser ni om dem? Har någon ngt förslag? Har suttit i en wintec en gång och det gör jag aldrig om!! :mad:

help! ;)

Sv: Sadlar..

Diabolical_Kitten skrev:
Köp hästen först och sen får du väl leta sadel. Det är ju hästen den först och främst ska passa.

haha, ja, självklart.. dessa två (HdR & CB) har hästen idag, och jag vet inget om dem så jag tänkte att någon här ute kanske vet mer än jag! Jag var lite snabb och skriva, sorry. I övrigt, mer generellt. vilka sadlar anses vara "bättre", alltså över genomsnittet.. eller är det helt en smakfråga..?? Som jag skrev, jag är helsåld på Amerigo, den skönaste sadel jag suttit i, ever... men det borde finnas fler liknande, fast ngt billigare.. (hoppas jag) :angel:

tillägg: självklart måste sadeln passa hästen..! Prio 1 och sadelutprovare ska göra detta (om jag nu inte köper ngn utav dem som han redan har idag) Men som plus i kanten så är en skön sadel för min rumpa inte helt fel att sträva efter OCKSÅ!! :D

Senast ändrad:

Generalråd nr 1 är väl att man inte ska köpa sadel efter märke utan efter hästen och dess uppbyggnad.

Vet inte om jag missuppfattat din fråga totalt, men enl mig finns det två tänkbara "scenarion";

Scenario 1
Min fråga är; vet du ens om en Amierigo PASSAR hästen du ska köpa? Bara för att den passade foderhästen (och var skön att sitta i, vad vet jag) så betyder det inte att den nya hästen kan ha den.
Samma sak med Cliff Barnsby och Henri de Rivel, vet du ifall de passar eller är de aktuella bara för att de ligger i "rätt" prisklass?

Lösning: Ta ut en välrenommerad sadelutprovare, en som du "vet" är bra och har förtroende för, som kan prova ut en lämplig sadel till din häst.

Scenario 2
Eller är det så att alla dessa sadlar ligger bra på hästen, men du står i valet och kvalet vilken sadel du ska köpa, och tar givetvis i akt vilken av dessa som är "bäst".

Lösning: Kanske omformulera frågan en aning.

Mina erfarenheter av dessa sadlar är väl överlag bra (har dock ingen erfarenhet av Amerigon), Cliff Barnsby tycker jag personligen väldigt bra om, ridit i ett flertal och har i stort sett bara gott att säga om dem, hästarna trivdes och ryttarkomforten var över "medel", samtidigt som de verkar hålla en bra och jämn kvalitet.
Samma uppfattning har jag även om HdR, även ifall jag inte har lika mycket erfarenhet av dessa, samt att de kan vara något ojämna i kvaliteten.
Wintec tycker jag också bra om, har inte hört om någon som varit sned eller på annat sätt defekt, lättskötta och ligger bra i pris, en bra sadel för de pengarna.

Ynthe skrev:
Scenario 1
Min fråga är; vet du ens om en Amierigo PASSAR hästen du ska köpa? Bara för att den passade foderhästen (och var skön att sitta i, vad vet jag) så betyder det inte att den nya hästen kan ha den.

Efter som Amerigo 8 olika dressyrbommar så är sannolikheten att jusst en Amerigo inte passar väldigt liten..

Men visst dyra sadlar är det, det går inte att komma i från.

Fast du köper nån av sadlarna som hästen redan har bör du kontrollera att de fortfarande passar. Han kan ha ändrat sig.

Har ju sett några begagnade Amerigo... Men det beror ju på vilken modell du vill ha?
CB är ju inte ett känt märke i Sverige. Jag vet inte hur de är generellt, har sett en bara. Men då de är så dyra som de är tycker man ju att det borde vara lite kvalitet... HdR tycker inte jag är ett bra märke. Läs i tidigare trådar....

Sadlar som är sköna för ryttaren och som är av bra kvalitet där det finns en del begagnade: Passier, Albion, Frank Baines, County, Stubben (hopp, testa de nyare då) Morris & Nolan.

Sadlar som är billigare (under 10-12 000) men som är sköna och av okej/bättre än genomsnittet kvalitet (vad mer kan man förvänta sig för det priset.. Pratar mest om infärgning av läder osv.): Globus, Prestige, Lemetex, Stubben.

Jag säger bara en sak, Albion!! :love:

Skönare sadel har jag aldrig suttit i, att den passar pållan "prefekt" gör bara det hela ännu bättre! (Borde kanske skrivit tvärtom men, men :p )

Kontakta RidIn (www.ridin.se) för de har en hel del begagnade "provsadlar" hemma som inte är lika dyra som de helt nya. På deras hemsida finns även en sida där tidigare kunder säljer begagnade Amerigo.

sweet_knorven skrev:
Jag säger bara en sak, Albion!! :love:

Skönare sadel har jag aldrig suttit i, att den passar pållan "prefekt" gör bara det hela ännu bättre! (Borde kanske skrivit tvärtom men, men :p )

:) Ska kolla upp vad det är för sadel, tack så mkt för tipset.. jag är helt lost när det gäller sadlar.. ridskoleskadad kanske?? haha

Denna sadel är dock en "extremsadel", den passar breda hästar och hästar med mycket manke, som min pålle har. Det är alltså inte så troligt att en Albion skulle passa din häst men man vet ju aldrig! :D

sweet_knorven skrev:
Denna sadel är dock en "extremsadel", den passar breda hästar och hästar med mycket manke, som min pålle har. Det är alltså inte så troligt att en Albion skulle passa din häst men man vet ju aldrig! :D

hahaha, nej, då kommer den inte att passa.. Men jag känner att jag måste kasta mig ut i sadeldjungeln om jag ska lära mig ngt om dem och bilda min egen uppfattning tillslut.. ¨nångång.. :)

Liknande trådar

S
Utrustning Jag har ju till och från rätt många hästar, och därför även sadlar;). De hästar jag haft tidigare som jag ridit har varit sportiga i...
Svar
10
· Visningar
2 341
Senast: HeJe
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 425
Senast: caballus
·
A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare... 10 11 12
Svar
229
· Visningar
38 586
Senast: Lobelia
·
P
Utrustning Är på jakt efter nya sadlar till min häst. Både dressyr och hopp. Har provat lite olika men blir inte riktigt klok på hur hästen...
Svar
13
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka