Sadlar och katter i sadelkammare

Rimfaxe

Trådstartare
Vi håller på att bygga en sadelkammare/foderkammare och funderar över hur vi ska skydda sadlarna från vassa kattklor. Stallkatterna kommer nämligen att bo i sadelkammaren som också fungerar som foderkammare.

Vi har en vägg som är 236 cm bred där vi funderar på att låta hänga sadlarna. Vore det vettigt att bygga någon form av skjutdörrsystem, eller hur ska man göra?
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Varför inte ställa in såna stora klassiska vita garderober? Det ryms väl en sadelhängare i dem, iaf har jag haft det i ett stall jag stått i...
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Vi håller på att bygga en sadelkammare/foderkammare och funderar över hur vi ska skydda sadlarna från vassa kattklor. Stallkatterna kommer nämligen att bo i sadelkammaren som också fungerar som foderkammare.

Vi har en vägg som är 236 cm bred där vi funderar på att låta hänga sadlarna. Vore det vettigt att bygga någon form av skjutdörrsystem, eller hur ska man göra?

Vi har skjutdörrar i vårt sovrum och katterna som älskar att sova på våra kläder därinne, fast de inte får, lyckas putta upp dörrarna ändå. Små monster...
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Se bara till att ha bra och rejäla överdrag till sadlarna och hänga dem högt på väggen så är det inga problem.

Mina katter bor också i sadelkammaren (givetvis, där är det varmt och skön fåtölj att sova i). Har bara fått klösmärken på en sadel och det berodde på en sjövild kattunge som klättrade på allt och ett överdrag som inte satt ordentligt på. Inga vuxna katter har någonsin hoppat upp på sadlarna.
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Ett alternativ är att erbjuda katterna något som är mer attraktivt än sadlarna. Får ni in ett klösträd?
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Hehe, den dagen katter föredrar ett klösträd framför nånting dyrt som går sönder så ska jag köpa 10 st :D.
Men en fåtölj eller nåt är nog bra, är mysigare att pälsa ner än en hård sadel.
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Ja, av någon anledning gillar katterna dyrare saker. ;) De gillar också att ligga högt upp och en sadel högre placerad föredras framför en en mjuk och skön kattsäng. ;) De lägger sig på sadlarna just för att komma upp verkar det som, för särskilt bekvämt kan det då inte vara. :O
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Jag skulle vara mer rädd att katten river upp foder säckarna det gör våra.
Så jag har fått bygga lådor att ha fodret i.
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Men kan ni inte bygga en hylla för katterna då? Varmt och mjukt, och lite högre eller lika högt som sadlarna?

Sen hade jag skyddat med rejäla överdrag.
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Ja, av någon anledning gillar katterna dyrare saker. ;) De gillar också att ligga högt upp och en sadel högre placerad föredras framför en en mjuk och skön kattsäng. ;) De lägger sig på sadlarna just för att komma upp verkar det som, för särskilt bekvämt kan det då inte vara. :O

Det är iofs sant. Ni får skaffa Ragdolls som stallkatter, de gillar o ligga o drälla på golvet :D
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

*svar till alla* :)

Vi har fodertunnor till allt foder, så det kommer varken katter eller möss i. :)

Kanske vore det en idé att sätta en hylla högt upp mest för katternas skull. I så fall måste vi nog dock som de klättrar uppför för att komma dit. Katter har en tendens att ha egna idéer om hur man bäst löser saker och ting, så kanske skulle de ändå välja att klättra uppför sadlarna för att typ därifrån skutta till hyllan. Eller så föredrar de att ligga på sadlarna i alla fall. ;)

Vi har inte vanliga sadlar av engelskt snitt, utan "akademiska" diton. Några av hästarna är också av bredare typ, så sadlarna blir väldans breda och kommer inte gå in i vanliga smala skåp. Vi har idag ett vanligt sadelskåp och vill man ha in en bred sadel där får man pressa in den. Hm.
Det gör också att vanliga sadelöverdrag inte passar, utan då måste man tillverka egna och då blir det lite mer bestyr. Jag är inte den mest händiga heller ska sägas, så jag brukar dra mig för sådana projekt.

Jag ska ju erkänna att jag tycker det är mycket snyggare när sadlarna hänger framme dock, än att det är skåp överallt. Skåp kan man ha att förvara småsaker i, men egentligen är det knöligt att stoppa in sadlar i.

Katterna är mycket duktiga på att jaga möss, så de kommer inte ligga och lata sig på golvet. ;)
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Vi måste nog ha dom snällaste katterna i världen var jag förstår efter att ha läst här! ;) Dom bor inne i sadelkammaren, har ingen fåtölj, kattsäng, klösträd eller liknande där inne och de har aldrig under sina 8 år där inne ens vart i närheten av någon av sadlarna! Vi har ändå 13 st sadlar och de lägsta hänger väldigt lågt!
Dessutom tar dem mycket möss, duktiga Siv och Bosse! :p
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Varför har inte dina katter något mysigt att sova i? :(

TS det måste väl finnas överdrag till såna sadlar också?? Annars funkar det kanske att lägga ett schabrak över?
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Varför har inte dina katter något mysigt att sova i? :(

Mina katter har nobbat allt som jag köpt till dom som skall vara mysigt att sova i dom har alla föredragit hästarnas ylle eller fleece täcke eller på hästarnas ryggar :D.
Den jag har nu hade jag en mysig bädd som man kunde gå in i jätte bra tyckte Måns som hade den till toa :cautious:.

Dom har inte rört någon sadel för mej.
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Det finns tygöverdrag har jag sett. Asch, får väl höra efter något galontyg eller så och tillverka egna. Vi har inte så många sadlar.

Jag har funderat lite till och tror vi kommer sätta sadlarna på en annan vägg. Ha byxhängare att förvara schabrak på tror jag, alternativt bygga eller köpa skåp att förvara schabraken i.

Vi har ju inte börjat inreda ännu så det går att planera lite som man vill var man ska ha saker och ting. :) Det är viktigt att allt blir genomtänkt nu så man slipper ändra sedan. :)
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

En grov ylle filt borde fungera som skydd mot klorna.
Men en hylla eller flera så katterna kan klättra högt upp och sova är ju fint. Annars brukar en ylle filt i hörnet fungera bra.
 
Sv: Sadlar och katter i sadelkammare

Ja finns det täcken att ligga på i sadelkammaren är det ju helt okej att de sover där, men jag uppfattade det som de inte hade något mjukt att sova på. Då blir jag ledsen, jag vet att väldigt många stallkatter far illa och knappt får mat för folk vill att de skall vara hungriga så de fångar möss. :(

Mina katter ville inte heller sova i sina fina kattbäddar, de vill bara sova i min skinnfåtölj så de har fått en stor pläd att ligga på där istället.

Ts tänk på att ha plats för en kattlåda också.
Jag har Childeric överdrag på mina sadlar, de är i kraftig vävt bomullstyg med insida i teddy. Skyddar riktigt bra! Om ni köper passande tygöverdrag så borde det gå att köpa teddytyg och limma fast det på insidan? :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 212
Senast: Ajda
·
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 809
Senast: Fiorano
·
Övr. Katt Funderar lite på en lösning för att mina framtida katter ska kunna ta sig upp till ett skåp jag har. Bästa (och mest spännande) sättet...
Svar
19
· Visningar
2 649
Senast: MJLee
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 158

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp