Sadlar med ställbarbomvidd?

SiZo

Trådstartare
Jag börjar nu ge upp detta med bomlöst. Min häst har så pass rejäl manke att det är ursvårt att hitta något vettigt.

Dock har jag ett problem med att häst :devil: ändrar bomvidd som en annan byter trosor. Nej, jag skojjar inte, bomvidden ändras 3-4 storlekar fram o tillbaks.

Jag letar därför nu en bomsadel som man ändrar bomvidd på LÄTT! Wintec och bates går bort, dels eftersom det var ett jävla jobb sist jag var tvungen att byta bom i en sån, och dels för att bommen blir mer svängd när man gör dem vidare, och hästen blir ju inte mer svängd när hon blir bredare, snarare tvärtom i så fall.

Jag vet att det finns en sort där man skruvar lite så blir de bredare/smalare, men kan inte komma på vad de heter, och det måste ju rimligtvis finnas fler sånna sadlar (hoppas jag!)

Lite bilder på damen:

33035064.jpg


27765843.jpg
 
Sv: Sadlar med ställbarbomvidd?

Kent & Masters har ändringsbart järn och iaf i ponnydressyren är SPIKRAK även när man ändrar vidd. Mycket enklare att byta järn i en W å B men å andra sidan så skulle jag nog trots allt köra på en Bates hoppsadel som är inriden på en rak rygg på den där hästen. Har man bytt ngr gånger så går det lättare att byta, det är från ex till ex.

Vet flera som har både W å B hopp till såna ryggar utan några som helst problem, men det kräver att, köper man en begagnad så ska den legat på rak rygg för deras bommar formar sig en del med efter hästen som har den med tiden. Därför är vissa svängda och andra raka där ute på begmarknaden.

Min ändrar sig så där också och har manke, Espaniolan går i alla lägen mankmässigt, likaså Gaitern verkar kunna uppfylla samma krav.
 
Sv: Sadlar med ställbarbomvidd?

Wintec bokstavligt talat hoppar fram så fort hon börjar jobba, så det funkar inte tyvärr.
 
Sv: Sadlar med ställbarbomvidd?

Jag börjar nu ge upp detta med bomlöst. Min häst har så pass rejäl manke att det är ursvårt att hitta något vettigt.

Dock har jag ett problem med att häst :devil: ändrar bomvidd som en annan byter trosor. Nej, jag skojjar inte, bomvidden ändras 3-4 storlekar fram o tillbaks.

Jag letar därför nu en bomsadel som man ändrar bomvidd på LÄTT! Wintec och bates går bort, dels eftersom det var ett jävla jobb sist jag var tvungen att byta bom i en sån, och dels för att bommen blir mer svängd när man gör dem vidare, och hästen blir ju inte mer svängd när hon blir bredare, snarare tvärtom i så fall.

Jag vet att det finns en sort där man skruvar lite så blir de bredare/smalare, men kan inte komma på vad de heter, och det måste ju rimligtvis finnas fler sånna sadlar (hoppas jag!)

Lite bilder på damen:

33035064.jpg


27765843.jpg
Det spelar nog ingen roll om du skruvar ut bomvidden, byter koppjärn eller värmer om bommen. Effekten, att de blir mer svängda när de blir vidare, är densamma.

Jag tror att Hubertus Flexline är en sån man skruvar ut.

HUR vid är hon?
Jag har en T6a som i sin vidaste vidd funkar i vidd på min bredryggade häst och med lite modifikation är den nära nog tillräckligt rak för hennes raka rygg.
(jag har stoppat in små liggunderlagsbitar längst bak under panelerna, för att räta upp den lite)
 
Sv: Sadlar med ställbarbomvidd?

Santa Cruz är bra för raka ryggar, de har en teknik de själva skryter med där du bara använder en skruvmejsel för att ändra bomvidd... Borde va lätt att hitta på deras hemsida...
 
Sv: Sadlar med ställbarbomvidd?

Jag vet inte riktigt hur pass vid hon är, jag hade blått järn i wintecen jag provade idag, och det verkade passa. Sadeln såg bra ut som sagt, låg still...Tills hon började jobba :crazy:
 
Sv: Sadlar med ställbarbomvidd?

Santa Cruz är bra för raka ryggar, de har en teknik de själva skryter med där du bara använder en skruvmejsel för att ändra bomvidd... Borde va lätt att hitta på deras hemsida...

Kollade på denna teknik på falsterbo förra året. Tyvärr, för mig, är det vidaste läget inte tillräckligt brett.
 
Sv: Sadlar med ställbarbomvidd?

Trainers, Pessoa eller Lippo brukar fungera på den typen av hästar. Där byter du bomjärn men de är raka i alla vidder. Lite olika på olika modeller. Sedan har du Henri de Rivel som finns både med utbytbart och skruv. Även där många modeller rejält raka.
 

Liknande trådar

Utrustning Ni med breda hästar som samtidigt inte har en rak rygg. Vad har ni för sadel till era hästar? Använder idag en wintec med uttöjt järn...
Svar
9
· Visningar
496
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jeg trenger noen innspill. Hesten er en lusitano, liten manke, bred, rak rygg med god lengde. Jeg har prøvd følgende saler: Prestige...
Svar
3
· Visningar
782
Senast: Sebastian
·
Utrustning Hej, har haft mycket sadel bekymmer med mitt fullblod. Sadelprovare häromkring har jag redan tagit ut men antingen tycker dom att det är...
Svar
17
· Visningar
3 735
Senast: Oknytt
·
Utrustning Finns det? Har en irish cob som jag mest lufsar i skogen med, men då vi ibland går till ridhuset, eller tränar lite dressyr i skogen så...
Svar
7
· Visningar
2 512
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Muddypaws 24/25
  • E-coli hund
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp