Sadlar med buffelskinn

Victovie

Trådstartare
Tror det är buffelskinn ialf, man har underbart grepp i det, kan inte bli halt :bump:. Har för första gången ridit i en sadel med buffelskinn och älskar sadeln, trots att den är jättestor i sitsen och knästöden för långt fram så satt man underbart :love:.
Vi har letat ett tag efter en ny sadel, och är nu helt inriktad på en sadel med detta skinn.
Och jag undrar vilka märken som har buffelskinn? Detta var en County-sadel, sen har Jensen också har jag för mig. Vilka fler? Har Prestige?

Sv: Sadlar med buffelskinn

Det låter ju underbart :love:
Är det någon skillnad på buffelskinn och kalvskinn?
Vet du hur mycket en sadel klädd med buffelskinn kostar?

Vet inte vad skillnaden är :bump:. Tror att de med buffel/kalvskinn är dyrare än med vanligt läder.

Kalv är mycket mjukare (och mkt känsligare) men jag tycker att buffel ger oslagbart grepp.

L&R/ Arabian kan man få med buffelskinn. Och jag tror att de flesta dyrare märken kan ordna det på sina sadlar men då kostar det ju lite mer..

Jensen vet jag bara..

Men buffelskinn är bara vanligt garvat och behandlat läder...

Jag har haft en Albion med buffelskinn för mga år sedan (under en kort period), så jag antar att även de har det som tillval. Men det blir hemskt fult utseendemässigt efter ett par år (och då även mindre grepp). Det är ingen favorit hos mig. Nu på senare år har jag bara sett det på Jensen, men det finns säkert som tillval hos de flesta.

jaguars sadlar med buffelskinn är helt underbara !
Men på min Forestier är det oxå väldigt greppbart läder. Tror inte det är buffel, utan kalvskinn. Sadeln är ljuvlig att rida i :love:

hade en pessoa, ifs hoppsadel med de. Satt som gjutet.

Morris and nolan har buffelskinn, älskar dom sadlarna!

Har en gammal stubbensadel i buffel, den är ca 10-12 år gammal men ser fortfarande fin ut i lädret och jag har inte direkt vårdat dem minutsiöst :angel:. Är helt suverän när man rider in busiga unghästar eftersom man verkligen sitter som klistrad (speciellt om man fuktar den lite i sätet). :bump:

Jag hade en County Connection med buffel som jag bytte mot min nuvarande Jensen Amiral med buffel. Fullkomligt oslagbart att sitta i och jag håller inte med om att skinnet blivit sämre, min Amiral är tillverkad 01 och är lika bra som min County som jag köpte ny och red i 1 år ungefär.

Tack allihopa för tipsen :bow: Nu blir det lite lättare att veta vad man ska kika efter :bump:.
Någon som vet om Prestige har? Fler tips mottages gärna fortfarande :D

nej dom har däremot kalvskinn! vilket ger väl så bra grepp men är mjukare och mer känsligt. alla modeller dom heter "D" är helt i kalvskinn.

Jag har en Lovatt & Ricketts Ellipse som har vattenbuffel i sitsen.
En väldigt skön sadel verkligen. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! För två år sedan flyttade jag ifrån Stockholm till en mindre hästgård utanför uppsala för att uppfylla min dröm om att skaffa egen...
2 3
Svar
43
· Visningar
8 834
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: Blandrastik
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·
Utrustning Finns det några riktigt bra på marknaden nu? Det var länge sedan jag letade nu då jag har ridit i min distanssadel och hoppats in i det...
2
Svar
33
· Visningar
3 587
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar