Sadlar...hjälp

Laguna

Trådstartare
Hej alla! Varning långt...:o

Det är såhär att jag skulle verkligen behöva hjälp.
Jag bor på en ö (Gotland) och det finns ingen sadelutprovare här, dessutom vågar man ju knappt lita på sådana..Och för att försvåra det ännu mer så finns det inte alls något stort utbud av sadlar som man kan låna hem och prova...så om jag inte har jättetur måste jag köpa den sadel jag vill prova för att se hur den ligger...

Iaf, jag har provat och provat alla sadlar jag kan komma åt, även köpt flera som jag sedan sålt för att se hur de ligger (lite drygt..) och hittade en som låg bra, så den har jag ridit med nu.
Den ligger bra för ögat, jag kan inte se något fel med den, flera (tex ET, sadelmakare osv) har kollat den och tyckt den låg bra, har även nyligen stoppat om den.
MEN nu har hon börjat bli insjunken vid manken, inte så mycket, men iallafall, jag kan INTE ha den sadeln då eftersom den måste trycka fel på något sätt.

Jag vet nu inte alls vad jag ska leta efter för sadel, jag har ju ej möjlighet att prova så många.. Har någon tips så blir jag TACKSAM! Det är hoppsadel jag letar efter.

Bilder

Hon är rak, bred och har ingen manke...

29759897.jpg

29759894.jpg

29759896.jpg

Sv: Sadlar...hjälp

Önskar jag kunde hjälpa dig, men din häst liknar inte min häst i ryggen, även om det är svårt att se på kort, men min häst har mkt manke och det har ju inte din. Dessutom är jag dressyrryttare, inte hoppryttare. Är lite i samma sits, har långt till ngn bra sadelutprovare där man kan prova MÅNGA sadlar. Får däremot telefonråd av dem, letar begagnat, köper, provar, letar vidare, inte kul...

Det jag dock tänkte på är att om ryggen är rak och bred, kanske ngn Albion i de vidare storlekarna kan passa? Vet inte om en Globus Clic kan vara ngt? Tänkte hjälpa dig dra lite i din tråd i allafall.

Jättestort tack för båda era svar!

Ska absolut kolla upp ST, men kan man hoppa i en bomlös?

Ansür är en sadel som hoppeliten använder, men det är en specialutvecklad sadel. Hör med tillverkaren och granska den kritiskt.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
779
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hade ut en sadelutprovare som provade ut en ny sadel som hon tyckte låg bra på min häst. Hon hjälpte mig att beställa sadeln å nu ca 1...
2
Svar
27
· Visningar
2 272
Senast: Tossa90
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 097
Senast: super
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
900
Senast: Esmeralda
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka