Sadlar hit och sadlar dit. Jacson?

Rumpnissen

Trådstartare
Nu har vi äntligen hittat en Jaguar till den ena hästen, så nu är det dags att hitta ny sadel till den andra. Det är ju underbart detta.

Jag är minst sagt ganska matt på att leta sadlar så jag funderar på att göra en chansning och beställa en Jacson (eller heter de bara Santa Cruz nu mera?) Arthur de luxe. Hästen har en Celine hoppsadel som ligger fint men på gränsen till för svängd, dock inget som bekymrar. Har tidigare varit inne på en Hekla men nu finns Arthur de luxe på rea så jag blev lite sugen :D.

Hästen har klotrund rygg, obefintlig manke och relativt kort anläggningsyta. Inte speciellt bred, skulle tro att hon har breddat sig och ligger nu på ca 95 grader. Det är väldigt svårt att hitta saker som ligger stilla, har provat det mesta, men Jacson fungerar faktiskt helt okej. Annars har sadlar en förmåga att glida både sidvärts och framåt, det finns ju inget som "stoppar" sadeln.

Har ni några funderingar? Är det någon som har erfarenhet av Arthur de luxe? Hur är de storleksmässigt? Andra sadlar som jag borde överväga (De jag kommer ihåg att jag provat så här på rak arm är Albion, Globus, Wellington, Spalding, Pessoa (gamal modell förvisso), Frank Baines, Morris and Nolan, Pfiff, BR, Hubertus och Onsäddle).

Sv: Sadlar hit och sadlar dit. Jacson?

Har du provat Crown? Om inte så gör det, brukar funka perfekt till sådana ryggar som du beskriver. Jag har haft en Crown till min runda, manklösa häst...

Crown har jag funderat på men har inte provat på hästen och har aldrig ridit i någon heller. Kan ju höra mig för om jag hittar någon häromkring att prova!

Jag har haft en Arthur de luxe till min förra häst, faktiskt övertygande härlig sadel att rida i, om den passar eller ej, fråga ej mig, jag är helt värdelös på sånt:D

Crown är faktiskt himla sköna sadlar! Personligen gillar jag engelska sadlar. Tycker att de oftast överträffar det mesta i kvalitet.

Jag ska nog oxå köpa en sån arthur nu när det är rea. Det är den sadel som legat bäst hittills.
Din beskrivning av din häst är identisk med hur min ser ut.
Jag provade X-vid i somras till henne men den blev lite tajt, ska nog ta en stl större.

Sadeln var oväntat skön tyckte jag, och efter att ha provat ett 30-tal sadlar gav jag liksom upp. Nu tar jag denna helt enkelt!:angel:

Det är lite så jag känner också. Man ger ju upp, det är ju inte alls roligt. Nu är det förvisso inte akut med min häst men det hade varit så skönt att bara få det överstökat :). Sambon protesterar i alla fall inte så det kanske är bäst att passa på;).

Jag tycker ju jätte bra om min Celine som verkligen överträffar mina förväntningar. Det sägs ju att Arthur del luxe är av ännu bättre kvalité och så är jag säker på att jag blir nöjd...

Vet ni hur de är i sitsstorlekarna?

Jag har läst att de är ganska korta i sätena, många beskriver den som en ponnyryttarsadel:laugh:

Jag är själv kort och har letat sadel med inte allt för långa kåpor, och med kort säte, och jag tycker att 17" passade mig bra.

Jag behöver inte heller sadel akut, men det är väl lika bra att passa på, dessutom fick jag en av mina hoppsadlar såld o då kan jag ju bara ta pengarna från den och shoppa ny för.

Kvaliten på sadeln verkar vara bra, lädret var riktigt mjukt och trevligt och jag tycker att balansen i sadeln var väldigt bra för att vara en billighetssadel.
Den första jag provade gled lite, men en storlek större blev bra.

Lycka till nu med sadelinköpet!

Hur lång är du då? Vilken byxstorlek? Funderar på om jag ska ha en 17" eller 17,5". Hoppsadeln är lite för stor och på gränsen till för lång på hästen, det är en 17,5". Men så har jag hört just att Arthur är mindre/kortare och då kanske det krävs en 17,5 i alla fall...

Jag var hos en sadelutprovare som är återförsäljare av just jacson. Prova oxå Arthurn då den satt bra på min svåra hittade sadel häst. Jag brukar ha 17 tums men han tyckter att jag skulle ha 17,5 i arthurn, det stämmer att den är mindre kortare i sitsen. Ska ev köpa denna sadeln, men ska prova nån mer sadel då utprovaren får hem dom i slutet på september.

Kan varmt rekomendera Jacson Arthur de lux. Var oxå väldigt trött på att leta sadel som är ok till ett vettigt pris. Är mer än nöjd med min, har haft den i ett halvår nu o man sitter som gjuten i den plus att den ligger riktigt bra på hästen. Känns som man får mycket för pengarna.

Glömde säga att den är lite mindre i sitsen! Jag som i normalfall har 17 fick ta en 17,5.

Tack för era svar! Jag beställde en sadel i veckan. Tog en 17" för säkerhetsskull.

Grattis o lycka till! Hoppas att den ska funka.:) Var tvungen att leta upp en bild o den ser jättetrevlig ut!

Tack! Jag tycker också den ser väldigt trevlig ut och den sägs ju vara bättre i utförandet är Celine som jag redan har så jag tror jag kommer blir nöjd. Såg att jag skrev fel i ovanstående inlägg, jag beställde en 17,5", ingenting annat.

Hoppas nu bara den passar hästen :crazy:.

Nej, inte vad jag kommer ihåg.

Men nu är sadeln som sagt beställd så jag hoppas på det bästa. Skulle den inte fungera ska jag försöka leta upp någon Crown och Kentaur.

Såg inte att du frågat mig ang storlek på sadeln. Jag brukar alltid ha 17 tum men det har väl mest blivit av gammal vana...

Jag är bara 160 lång, har just nu S/M dvs ca 36/38 i byxor o tyckte 17" i Jacson arthur passade super. Skulle tro att om man är lite större o längre än mig bör man ta den större sitsstorleken, men det beror väl lite på hur man är byggd oxå.

Liknande trådar

Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 232
Senast: ylvalill
·
Utrustning Hej! har tidigare postat en tråd om hoppsadlar, och skulle då göra en ny sadelutprovning. Nu i tisdags så hade jag en sadelutprovare ute...
Svar
1
· Visningar
1 729
Senast: oki
·
Utrustning Det har inte gått så bra i mitt sadelletande till min arab - delvis på grund av min okunnighet misstänker jag. Han har kort...
2
Svar
38
· Visningar
5 686
Utrustning Jag har redan tagit hjälp av två olika sadelutprovare och har även en del kunskap själv. Problemet är att det inte finns någon butik...
Svar
3
· Visningar
1 965

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka