Sadla med Dressyrsadel?

E

emjo

Hur sadlar ni när ni sadlar med Dressyrsadel, så långt bak som med Islandssadel eller mer som på en "vanlig" häst?

Visa gärna bilder där man ser skillnaden!:)

Sv: Sadla med Dressyrsadel?

Jag sadlar på samma sätt vad det än är för modell på sadeln. Några cm bakom bogbladen så att de får ordentligt med plats, ca 10cm framför virveln vid flanken. Men det är svårt att förklara såhär då jag ej har några bilder. Detta är ju inga exakta mått utan man får anpassa efter hästen.

Lika med dressyrsadeln som vilken annan sadel som helst. Hitta bogbladet, två-tre fingar mellan det och sadeln.

Förr, då jag red stora bruna, var vi på ridläger i Vimmerby. Och där fick vi göra precis samma sak, instruktören hade förstått det där med bogfrihet. Hur sjutton ska en häst kunna röra sig om bogbladen är fastlåsta av en sadel?

OA

Jag sadlar på sama sätt oavsett vilken typ av sadel det är, och oavsett vilken typ av häst det är! En islandshäst skall inte ha sadeln längre bak än en "stor brun", däremot kanske det märks mer på en islandshäst om sadeln ligger för långt fram, eftersom det går ut över tölten.....

Men vart är det egentligen "rätta" sadel läget då?.
Sadlar jag ca 2.3 cm. bakom bogbladen så går hon spänt & protesterar, men lägger jag sadeln precis bakom bogbladen så går hon jätterevligt & lugnt. (obs. sadlarna ät utprovade & det har varit massor med olika sadlar.)

Har du bild på sadeln på hästen?
För det låter som att nåt är fel...

Var sadelläget är varierar från häst till häst, såhär sadlar jag på min häst:
13.jpg

Inte just nu.
men kan fixa till imorgon.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på...
2
Svar
22
· Visningar
1 568
Senast: morgaine
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
768
Senast: Ajda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Utrustning Någon som vet något om hulsebo dressyrsadel? Vad passar de på för typ av hästar? Anläggningsyta? Lång/kort?
Svar
0
· Visningar
243
Senast: Loma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix