Sadelutprovning?

Oliven

Trådstartare
Jag ska kanske köpa mig en westernsadel. Jag undrar om westernsadlar har lättare för att ligga rätt och anpassa sig efter hästen, eller om det är ungefär lika svårt att prova ut dem som vanliga engelskasadlar? Sen fundera jag lite på vad det blir för skillnad mellan att ha sadelfilt eller padd (Har tänkt att köpa padd till min), vilken tycker du är bäst och varför?

Kommer säkert på fler frågor.

Sv: Sadelutprovning?

Har hört att nya westernsadlar är väldigt stela och ibland obekväma.. Hur får man dom smidigare och skönare?

Man får vad man betalar för. Om din nya sadel är hård och obekväm så beror det sannolikt på att du köpt en billig sadel.

Om dem är hårda och obekväma, finns det något man kan göra för att mjuka upp dem..?

Angående tillpassning; jag som glad amatör tycker westernsadlarna är svårare att tillpassa. Bommen är så väld dold under allt läder liksom. En engelsk sadel ser man direkt om den ligger knasigt, men westernsadlar är svåra. Jag har t ex råkat ut för att bommen varit väldigt vid framtill så att man tror att sadeln passar, men sedan har bommen smalnat av och varit alldeles för smal över resten av ryggen och detta har man märkt först efter användande (att sadeln glider omkring som ett jehu). Nåväl, kanske lär mig prova ut sadlar en dag jag också :angel:. Är hur som helst minst lika viktigt att westernsadeln är noga tillpassad- man kanske sitter i den en hel dag och den ska ligga stadigt med tanke på hur påfrestande arbete man kanske utövar (skulle verkligen inte vilja sitta i en ostadig sadel vid pole bending eller barrel race!)

Okej, jag som trodde det var tvärt om.. :angel: Men jag tror jag kan få hjälp med utprovningen som tur är.

Under en w-sadel måste du ha en pad, antingen bara en tjock pad eller en tunnare o sen filt över. Rida med bara filt ska man ej.

Under en w-sadel måste du ha en pad, antingen bara en tjock pad eller en tunnare o sen filt över. Rida med bara filt ska man ej.

Jag lägger först filten på hästen, sedan padden (som skyddas av filten, som oftast är lättare att rengöra och billigare) därefter sadeln.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 603
Senast: Nepenthe
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Myrten
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 283
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar