Sadeltvång

Sv: Sadeltvång

Hej!

Som några redan skrivit, resår i båda ändar tex. Vet även att Christopher Johnston (Strömsholms Hästklinik) ska ha varit med i en studie / utprovning av en speciel sadelgjord just mot sadeltvång.
Någon som hört något om det? Kanske kan vara intressant att kontakta honom. Tror att det var i sammarbete med etu utländskt företag.

Mvh / Fia

Tack för råden nu fungerar det mycket bättre.Han står och äter hö samtidigt som jag sadlar honom och när jag ska spänna sadelgjorden så går vi lite sakta.:bow: :bow:

Låter som om du är på helt rätt väg! Lycka till!

Mvh / Fia

Jag red till en Stanford-avkomma nyligen som hade sadeltvång. Jag spände alltid gjorden ett hål i taget. Väl inne i ridhuset longerade jag av den värsta tvången och sände sedan ytterligare lite. Sedan åter longera. Då släppte det på henne.
Hon visade tydligt när hon fick sadeltvång då hon vid uppsittning kastade sig iväg och/eller kickade efter en.
Tog man det bara lugnt och lät henne röra sig mellan varven så var hon som en ängel.

Min arab har sadeltvång som jag fått dratts med sen Juni.
Hon stegra, slog över och fick panik innan jag förstod vad det var.

Inne i stallet vart det värre, som någon nämnde till mig en gång (sadeltvång är som en klaustrofobi) och i trånga utrymmen, alltså inte öppen yta förvärrar det saken det hela.

Jag skulle vilja råda dig att börja med sadlingen utomhus där h*n känner att hon kan fly ifall obehag skulle komma.
Har h*n den möjligheten blir det inte lika obehagligt eller hemskt.

Dra ett hål i taget, gå något varv tills hon dratt in magen så du kan dra ett till hål igen, sedan får man fortsätta sådär.
Har man vant hästen vid sadlingen ett tag kan man ju utöka gjorden med två hål ut gången.

Sedan kan man gå ännu ett steg genom att ta på hästen sadeln inomhus men kanske inte dra gjorden fullt upp utan 1 eller 2 hål.
Det beror ju från häst till häst.

Och så kan man ju ha ludd runt gjorden så den blir bekvämare.

Såhär får jag göra varje dag, men det har blivit en vana, och mkt bättre.
Tvånget kanske alltid kommer att finnas där men man kan göra det bättre med tid och förstående!

Lycka till ;)

Hej du =)
Jannas sadeltvång har blivit så mkt bättre! Nu kan jag sadla henne inomhus faktiskt, men drar endast ett hål då sedan fortsätter jag ute där jag kan dra gjorden trots att den sitter rätt så spänt.
Hon är fortfarande hatisk mot sadeln, gjorden hatar hon, tar man en hand under magen (till och med där gjorden sitter) surar hon, och benet smäller lite i luften då man lägger handen vid tissarna.
Har väl kanske med sadeltvånget att göra? samt stobeteende?
Hon har iaf blivit mkt bättre och litar mer på mig och sadeln.
Vi har även bytt stallgång så nu står hon vid boxarna där hon trivs.
Känns så himla skönt men som sagt får man fortsätta ta det lungt..

hade under en tid hand om en häst med liknande problem. jag brukade börja med att klia och massera området för sadelgjorden lite lätt, sen gav jag alltid en godis och beröm när jag spände åt. funkade jättebra, men det tog lite tid. tyvärr fick man börja om varje gång nån annan varit där och ridit:( som tur var var det inte så ofta det hände

Skötisen är precis likadan, fast inte ibland, utan jämt.
Han trampar runt och kickar och tjongar så man undrar om man
kommer överleva. Det beror på att han haft ont i en bröstmuskel,
har det inte längre men beter sig som en idiot ändå.
Det här med en hö-tuss ska jag nog prova, likaså att spänna runt
första, andra hålet och inte så hårt. För att när man kommer ut på
stallplan/ridhus så slutar han och står snällt stilla. :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård