Sadeltvång

pudeltanten

Trådstartare
Har nygligligen skaffat en halvblods valack som lider av sadeltvång.
Vissa dagar så går det bra att lägga på sadeln vissa inte.
problemet är främst när man ska spänna gjorden även om den sitter jätte löst
Har någon nåt bra tips om hur man tränar bort det.

Sv: Sadeltvång

Hejsan,

Jag tror inte att det är något som kan tränas bort, däremot beror sadeltvång och liknande symptom ofta på spänningar i bröstmuskulaturen i kombination med spänningar/ låsningar i nacken. (Enligt "min" equiterapeut) Det kan med andra ord i vissa fall åtgärdas med hjälp av att snedheterna/ låsningarna rättas till.

Lycka till.

Hej!

Ha inte hästen uppbunden när du spänner sadelgjorden i fall den slänger sig bakåt.
Lägg gjorden löst runt magen till att börja med, massera lite med handen först så att den slappnar av. Gå en kort promenad och spänn bara ett hål åt gången och promenera igen. Det kan ta en stund innan alla hål är spända:smirk:

Det funkar på mitt sto.
Tänk på att det kan bli värre vid pälssättning/fällning och om totto blivit blöt och kall i hagen.
Hoppas det går bra/Helena

Kan förmoda att du redan har resår på bägge ändarna av gjorden.

Sen måste man ha rätt längd på kort gjord o den måste gå upp ca. 5 cm från spännet. Annars trycks övre kanten in i sidan på häste.

Håller med Axel och Moli men vill tillägga att jag alltid bara "sätter fast" sadelgjorden inne och sen går ut från stallet, drar nåt hål till, låter hästen gå runt mig nåt varv och spänner igen - håller på så tills det är lagom. Lika många hål på båda sidorna och drar växelvis - alltså inte allt på en sida.

Vill oxå tillägga att min pålle är näst intill symtomfri sen jag bytte till bomfri sadel!

Håller med alla andra i tips. Gjorde själv samma sak med min. Ett hål i taget med en liten promenad emellan, samt naturligtvis resår. Efter ett tag slutade han visa syptom.

min har sadeltvång.
står jag på stallgången och spänner sadelgjorden rasar han ihop :crazy:

men jag sadlar honom i boxen istället, och låter honom stå och äta hö samtidigt som jag sadlar. så han inte tänker såmycket på vad jag gör.
Där spänner jag bara ett hål.och spänner resten när vi kommit ut.
sedan jag började med höet så har han inte rasat en enda gång ;)

Har haft 2 hästar med svår sadeltvång, klassade oridbara:crazy:

Den sista höll på att bryta nacken när hon fick sadeln på sig första gången,har aldrig varit med om ngt liknande:( trodde hon skulle springa rakt genom staketet andra gången och så höll det på de 12 första gångerna,
Men har man en stor portion tålamod och mkt tid,kunskap och hjälp, så löser sig det mesta, men inte utan enstor risk för att skada sig ska man inte glömma bort:crazy: :angel: och det har hänt:cry:
Den ena är 8 år idag, har varit totalt livsfarlig,är bara lite farlig ibland nu:D;) Hon är en häst med steg utöver det vanliga :love:

Jobbat mkt från marken, viktigt är att bygga upp ett förtroende, gått miltals med henne med sadel på. Ibörjan fick hon ha en gammal sadel på sig i hagen en stund, bara för att vänja sig:smirk: folk som körde förbi fick sig ett gott skratt när hon stod och solade sig i hagen med sadeln på, men det var nyttigt och effektivt. och nej hon for inte illa av det:smirk: Har sadelgjord med resår och den accepterade hon bättre, sadeln är oxå jätteviktigt att den verkligen passa. Men som sagt risken att skada sig på en sådan häst är större...

Lycka till med pållen!

Senast ändrad av en moderator:

Det är oxå bra att sadla i boxen o inte spänna alls o sen lite till osv. medans den får godsaker- för att sen ta av sadeln.
Gissa om hästen blir snopen:confused:

Massera hela mrådet under sadeln och främst under sadelgjordstaden.

Paniken beror ju oftast på spänningar, det är därför det blir mindre obehagligt för hästen då den rört på sig tex.

Våran häst är 14 år nu och har sadeltvång. Hon är van att få gå lite långsamt när vi drar jorden (alltid utanför stallet, annars blir hon jätteoroligt) Det har blivit en rutin som fungerar jättebra. Både häst och ryttare är vana att det är så så det är längre inga problem. Vissa dagar kan man dra snabbt (varma dagar) och andra tar det längre tid.

Lycka till!"

Den sadelutprovaren som jag hade ute för det senaste köpet av dressyrsadel han rek en gjord som är anatomiskt formad men sen rejält bred, nästan som en rund platta, undertill. Resår i ena änden eller en gjord som är något elastisk över hela. Resår i bägge ändar kunde enl honom leda till att man spände för hårt. Jag vet inte om det är så, har inte provat annat än med resår i en ände.

Sen undrar jag om inte den här gamla sortens snörgjordar fördelar trycket bättre? Såg häromdagen att Stübben fortfarande tillverkar och säljer dessa. Min häst har inte direkt sadeltvång men vissa dagar ,när han är spänd rent allmänt, så händer det att jag direkt efter uppsitting snällt får sitta av igen och spänna ut gjorden, promenera lite med honom och sen spänna o sitta upp igen.

Jeeves;6820694[QUOTE skrev:
]Den sadelutprovaren som jag hade ute för det senaste köpet av dressyrsadel han rek en gjord som är anatomiskt formad men sen rejält bred, nästan som en rund platta, undertill.
Om det är den med en tjock kant i ändarna o där spännet går ända upp till kanten=sadeltvångsskapare.
Köpte en sdn för 6 år sdn á 1500 pix o min val. som jag har haft sen föl o som då var 10 år fick panik.
Hade alltid spänt löst från början o sen pö om pö o blev av den som förbytt- skittråkigt.
Slängde den åt :devil: . Tyvärr så grinar han numera illa åt vilken som helst.

Det lät ju inte så vidare...Jag vet inte om det kan vara samma men priset är ungefär detsamma i a f, därför har det inte blivit någon sån gjord för våran del.

Vad tror du om den gamla hederliga trådgjorden då?

Hej!

Ha inte hästen uppbunden när du spänner sadelgjorden i fall den slänger sig bakåt.
Lägg gjorden löst runt magen till att börja med, massera lite med handen först så att den slappnar av. Gå en kort promenad och spänn bara ett hål åt gången och promenera igen. Det kan ta en stund innan alla hål är spända:smirk:

Det funkar på mitt sto.
Tänk på att det kan bli värre vid pälssättning/fällning och om totto blivit blöt och kall i hagen.
Hoppas det går bra/Helena
Så gjorde jag också när jag hade samma problem.
Man kan även gå medans man spänner så tror jag det går bättre.

Det lät ju inte så vidare...Jag vet inte om det kan vara samma men priset är ungefär detsamma i a f, därför har det inte blivit någon sån gjord för våran del.

Vad tror du om den gamla hederliga trådgjorden då?
Det enda bra med den är att den är luftig.

Tycker bäst om de som är anatomiskt formade med stoppning o resår på en sida.

Geras sympatexgjord är väldigt mjuk.

Tack för råden nu fungerar det mycket bättre.Han står och äter hö samtidigt som jag sadlar honom och när jag ska spänna sadelgjorden så går vi lite sakta.:bow: :bow:

Nu vet inte jag hur gamal din häst är, men min unghäst har sadeltvång och han fick gå med en travsele med gummigjord lagomt spänd på sig hela dagarna i hagen under några månader, det gjorde att man kunde ha sadel på honom. Tog av selen och sade direkt på sadeln, då gick det bra! Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
338
Senast: Bison
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 137
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 362
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård