Sadeltvång?

J

janta

Hur "utvecklas" det? Hur visar det sig och vad kan man göra för att förbättra/hjälpa hästen?
Det är inget aktuellt för mig bara nyfikenhet.

Sv: Sadeltvång?

Bra fråga... Min kompis köpte en shettis från en ridskola häromveckan och det var verkligen hemskt att se henne när de sadlade...
Man hörde verkligen hur hon tog jordens djupaste andetag och sedan högg hon vilt omkring sig!!!
Min teori är att det är duktiga mammor och pappor som sadlat denna lilla tös på ridskolan och då har de dragit gjorden med all kraft de kan uppbringa, inte konstigt att hästen får sadeltvång då.
Nu skulle de iaf byta till en lädergjord med resår i ena änden så att man inte behövde dra för kung och fosterland...

//Lillan

Min arab har en liten släng av sadeltvång. Uppfödaren påpekade det vid köp men jag märkte själv inget förrens det var dags att köpa ny sadel. Tjejen som provade ut sadeln drog åt gjorden för att se hur sadeln låg och då reagerade Zalon med att nervöst lägga tyngden från sida till sida. Flytta sig små steg fram och tillbaka. Jag såg hur paniken spred sig och vi lossade såklart gjorden med en gång.
Det här är ändå en väldigt mild rektion, vissa hästar kan helt svimma av och ramla rakt ner i golvet.

Jag spänner alltid gjorden succesivt oavsett häst, sadeltvång eller inte. Först ett hål sen promenar vi några steg och så ytterligare ett.

Varför sadeltvång uppstår kan säkert någon annan svara på. Skulle tippa på att nerver kommer i kläm el att hästen helt enkelt får panik för den hastiga åtdragningen. Som sagt bara gissningar från min sida.

Har ridit in en häst som verkade få ångest av enbart att se en gjord, han var i och för sig nervöst lagd redan från början när det gällde allt ang. inridningen. (dessutom var han typ 172cm i manken)
Det räckte med att han kände att gjorden tog emot mot hans mage så fullkomligt "dog" den, den kastade sig handlöst bakåt och dråsade i backen, detta med en resårgjord av slakaste sort.
Men det är bara att göra som när man äter en elefant. Ta små bitar i taget, och låta sadlingen ta tid. Hästen lärde sig så småningom att man inte dog av att bli sadlad, men man kommer nog alltid att få sadla honom med lite försiktighet och inga snabba åtdragningar av gjorden. Vilken naturligtvis, som tidigare nämts, borde gälla alla hästar.

En vän till mig har en häst som alltid trampar runt och blir mer eller mindre orolig vid sadling. Hon har även berättat att han ibland rasar ihop med bakdelen när hon sitter upp. Kan det vara sadeltvång eller en sjuk rygg som spökar?

Oj svårt att veta utan att ha sett det själv.
Zalon fungerar på det sättet att han inte är ett dugg orolig när sadeln tas fram utan först när gjorden dras åt väldigt snabbt. Jag kan dra slutsatsen att han inte känner obehag av själva sadeln utan av gjordspännandet. Min far är dessutom leg.kiropraktor och utbildad på hästsidan där han praktiserat i tio års tid nu så jag vet att pålle inte har ont i ryggen iaf.
Däremot skulle ju en häst som känner ett stort obehag av sadelgjorden kunna reagera på hela sadlingen. Alltså att den trampar runt innan gjorden spänns för att den vet vad som ska komma.

Det kan vara så många olika saker, en sadel som inte passar, ryggont som du nämner el kanske bara obehag över att blir riden?

För att komma underfund med vad som är fel kör med uteslutningsmetoden. Testa att spänna gjorden väldigt,väldigt försiktigt vid flera tillfällen. Om hästen efter ett tag har lugnat ner sig med sitt trampande och att den sänker ryggen då var det förmodligen sadeltvång som spökade.
Visar det sig att hästen inte reagerar annorlunda skulle jag kolla upp sadel och rygg.

MVH
Sofia

Hej!
Min nuvarande häst hade gjordtvång när vi red in honom. Om jag drog sadelgjorden för hårt började han studsa på fyra stela ben, skrek och blev okontaktbar, inte särskilt roligt... Tjejen som masserar mina hästar sa att jag skulle massera honom under magen där gjorden sitter. Nu är han helt "normal"! Jag har kört in unghästar med gjordtvång, dom har svimmat på gången när vi dragit åt gjorden!

Vi har en häst i stallet som har extremt sadeltvång. Hon gjorde allt för att bli av med "det där" på ryggen, inte alltid så himmla kul... Men det blev lite bättre med tiden, fast fick hon vila en dag eller två var det kört igen. Hon rids inte längre utan går som avelssto, konstigt nog har hon inte "smittat av sig" på sina avkommor.
Har en annan kompis vars häst nu är 9-10 år någonting, som fortfarande lider av något så grymt sadeltvång.( För de flesta går det ju över). Har hon vilat en dag finns det inte en tanke på att sätta sig på henne utan att först låta henne dra att par repor i paddocken, sen är allt frid och fröjd igen.

Han reagerar inte när sadeln läggs på utan när man spänner.
Han snappar även luft vid dessa tillfällen. Nåja det spelar ingen egentlig roll mer för hästen är 26 och gick i pension förra året. har bara kommit med på några barbacka rundor som sällskap.
Men intressant att veta ändå, hur det ev kan visa sig.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
600
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama