Sadeltvång?*LÅNGT*

S

Svintan

Hejsan :)
Det är så att några bekanta har skickat
hem en liten welshponny ungefär 7år gammal runt 118cm kanske. Dom köpte honom för ungefär ett år sedan, då var han "inkörd" sa förra ägaren, vetej om han är det, dom har aldrig satt vagn efter honom. Dom började rida in honom, han va kanonduktig och ursnäll, verkade tycka det var kanon att bli riden. Dom började hoppa lite smått, vilket var ännu roligare! Yngsta tjejen som är 6år i år red honom varje dag ungefär. Sen helt plötsligt började han bocka och slå som en galning utan förvarning, ungarna flög ju på en gång, jag var hemma hos dom och hjälpte dom att hoppa en annan ponny, och dom frågade om jag ville prova honom i lina.
Han var jättesnäll, väldigt väldigt spänd bara, men efter en kvar kanske så lugnade han sig, vi bestämde oss för att jag skulle få rida honom utan linan, gick skitbra han var urfin verkligen. Så helt plötsligt utan förvarning så skjuter han in bakdelen under sig och drar, bockar och sparkar bakut. Jag flyger av såklart ;) jag får hoppa upp igen och dom tar honom på lina. Efter lite trav så får det räcka.

Det var väl i somras kanske, nu är han alltså här hemma. Jag har lett honom, longerat, tömkört, utan problem, visserligen var han lite spänd i början när jag tömkörde(en aning bakskygg). Igår longerade jag honom, satt på sadel och longerade, i början drog han iväg och bockade och skuttade men märkte att det inte var farligt efter en stund, så han galopperade snällt runt å volt. Mamma kom ut och så skulle jag prova att hänga lite på honom, jag hängde och han stod stilla, visserligen spänd, men inte överspänd. Jag klappade och pratade, mamma ledde honom framåt kanske två steg, han började spänna upp sig, så mamma stannade honom. Jag fortsatte att hänga på honom och plötsligt började han bocka och drog iväg. Jag ställde mig bara och lutade mig över honom med pyttelite vikt över ryggen, han började bocka och drog iväg igen. Vi upprepade samma sak tills han lugnat sig och bestämde sen för att det skulle räcka för dagen.

Jag gissar på att han har sadeltvång eller något i dens tilen? Kanske någon som har lite tips på hur jag ska göra med honom? Han är verkligen skitfin och när ägarna ännu red honom så gick han verkligen kanon!
/Sara

Sv: Sadeltvång?*LÅNGT*

har ni kollat igenom han så att han inte har ont?

Den är alltså inriden som sjuåring?

Jag gissar på att själva inridningen är felaktigt gjord. Bara det du skriver att "hon red honom varje dag" eller "de började hoppa lite smått", gör ju att man får rysningar.

Backa banden rejält och ta om hela inridningsprocessen från början. Ta hjälp om ni inte gjort detta förut, då det är svårare att lära om, än att lära ut rätt från början.

hem en liten welshponny ungefär 7år gammal runt 118cm kanske. Dom köpte honom för ungefär ett år sedan, då var han "inkörd" sa förra ägaren, vetej om han är det, dom har aldrig satt vagn efter honom. Dom började rida in honom, han va kanonduktig och ursnäll, verkade tycka det var kanon att bli riden. Dom började hoppa lite smått, vilket var ännu roligare! Yngsta tjejen som är 6år i år red honom varje dag ungefär. Sen helt plötsligt började han bocka och slå som en galning utan förvarning, ungarna flög ju på en gång, jag var hemma hos dom och hjälpte dom att hoppa en annan ponny, och dom frågade om jag ville prova honom i lina.
Han var jättesnäll, väldigt väldigt spänd bara, men efter en kvar kanske så lugnade han sig, vi bestämde oss för att jag skulle få rida honom utan linan, gick skitbra han var urfin verkligen. Så helt plötsligt utan förvarning så skjuter han in bakdelen under sig och drar, bockar och sparkar bakut. Jag flyger av såklart ;) jag får hoppa upp igen och dom tar honom på lina. Efter lite trav så får det räcka.

Det var väl i somras kanske, nu är han alltså här hemma. Jag har lett honom, longerat, tömkört, utan problem, visserligen var han lite spänd i början när jag tömkörde(en aning bakskygg). Igår longerade jag honom, satt på sadel och longerade, i början drog han iväg och bockade och skuttade men märkte att det inte var farligt efter en stund, så han galopperade snällt runt å volt. Mamma kom ut och så skulle jag prova att hänga lite på honom, jag hängde och han stod stilla, visserligen spänd, men inte överspänd. Jag klappade och pratade, mamma ledde honom framåt kanske två steg, han började spänna upp sig, så mamma stannade honom. Jag fortsatte att hänga på honom och plötsligt började han bocka och drog iväg. Jag ställde mig bara och lutade mig över honom med pyttelite vikt över ryggen, han började bocka och drog iväg igen. Vi upprepade samma sak tills han lugnat sig och bestämde sen för att det skulle räcka för dagen.

Jag gissar på att han har sadeltvång eller något i dens tilen? Kanske någon som har lite tips på hur jag ska göra med honom? Han är verkligen skitfin och när ägarna ännu red honom så gick han verkligen kanon!
/Sara

Detta låter lite som min häst. Har inte haft han så länge men han är endast riden i två år och hästen är idag 10år. Han blev inriden av nybörjare och beter sig precis som du beskriver här. Allt fungerade helt suveränt de första 2 månaderna jag hade honom sen började han bocka vid uppsittning, nästan panikartat.Jag åkte iväg med honom till klinik och det visade sig att han hade dubbelsidig kotledsinflammation i båda fram. Tror dock inte detta är orsaken till att han beter sig sån här. Men vet undersökte hela hästen ,alla ben rygg o så och inget fel i övrigt.

Jag har fått tips som att rid in hästen från början ,jobba mkt med förtroende, kolla sedeln så den inte klämmer är för trång, sitt upp från pall då han kanske tycker det är obekvämt när någon häver sig upp, ta hjälp av en inridare.

Vet ni hästens bakgrund? Kan han ha varit med om någon trauma.

Tycker ni ska kolla så hästen inte har ont först innan man börjar jobba mer.

För tillfället går min häst på bete o vilar sig i form. Hoppas kunna börja sätta igång honom försiktigt snart och få ordning på problemet.
Hör gärna av dig om du får löst det,kanske kan hjälpa min lilla häst oxå:angel:

Lycka till och kämpa på

/Sara

Asså jag tycker inte att det låter som sadeltvång. Paniken uppstår oftast redan då du spänner sadeljorden. Jag hade en sadeltvångs häst, det var riktigt otäckt. Hon stegrade över så fort hon gick ett steg då jag spännt jorden. Jag var tvungen att spänna ett hål åt gången, mellan varje hål fick jag gå några varv. Men annars då jag red och så fanns inga problem.
Antingen testar han kanske eller så har han ont?? Vem vet, kolla upp det med veterinär eller så..

Ta ut sadelprovare, kolla med veterinär och gör en helgenomgång, markarbete och se till att hästen litar på dig. Där har du förmodligen en mycket bra grund.

Om du vill, vågar och känner dig hyfsat säker kan du kanske prova att rida in hästen från början men utan sadel när du har kollat att det inte är några fel. Många hästar upplever sadeln som lite obehagligt i början och då kanske det hjälper med att rida in barbacka. Jag läste om något inridningsstall som rider in alla hästar de får in med grimma och utan sadel, sen går hästarna kanon där de beskrev mycket om hur unghästen ser ut och gav anledningar till att de inte använder träns och sadel. Tyvärr minns jag inte vad stallet hette men kanske är det värt att prova deras teorier om man vill och vågar.

Sist men inte minst: Ta det försiktigt när du vet att hästen har betett sig sådär och var rädd om både dig själv och hästen så ni inte gör er illa.

Tack för alla svar!:):)
Jag har bara borstat och pysslat med honom nu för hans hovar ser verkligen förjävliga ut, men hovslagaren kommer! Första gången jag skulle spänna på longergjorden började han stegra sig och slå, men har dock aldrig gjort ngt liknande efter det! Sadeln är inget som helst problem när man longerar, har dessutom stått och dragit i stiglädrena, lutat mig över och lite, utan några problem! Jag brukar dessutom gå ut till honom i hagen och hänga och klänga lite, tror dom red in honom alledels för fort, vilket är lätt när det går så bra!
Vi ska få hjälp av en kompis med honom snart, fram tills dess(efter hovslagaren kommit) får jag väl longera mkt med sadel.
Återigen tack för svaren! Hoppas på fler!:bump::rofl:
/Sara

jag har en kompis vars häst visserligen reagerar när man drar gjorden men som får frispel när hon rider, så visst kan någon med sadeltvång reagera som denna ponny gör, men då tycker jag att den skulle ha reagerat redan från första ridturerna. Ponnyn har ju gått bra med sadel så kan ju vara så som många andra antytt att inridningen inte skett efter konstens alla regler. Sitter ju själv med en överambitiös treåring - det gäller att bita sig i tungan och hoppa av trots att hästen vill mer och att inte avancera ridningen mer än som bör för en unghäst.

Kolla igenom fysik och backa utbildningen.

/Sara

Hur går det för er??

Hej
Jag har haft häst med sadeltvång, det yttrade sig så att han blev väldigt spänd när man spände sadelgjorden, höjde rggen när ma satt upp och man kunde inte sätta sig ner de första fem minuterna. Extra känslig efter han hade stått nån dag eller period. Man kunde inte heller röra med skänklarna för tydluigt i sidorna på honom. Om hästen börjar bocka först efter en liten stund är det troligen ngt annat.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 019
Senast: Anonymisten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
775
Senast: ryujaneiro
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 344
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar