Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@Minett
Är det tryckskador eller är det bara skav av friktion? Vad har du under sadeln? Min häst har tunn hud och mjuk päls så hon får lätt skav. Hade en vojlock som hon blev ruggad av baktill. Bytte till ett schabrak i en annan modell och sen var det inga problem. Finns ju renskinn också som är kanon mot skav.
Är det däremot tryckskador så hjälper det ju inte, om det inte är så att du har ett underlägg som spänner.
Det där tycker jag är ett vinterpälsfällningssymptom. Brukar ofta uppstå under ett par veckor på våren, och är sedan helt fint resten av året. Sadeln rör sig en del i bakvalvet hur väl den än passar, eller kanske snarare att ryggen rör sig. När det är dags att fälla så lossnar pälsen lättare, och det blir väldigt tydligt längst bak under bossorna. Kan också vara vojlockkanten som orsakar det av samma anledning. Så drabbas inte av panik och byt sadel riktigt än om den verkar passa fint i övrigt.@Minett
Är det tryckskador eller är det bara skav av friktion? Vad har du under sadeln? Min häst har tunn hud och mjuk päls så hon får lätt skav. Hade en vojlock som hon blev ruggad av baktill. Bytte till ett schabrak i en annan modell och sen var det inga problem. Finns ju renskinn också som är kanon mot skav.
Är det däremot tryckskador så hjälper det ju inte, om det inte är så att du har ett underlägg som spänner.
Det där tycker jag är ett vinterpälsfällningssymptom. Brukar ofta uppstå under ett par veckor på våren, och är sedan helt fint resten av året. Sadeln rör sig en del i bakvalvet hur väl den än passar, eller kanske snarare att ryggen rör sig. När det är dags att fälla så lossnar pälsen lättare, och det blir väldigt tydligt längst bak under bossorna. Kan också vara vojlockkanten som orsakar det av samma anledning. Så drabbas inte av panik och byt sadel riktigt än om den verkar passa fint i övrigt.
Tillägg: Detta är egentligen en kommentar till @Minett och inte det citerade inlägget.
jag köpte en begagnad, den funkar rätt så bra. men den har varit på en mera rakryggad än min. jag läste någonstans att de fanns att få för mera raka/böjda ryggar. men är inte säker.@videnlis Inget jag hört talas om, däremot brukar de ju sätta sig efter den rygg de används mest på, så köper man en begagnad bör man ha det i åtanke.
Snygg!!Nu har min Kontakt2 kommit, men jag har inte haft möjlighet att rida i den än eftersom den häst jag har hemma ska föla vilken dag som helst och häst nummer två är iväg på betäckning, men när hon kommer hem igen ska jag inviga min sadel.
Har för mig att de olika modellerna passar bättre på svängd eller överbyggda ryggar?vet någon om det faktiskt är så att även sensation ride sadlarna görs till båda raka och mera svängda ryggar?