Sv: sadeltips

Jag hade en L&R dressyrsadel tidigare (vet ej modell namn) men fick tyvärr byta när hästen musklade sig för mycket :(

Jag kollade upp L & R - den var jättelik min Jeffries :)

Dominus är mitt tips. :) Om hästen har lägsta punkten ganska långt fram på ryggen så passar den dina behov perfekt, tror jag.

Jag har nu googlat så ögona blör, och hittat en massa om amerigo, men var hittar man info om dominus???

Såg en som vartill salu på hästnet 120 grader!!!

Verkar prisvärd

Bra fråga, de är verkligen inte så bra på att marknadsföra sig.. Men Ridin säljer de i Sverige iaf, dem kan du ju prata med.

Och ja, tycker också de är väldigt prisvärda, väldigt mjuka och sköna i både stoppningen och sitsen! Men rätt varierande i kvalitén tydligen, Ridin berättade att de ibland skickar tillbaka hälften av sadlarna. Så om du ska köpa en är det nog säkrast att köpa via dem. :)

Enligt D_K är det inte 120 grader (har ingen erfarenhet sj.) men tror inte heller att de är så pass vida..

Varken Amerigo eller Dominus finns i 120 grader. Och även om det är tekniskt möjligt för dom att göra en bom som är 120 grader bred så betyder inte det att den är gjord för en bred häst. Det är mer än bara bomvidden som bestämmer om sadeln är gjord för breda hästar.
Just därför är det så svårt att hitta breda sadlar, för har man tillräckligt med pengar så kan man övertyga dom flesta tllverkare att göra en riktigt bred sadel, men det är inte många som kan göra så breda sadlar, och få det bra.
Så om jag vore du hade jag inte hoppats på Amerigo eller Dominus, bättre att kolla på engelska tillverkare som jag tipsade dig om istället, för då är det större chans att du hittar en som passar, för breda sadlar i England är inget ovanligt...

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
909
Senast: Esmeralda
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
392
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka