• Dressyr
  • Trådstartare Trådstartare Fredrik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 428
Sv: sadeltips

Inte bomlöst, de vanliga viid är inte tillräckligt vida.

Får hem en Crown 32 den ska väl räcka hoppas jag :angel:

Men vill bilda mig mera...

Njaee Crown är ju ganska rak? Men de är rymliga och Jessican har ju iaf bred midja, de andra Crown har jag inte testat...

County kanske kan vara nåt?
Beror ju iofs på hur böjd du vill ha, men Albion Ultima är ju åt det böjda hållet och har lite bredare midja med.

Jag får hem en apex En allroundsadel altså

Den är ett mellanting mellan en H&C wide fittning. (Highland & Cob) och en vanlig sadel.

Jag har haft en förut hemma på prov men skickade tillbaka den då jag inte gillade sitsen. Men hästarna ÄLSKADE den, Även min Nordis med den låååga ryggen, och nu vet jag hur jag kan göra om sitsen väldigt enkelt, så jag hoppas på denna.

KL
Annars böjda vet jag bara Prestige. Harry dabbs ( bred manke) Cobra och Jaguar.

Är altså Albion också böjd, eller bara den modellen

Alla Albionmodeller förutom k2an är åt det böjda hållet.
Prestige, Jaguar/H Dabbs är dock inte breda.

Men om hästen inte behöver en riktigt böjd sadel, men en som är kort och bred och bara inte spikrak så prova L&R. Närmsta ÅF finns numera i Danmark, men hon pratar svenska och är lätt att ha att göra med! ;)

Kanske bild på hästens rygg kan hjälpa till, för idéer?

County är ju smala i midjan, tom. så jag känner att den är bekväm ;)

*kl*
Crown är inte så svängda men något, de är vida i både midjan och vidderna.

Hmm annars kommer jag nog inte på nått förutom de andra märkena.

Senast ändrad:

Kan den inte ha nordis sadel?

Den borde väl passa o vara mjukare än en ny.
köp en mjuk o vadderad gjord o spänn inte så hårt i början- tänkte på broncoskutten.

förr hade man aldrig nya sadlar till unghästar, men så var man heller inte så noga med passformen.

Hmm. Å andra sidan så reds inte hästarna i ngn egentlig dressyr förrän de var 4-5 år. En hopp eller allround ligger inte an lika mkt vid bogen- inte lika noga.

Detta med sadlar är en cirkus. Harry Dabbs skall var gjord för en kort och bred manke. Den har jag provat på Nordis,

Men det var svårt att få en uppfattning då det inte fanns någonstans att provrida. Den kändes bra stillastående, men Jag tyckte den försvann i hästen. Kankse inte tillräckligt böjd

Vad är L & R

"Lorris och Roland" :D nä trög idag
oxå

Senast ändrad av en moderator:

Inte ens Nordis kan ha Nordis sadel längre :D. Den har börjat tippa bakåt - den är inte tillräckligt vid.
Den har jag sytt om så den passar hans rygg och den ligger därmed som en gungstol på hennes...

KL

Märkligt det är en Jeremy Rudge vid, men så värst viid är den inte:angel:

Jag har en Falcon (Jeffries) MW (!?) och den är vidare... MYCKET vidare.
Den ligger jättebra framtill på båda, men är alldeles för rak och lång till Nordis

Håhå jaja

Kanske inte hysteriskt vid kan väl som mest bli ca 97 grader, men Prestige Venus är nog tillräckligt böjd.

såg att jag blandade ihop vida och breda i mitt svar till dig förut :angel:

Letar också efter vid, svängd sadel i lagom prisklass, och de jag har noterat som svängda är;
Wellington, Stübben, HdR, County, Jacson, Zaldi Classic, Edinburgh, o Windsor.
Countyn jag provade var superskön, men hade knäckt bom (hur fan kan man sälja en sådan?).

Liknande trådar

Utrustning Någon som har en bra säkerhetsväst till rimligt pris att rekommendera? Gärna runt 1500:- ☺️ Har inte så mkt erfarenhet av västar men...
Svar
1
· Visningar
239
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
1 054
Senast: Litiabelle
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
927
Senast: Esmeralda
·
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
459
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4