Sadeltips önskas!

malinsky

Trådstartare
Nu har jag provat

M&N - bossorna petar ned i ryggen, häst gillade inte, men matte gillade sadeln
Albion K2 - Ligger jättebra på pålle, matte sitter inte bra

Problemet är att jag behöver rejäla knästöd då jag underdrivet tenderar att dra upp mina knän :mad: jag har testat sadlar som har längre och lite större knästöd och då får jag hjälp att komma tillbaka i rätt sits när jag börjar joxa med benen, men då har inte dessa passat hästen, Edinburgh är ett exempel som jag trivs mkt bra i men var för svängd för pålle.

Hur är Bates Innova och Isabell Werth. Hur är de i bommen?

Några förslag på sadlar med rak bom och rejäla och ffa långa knästöd så även knät kommer bakom stödet? (i det närmaste iaf)

börjar ge upp snart.. :crazy:

Jag har idag en Passier antares som hästen trivs mycket bra i men jag sitter som en jagveintevad i sadeln och nu ska jag byta till en som passar oss bägge, kosta vad det kosta vill!! :devil:

the rygg:
PICT1376.jpg

thobiastmkr2.jpg

Senast ändrad:
Sv: Sadeltips önskas!

Tycker du ska prova en isabell och ta en med stora stöd, där kan du ju flytta runt knästöden som du vill :)

dom är raka båda två, isabellen mkt rak.
dock är bates väldigt bred i midjan, så frågan är om du gillar dom när du inte tyckte om albion..

Förutom Isabellen (som är guld att sitta i) föreslår jag antingen Frank Baines eller Jeremy Rudge.
/M

Är alla Batessadlar breda i midjan? Är Bates bredare än Albion som jag upplever som bred? När jag läser om Batessadlarna så ska tex Isabell'en vara smal i midjan, men det kanske inte stämmer :confused:

Jag provade för några år sedan en äldre variant av Caprillin, vad jag minns var den rätt smal, men jag kan minnas fel såklart

Det största problemet är e.g inte att den är bred, Albionsadeln, utan att den har för korta knästöd och att jag vill ha en djupare sits.. Men jag sitter ju hellre i en smalare än bred sadel

caprillin är jättebred, bredare än albion. enligt dom som har ridit i båda caprilli och isabell så är isabellen ännu bredare. så om du vill ha en smal midja skulle jag inte rek. bates. :p

vet dock inte hur innovan är, den kanske är bättre.

men du vet väl att du kan få passier med extra stora stöd som spec best?

annars så finns otto schumachers sadlar, dom är raka, djupa och har stora stöd. midjan i tyska sadlar brukar vara rätt smal.

provat amerigos raka modeller?

Prova Equipe Oracle, den låg jättebra på min spikraka häst och är helt gudomlig att sitta i!:D

Slänger in en bild så du ser hur den ser ut.

22663433.jpg

Jag har en jaguar close contact. Den är jättebra om man har långa ben! Hur den e i bommen vet jag inte men den ligger(enligt sadelprovaren) bra på i stortsätt alla hästar. :idea:

Jag har en häst med rak rygg och mycke manke, och hade dessuton problem med skänklar och säte.
så jag köpte en Kentaur penelopa, och jag är såååå nöjd!
rätt stora stöd och en enorma härlig sitts :)
lite bilder:
22023033.jpg

22022911.jpg

22022909.jpg

och rätt billig dessutom :)

Har provat en innova på min häst med rak rygg. Den såg ut att ligga riktigt hyffsat med det normala koppjärnet, men när jag bytte till det x-vida som han behöver så blev den rejält mkt för svängd. Så det beror nog på vad du behöver för bomvidd hur rak/svängd den blir.

Jag har lite samma problem som dig, att jag gärna drar upp skänklarna, men i denna sadel satt jag fantastiskt bra! Det blev en otrolig skillnad på min sits. Synd att inte hästen kunde ha den..:cry: Sedan såg den väldigt bred ut i midjan (jag gillar smalare midjor) men upplevde den inte alls som bred när jag satt i den. Så man måste nog prova själv och se vad man tycker.

Jag har precis köpt en Bates Innova, jag valde standard stöden för extended ville inte mina ben veta av. Håller på att rida in mig på den men är hitintills postivit överraskad. Ger stabila lugna ben med mkt stöd och inte låst. Får passa så jag inte svankar för att komma ner i sadeln bara. Nice är att det är utbytbara koppjärn vilket är skönt med en ung häst. Min häst är relativt rak i ryggen.
Bästa är väl att prova en massa sadlar ;)

22901337.jpg

Torridning pga häst i sjukhage...

Provade en innova på min igår, både jag och hästen älskade den!
Men den blir som sagt mer svängd ju vidare järn man sätter i, min häst har rak rygg, men hon drar bara MW järn just nu.

jag tror isabellen passar din häst bättre än innovan. Isabellen är rakare och din pålle är verkligen spikrak.

jag har både innova och isabell werth.

jag skulle helt klart testa isabellen först om jag va du. nu har jag iof wintec isabell, men jag älskar den, just för mocca materialet.
man sitter som gjuten. Och den är rakare än innovan.

Tack alla för svar!!

Jag ska undersöka möjligheten att testa en Isabell!

Jag tänkte också ringa Ingdams på måndag och höra vad det finns för alternativ till min sadel iom att T gillar den så mycket..

KenTaur passar inte min häst tyvärr, har testat två modeller av den och den var lite "njaa". jag vill att det denna gång ska vara

YES!! :bump:

:D

Equipe sadlarna ser jättesköna ut, har aldrig hört talas om dem förut. Vet dock inte om det finns ngn möjlighet att prova en sådan.. det är ett U-land här uppe i norr när det gäller sadelutprovare och ev tillhörande lånesadlar :(

Amerigos Alto har jag provat och den låg sisodär, men det var förmodligen fel storlek för min häst. Men har de sadlar för spikraka hästar?

Hur är Rööslin i bommen?
Den får man ju bra sits i:banana: Finns väl massor av beg.

Isabellesadlarna tycker jag har en relativt smal midja, men bred baktill- gillar inte riktigt det eftersom det lättare blir stolsits av det- kanske:angel:

Jag kan pma nr till tjejen som är ansvarig för Equipes dressyrsalar i sverige om du vill. Hon vet säkert om det finns någon utprovare i närheten av dig.:bump:

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 034
Senast: Barret
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Då fröken häst är en riktig prinsessa på ärten så har hon bestämt sig för att sadeln inte passar längre. Teorin är att den blev för smal...
Svar
4
· Visningar
812
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag är inne på att köpa en Bates dressyrsadel, vet dock inte hur stor skillnad det är mellan Innova och New Dressage? Har inte...
Svar
1
· Visningar
1 482
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2