Sadelskåp / tävlingsskåp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Saint
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 9 272
S

Saint

Nu vill jag veta vad ni har för sadelskåp / tävlingsskåp. Om ni inte har något själva får ni gärna tipsa om ert "drömskåp", eller skåp ni hört mkt bra om.

Vad är det för märke?
Pris?
Inköpsställe?
Material?
Vad är bra med skåpet?
Vad är du missnöjd med?
Vad använder du skåpet till (tävling, förvaring i transport, förvaring utanför boxen osv)?

Ni som tillverkat egna skåp får gärna beskriva kortfattat hur ni tillverkat det. Och jag vill ju se bilder på alla skåp (såklart!!).

Sv: Sadelskåp / tävlingsskåp

Vad är det för märke? NordBox
Pris? 3500kr
Inköpsställe? köpte begagnat men bara använt en gång då deras häst inte klarade stå så trångt
Material? Plast?
Vad är bra med skåpet? att det är så praktiskt! bara att packa på kvällen innan man ska iväg så äre bara. sen går det att låsa, väldigt bra när man är på meeting eller tävling, och så förstörs inte grejjerna ;)
Vad är du missnöjd med? Inget :p
Vad använder du skåpet till (tävling, förvaring i transport, förvaring utanför boxen osv)? Tävling, förvaring i transporten.

Vad är det för märke? nordbox tror jag
Pris?4500 ny
Inköpsställe?mamma köpte den som julklapp nått år
Material?plast typ ??
Vad är bra med skåpet?man kan förvara alla tävlingsaker till hästen osv under tävling, speciellt bra på meeting
Vad är du missnöjd med?inget vad ja vet.. jo att de fastnar spindlar i den :devil:
Vad använder du skåpet till (tävling, förvaring i transport, förvaring utanför boxen osv)? tävling, förvaring i lastbil

Vad är det för märke? NordBox
Pris? 3500kr
Inköpsställe? köpte begagnat men bara använt en gång då deras häst inte klarade stå så trångt
Material? Plast?
Vad är bra med skåpet? att det är så praktiskt! bara att packa på kvällen innan man ska iväg så äre bara. sen går det att låsa, väldigt bra när man är på meeting eller tävling, och så förstörs inte grejjerna ;)
Vad är du missnöjd med? Inget :p
Vad använder du skåpet till (tävling, förvaring i transport, förvaring utanför boxen osv)? Tävling, förvaring i transporten.

Mmm, det är en NordBox jag har mina tankar på... Jag vill ha den utanför boxen till vardags för att ha ridstövlar, hjälm, borstar, benskydd, putssaker, täcken, rena schabrak osv i... jobbigt att springa upp på höskullen för att hämta de där sakerna man använder varje dag... Och sedan packar man om den inför en tävling och då har man allt klart.

Men du... om man har en Nordbox, kan man inte ha lång bom då så att hästen kan åka bredare? Klämmer man skåpet då när man vinklar upp mellanväggen?

= = = =

Jag vill veta om det finns vettiga eller till och med bättre alternativ än Nordbox?

Vad är det för märke? Har ingen aning.
Pris? 500kr
Inköpsställe?Köpte begagnat.
Material?Svart metall.
Vad är bra med skåpet?Två sadelhängare och krokar inuti och två korgar till småpryttlar, dessutom låsbart.
Vad är du missnöjd med?Inget. :D
Vad använder du skåpet till (tävling, förvaring i transport, förvaring utanför boxen osv)? Nu har jag alla mina schabrak i det, men det ska användas på meeting när man har mer saker än vad som får plats i transportens sadelkammare.

Mamma (och lite jag) byggde ett skåp till min födelsedag för många år sedan. Vi tyckte att NordBoxs skåp var för små (ft-ryttare som man är har man MYCKET saker med sig) och för dyra.

Såhär ser det ut. Till höger ser ni NordBoxs och vårat är alltså bra mycket större. Vi har valt 4 hjul istället för två som NordBox för att kunna rulla fram och inte dra skåpet (hade två hjul + två pinnar först = inget hit, tungt!)
Gott om plats för två sadlar och saker under sadlarna. Till höger inuti spöhängare och krokar. Nere till vänster är det en 'pinne' som jag brukar hänga skydd på.

Till vänster inuti och i dörren ser det ut såhär. Fyra krokar tror jag och på dörren fack att ha TR, papper, handskar, hårnät osv. i. 'Kroken' går att fälla upp och ner. Super för att hänga fram kavaj, träns, hjälm eller vad man nu vill när man håller på att göra iordning osv.

Ovanpå skåpet. Plats för lindor, skydd, schabrak, täcke eller vad man vill.

På baksidan har vi ett långt handtag, eller vad jag ska säga, lite som en täckeshängare och det fungerar super att hänga fram täcken så.

Eftersom vårat är i trä är det tyngre än NordBoxs men tycker inte att det var för tungt. Används inte längre eftersom jag har stor sadelkammare på släpet och får plats med allt där, möjligtvis om jag är på ett längre läger och vill ha det nödvändigaste vid boxen och slippa springa till släpet jämt.

Det var väldigt fint!

Inte så svårt att göra praktiskt om man bara gör en väl genomtänkt skiss (och kontgrollerar alla mått noga innan man beställer materialet uppsågat) innan man börjar bygga (jag har byggt endel saker innan och lärt av misstagen :D ).

Två frågor.

Hur mycket större än en Nordbox är denna?
Är den inte svår att få upp på transporten / frakta på stallplaner och annat suspekt underlag om den har 4 hjul?

Det vart lite skevt först och vi fick knåpa lite.
Kan inte exakta mått, men tror att vårat har lite, lite högre hjul (5 cm?) men är nog iaf 3dm högre.
Nej, det tycker jag inte. De bakre hjulen är 'fasta' så att säga, snurrar ej, med de främre kan snurra. Lätt att styra på plant underlag eftersom de främre snurrar och de andra följer, med andra ord. När man ska in i transporten kör vi baklänges med de fasta först och tippar skåpet bakåt.

jag vet inte riktigt, då min häst åker vanligt. Men alltså vi kan ju skuta mellanväggen helt åt sidan när vi ska lasta på henne

alltså vi har den på den sidan där inte hästen står såklart. och sen fram vid frambommen, så sätter man fast den med någonting, jag kan ju alltid prova att flytta mellanväggen och se hur det går när Boxen står inne i transporten. om ingen annan vet :)

Bild
7026479.jpg

Jag har ett mörkblått i plast ifrån Nordbox, betalade ca 3500:- för det när jag köpte det nytt hos Janne's ridshop i Kumla.

Märke:Nordbox

Material:Hårdplast

Pris:3500:-

Inköpställe:Janne's Ridshop i Kumla

Fördelar:Har haft sadelkammare på trailern förut, men tycker att det är bättre med skåp så man kan ta det med sig in i stallet. Annars så får man springa så in i hel*ete. Och man slipper ha alla skitiga, svettiga prylar i bilen. + att jag har inackorderingar i stallet, och då kan jag låsa in de prylar jag vill ha ifred.

Nackdelar:Lite stort och bökigt...:angel:

Användningsområden:Träning och tävling:bump:

En kanon pryl som är helt klart värd sina pengar:banana:

Jag har ett mörkblått i plast ifrån Nordbox, betalade ca 3500:- för det när jag köpte det nytt hos Janne's ridshop i Kumla.

Märke:Nordbox

Material:Hårdplast

Pris:3500:-

Inköpställe:Janne's Ridshop i Kumla

Fördelar:Har haft sadelkammare på trailern förut, men tycker att det är bättre med skåp så man kan ta det med sig in i stallet. Annars så får man springa så in i hel*ete. Och man slipper ha alla skitiga, svettiga prylar i bilen. + att jag har inackorderingar i stallet, och då kan jag låsa in de prylar jag vill ha ifred.

Nackdelar:Lite stort och bökigt...:angel:

Användningsområden:Träning och tävling:bump:

En kanon pryl som är helt klart värd sina pengar:banana:

Ja, jag har med kommit fram till att jag hellre har en transport itan sadelkammare och ett tävlingsskåp än en transport med sadelkammare... just av den anledning du beskriver. Man kan ta med skåpet in i sadelkammaren och packa allt där... sedan tar man med allt på en gång... Och mellan tävlingar och träningar kan skåpet stå utanför boxen.

jag vet inte riktigt, då min häst åker vanligt. Men alltså vi kan ju skuta mellanväggen helt åt sidan när vi ska lasta på henne

alltså vi har den på den sidan där inte hästen står såklart. och sen fram vid frambommen, så sätter man fast den med någonting, jag kan ju alltid prova att flytta mellanväggen och se hur det går när Boxen står inne i transporten. om ingen annan vet :)

Bild
7026479.jpg

Men skåpet är väl typ 65 cm brett va och ca 65 cm djupt... en vanlig transport är väl omkring 70 cm bred på varje halva om bommen... alltså måste det gå att åka både brett och smalt?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
407
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 294
Senast: Edla
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
9 012
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈