Sadelrapport, igen

Sv: Sadelrapport, igen

Ja, den låg väl inte an FAST bak, eller vad man ska säga, alltså den "guppade" mer där. Men jag kände tydligt att jag hamnade bakom lod (i bäckenet, men även överkroppen) lätt och tryckte ner hans rygg och han föll ner i marken med ryggen och for fram som en raket... Kan ju ha med längden att göra (den är ju ändå 6-8 cm längre än hans riktiga sadelläge), eller min ovana eller något helt annat...

Väntar på svar om det går att specialbeställa kortare (en ny alltså, och göra lite andra ändringar också när man ändå är igång ;) ), men den jag har ska iaf säljas, men det kan vi ju ta när vi ses eller på mail.

Vet inte om det var till mig.
jag säljer inte sadlar.

Men att lita på hästen så är vi helt överens :)

hm, jag kanske hoppade över några tankeled där men susan, ja, jag förstod att du inte säljer sadlar och mitt inlägg ville säga att jag håller med dig :smirk:

när vi ändå är inne på sadlar, jag har börjat rida barbacka på min häst. ett stort halvblod med bred och platt rygg. han är 1.74 och jag 1.62 och nätt så ni förstår storleksordningen (fråga mig inte vad jag gör med en sån stor häst, nästa gång blir det en ponny)

men i alla fall - när jag sitter barbacka pekar benen rätt ut. jag försöker hitta en position utan att det händer men mitt bäcken räcker inte till...något tips?

Det är rätt så normalt, om du nu verkligen öppnar upp höften...därför bytte jag mig till en bomlös sadel med uppbyggt säte :)

jag försöker öppna upp höften och är rätt vig där eftersom jag dansat mycket balett...men jag har mina gränser :smirk:

men du som köpt en bomlös med uppbyggt säte, vilken köpte du? jag har en bra dressyrsadel men vill varva med bomlöst, provade SBS men den var för fluffig för min smak. pm:a gärna!

torsions är ju uppbyggd något men undrar om det räcker.
lena

Star Trekk är mina favoriter!
Har en comfort och en Espanola och jag älskar dem :love: och hästarna me :)

Det bästa med dessa är att man slipper ha en pad för att få ryggraden fri, här finns det flyttbara bossor och du kan variera framvalven mer och dessa är även flexibla!

Sen gäller det att kunna passa in dem till själva hästen och till sig själv som rider...

Men helt klart något jag ska rek. till andra!

star trekk

Men ska du tänkt tävla i dem går det inte...men det finns tydligen en dressyr modell som ska komma i augusti, den hittar du åxo på samma webbsida.

Senast ändrad av en moderator:

har tänkt att tävla i min county om hästen fortfarande trivs i den när det är dags - men vill prova bomlöst också för jag tror vi mår bra av variation.

när jag provade flexion sbs trodde jag att jag skulle komma närmare hästen men när väl gelen i stoppningen blivit varm och jag skjönk ner kände bara en massa otäck gele upp i grenen för att uttrycka mig lite fint.

men ska börja ta tag i allt det där när jag får min hoppsadel såld så jag får lite pengar :smirk:

Ni har båda rätt!
År 2000 skrev han i Hästfynd.
Han har även skrivit tre artiklar i Hästmagazinet. Deras Julnummer 2003 och nummer 1 och 2, 2004.

Det håller jag helt med om. Jag menar det är mot logiken att sadeln inte skulle anpassa sig efter häst och ryttare (när den är bomlös). Det enda jag ville ha fram var bara en analys på bilden som hon visade med trycket.

*Knapprån*
Man måste rida in sig i sadeln, både för häst och ryttares passform.minst 1-2 månader.

Vill man ha en mkt kort sadel tror jag att comforten är stabilare när det kommer ner till/under 50 cm.

Jag tror inte att man ska vara för snabb med att byta ut framhjärnet innan man ridit i sadeln en tid, det kan bli att man måste byta tillbaka, stabiliteten här behövs. Naturligtvis ska man inte rida i en som trycker, men om det är gränsfall, prova.

Jag har nu delat ut ett par sadlar (STE) till mina kunder, de ska "misshandla dem" så gott det går, prova på alla möjliga vis.

Hoppas att de kommer med bra rapporter.

Fö. fick jag hem en superkort E förra veckan, hur korta är era?

*Ska mäta denna*

Vad det gäller Comforten ska det vara ganska högt mellan manke och framjärnet. Jag tror många blir lurade här. det viktiga är att känna efter så det inte klämmer. Om sätets linje är horisontal, då är det bra.

Psyco, jag ska läsa ditt pm nu. :p

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 244
Senast: Aifos
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 094
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama