Sadelrapport, igen

Sv: Sadelrapport, igen

Hade en tjje som red i comforten idag ( söker medryttare därför provred hon hästen) då tycker jag sjölv att jag hamnar lite längre fram och jag ska köpa ett smalare framvalv för just den hästen, medans när hon red så hamnade hon i bakvikt och skänklarna befann sig högt upp...hm jag säger det att det är verkligen svårt detta!
Särkilt att hitta medryttare åxo :crazy:

Utan att ha läst igenom särskilt noga i tråden, så måste jag säga här att det inte ser nåt vidare bra ut med sadeln.
Blir det inte bättre efter inridningsperiod av sadeln, tycker jag inte du ska behålla. Hästen trivs INTE med den på ju! :(

Ridning, häst och ryttare, allt blir bättre på barbackabilderna. Tyvärr måste jag säga att sadeln mest bara verkar verka till er nackdel än fördel. Så har du min åsikt.

MVH Zenith

Nej det blir inte direkt någon markant stolsits, däremot tippar bäckenet bakåt, och trycker i bakdelen av sadeln, vilket gör att jag får en belastningssits (mer ämnad för den högre skolan kanske... :angel: ).

Denna sadel är ju en av få som jag kan tänka mig passar både hästen, mig och ändamålet. Så att ge upp och försöka byta till något annat, är extremt mycket lättare sagt än gjort.... Jag kommer verkligen att göra allt jag kan för att få det hela att fungera för oss. Men helt klart är, att den som modell behöver en del produktutveckling, undrar just om man kunde få provision för alla experiment man måste utföra för att optimera funktionen! ;)

Jag åtar mig gärna jobbet som försökskanin... Har faktiskt en del ideér om lite av varje :idea: :D

Han har skrivit i både hästfynd och hästmagazinet.
I HM nummer 12 (?) 2003. Samt 1 och 2 2004. Hästfynd har jag inte hittat men det är en vit Lusitano? på framsidan tror jag.
rekomenderad läsning till alla och envar och traggla traggla.

Framför allt tjejer och en och annan kille!!!
Bästa sadelinprovaren är hästen...

Han snackar minst och begriper mest;)

Tack för omtanken!! :) Jag får hjälp av Peter att fixa fästet, så det ordnar sig. Men tack för tipset om Ockelbo, kanske skulle vara nå´t att försöka komma iväg till....

Senast ändrad av en moderator:

Gå in på produkter välj Treefree Dartmoor under bilden på sadeln kan man klicka in på Stigläderfäste. Ta da....

/T

Den sadeln är så fel det bara kan bli på den hästen *ryser*.
För lång, för framsutten, fel anläggningsyta.
Sälj den, försök inte ens experimentera med att få den att passa hästen.
Det är få såna där sadlar som passar hästar.
Mitt råd är att pröva en Crown Jessica luftstoppad. Har ridit i den i många år nu och den slår allt. Speciellt på såna här korta hästar.

Jag vet att ni i skåne är helt sålda på den sadeln.
(jag vet också att du säljer den på din hemsida)

Har haft en själv. Den är verkligen bra på många sätt, bl.a. att den verkligen är vid och har stor anläggningsyta, och överlägsen många andra sadlar, men den har även ett fel.
Dess djupaste punkt är för långt bak.
Däremot är det så att har man ett bäcken som den passar till så är detta inte ett fel (eftersom det då blir rätt :D ),
Men många ryttare har svårt att få till sin bäckenpossition i den. Den placerar ofta rytttaren i svank och då funkar inte ridiningen.

Sedan är denna sadel "normal" i sin bom och inte speciellt avsedd för hästar med kort rygg, särskilt inte eftersom den har en kil.
Hästar med kort rygg måste ha en traditionell bossa som släpper ryggen tidigt. Vill man då ha en Ideal (Crown) så kan man prova en Classic vilken är en ponnysadel utan kil, men jag vill inte rekomendera ngn speciell sadel.
Jag vet attflera märken gör speciella sadlar för hästar med kort rygg.
Om jag vore Psychogirll skulle jag kolla med många stora försäljare (inte bara på orten) sen ta fram en stor sil och sålla vad de säger. Det som flera sagt flera gånger kan vara troligt. (Tyvärr är det så illa)

MVH SUSAN :)

Finns där bara ett fäste för stigläderna?
Om man tittar på bilder på försäljningssidor (visserligen är bilderna oftast på comforten) så ska där vara två olika fästen så man själv kan välja..

Om du sadlar lite längre bak hur fungerar det då?

Om du vrider benen lite innåt så att du har mer kontakt med insida lår och knä mot sadeln
(ungefär som att du skulle stå med benen brett i sär, mjuk i knäna, tårna rakt fram och sedan sätter dig likadant på hästen).
Hur fungerar det då?
Hamnar du fortfarande i bakvikt?
Kan man sitta med benen nästan rakt ner och ändå använda stiglädrena eller är det dem som gör att du hamnar i bakvikt?

Svårt att förklarar hur jag menar men att sadla längre bak, vrida om benen lite kanske kan hjälpa...?
Eller tror du som sagt att det är stigläderfästenas placering som gör det?

/Stallkatten - som har väldigt svårt att förklara vad hon menar.. :crazy:

Jag håller med Susan ang. att inte lägga en sadel med kil på en häst med så kort rygg! :bow:

svarar dig, susan och djurjouren.

Djurjouren:
Du gillar alltså inte alls bomlösa? Eller är det mer typen (att den liknar bent-sadeln) som du inte gillar? För framsutten, hur menar du då? När jag tycker den sätter mig i bakvikt..?
Problemet är att jag ska ner till Frankrike ett år och jobba, då bland annat i tjurflockar etc. Vid skolning kan jag ha dressyrsadel (men flexibel/bomlös), men till sådant arbete behöver jag en annan sadel.

Susan: Hur blir en ponnysadel när man har 38 i storlek i byxorna? Se också ovan, mitt lilla dilemma. Sen kan jag ju inte lägga ut en förmögenhet på tex american flex-sadel... ROC, frågan är vad de kostar.. Hmm, ska nog kolla runt lite.

Stallkatten: På espaniolan finns det bara ett fäste för stiglädrena, i mitt tycke för långt fram. Jag spjärnar väldigt lätt med benen (inte mycket, men tillräckligt för att låsa min höft och rygg) när stigbyglarna är för långt fram. Vi provade att binda bak dom med balsnören och då blev sitsen mycket bättre på mig.

Vad menar ni med sadel med kil? Alltså att som jag göra inlägg att ha mellan sadel och bossor? Jag ska helt enkelt skita i den idén?

kan inget om dessa sadlar men det jag skulle testat i ditt läge är att flytta tillbaka sadeln en aning, kan kanske klämma honom lite på bogen??

Du sitter däremot jättesnyggt i sadeln synd bara att hästen inte tyckte likadant...

Vänj honom vid sadeln på lina så ser du ju oxå hur han och sadeln rör sig vid arbete...

Dina vilder visar ju att sen ligger an långs hela ruggen men lämnar ryggraden fri o klämmer inte på manken...

om sadeln kanar lite framåt testa en svanskappa

Ge inte upp än o lycka till...

En bossa med kil är en bossa där man sytt i en extra bit (kil) för att skapa en större anläggningsyta.
Har ni söm baktill på bossan så har ni en kilbossa.
jag vet bara att Stübben inte har det . Och Appaloosan inte har det.
Och den där crownmodellen.

jag är inte expert på alla sadlar, bara mina egna :D

MVH SUSAN

Finessen med sadeln är att kilen inte känns, den är luftstoppad.
Hamnar ryttaren för långt bak så har sadelutprovaren blåst sadeln fel, man blåser den med ryttaren i sadeln och ser till så att det blir rätt för bägge.
Utan luft är däremot sadeln inte nån höjdare.
43 cm lång mot hästen tycker iallafal jag är kort

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 244
Senast: Aifos
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 094
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama