Sadelrapport, igen

Sv: Sadelrapport, igen

Det blir alltid problem när man försöker lösa alla problem med en och samma sadel.
Varför har man en kil om den ändå inte känns?

Ryttarens bäcken behöver stödpunkter om hon skall sitta i en balanserad sits.
En bra sadel placerar ryttarens bäcken i balana så att hon inte kommer i svank, kutar med ryggen, eller hamnar i stolsits.
Jag vet att "ni i Skåne" gärna tippar tillbaka sadlarna för att slippa svanken, men det finns bättre lösningar som inte påverkar hästen.

43 cm = 17.3 tum räcker för en häst som har en rygg som är så lång. Min häst får max plats med en 16" sadel men det kan inte jag sitta i så jag för lösa det med en annan bossa och en helt annan sadel eftersom Jessican placerar mig fel.

Om denna häst är en Ponny så har den säkert en ännu kortare bäryta än vad min stora häst har, om då sadeln är längre än 18 revbenet så utlöses en reflex att sänka ryggen istället för en som höjer ryggen.

Likaså hindrar en för lång sadel att komma in under sig med det inre bakbenet på böjda spår = volter, öppna och sluta. Liksom över huvud taget i galoppen.
Att bara byta sadel kan förbättra hästens förmåga till samling dramatiskt.

Ännu större skillnad blir det med en sadel som hjälper ryttaren att komma i balans.

Man kan inte lösa alla problem med en sadel ( även om de flesta sadleföräljare gärna vill det).
Jag var också lyrisk över min crown tilsl jag hittade en sadel som passade både mig och hästen bättre och hittade nya dimensioner = mera rygg bättre impulsion när jag och hästen fick en sadel som var optimal redan i konstruktionen ( nåja jag fick hjälpa til llite)

En bild, som visserligen är mer än ett år gammal, men där man ändå ser längden på ryggen. Han har växt både i bakdel och manke och breddat i ryggen, men längden tror jag då inte påverkats särskilt mycket.

http://www.selle-camargue.com/selle.html
Camarguesadeln, som används på de här korta hästarna. Fast både höjd, bredd och längd varierar ganska mycket bland camarguerna (även om en del sadelmakare påstår att alla camarguer ser likadana ut, så sadeln måttsys bara efter ryttaren...), men visst används den på hästar som är lika korta som Mourven.

Den bit av hästens rygg som det går att lägga sadel på hittar ni om ni börjar med att känna efter bogbladets bakre kontur (kan vara svårt med ponnies ;) )det hittar du nedanför och bakom dina främrre tejpbitar.
Ca tre centimer bakom bogbladet skall en dressyrsadel placeras. Därifrån mäter ni till den punkt där 18 revbenet sluter.
Sista dvs. 18:e revbenet hittar ni en handsbredd ugefär framför flanken. Följ detta revbens kontur när det börjar svänga uppåt - framåt ( kan vara ännu svårare på ponnies ;) )
Den punkt där detta revben sitter i ryggraden där är det stopp.Längre bak får ingen sadel ligga.

Utifrån din bild så är din hästs rygg där man kan lägga sadel avsevärt kortare än 43 cm.

Vet som sagt ingenting om spanska sadlar men även de måste väl ha olika form på bommen.
Hur mycket stöd behöver du. Räcker det med att sitta i en "för trång" vanlig sadel?
Eller måste du ha en boskapssadel.
SUSAN

Njea, jag har ju bra balans (sitter kvar när jag borde åkt av ungefär), men lite extra "skyddsnät" kan ju vara bra att ha när det finns tjurar avlade till att jaga människor nere på marken ;) Att de sen kommer skratta och förlora respekten för mig om jag kommer i en dressyrsadel vid det arbetet är en annan sak :p

Det går ju att rida barbacka vid skolning som sagt (jag rider inte varje dag, utan varvar ridning med vid hand, töm, longering etc), att jag viker mig i sidan är ju något jag måste jobba på ändå och få upp stabilitet i bålen. Att gå genväg genom sadel kanske bara är en senväg....?

Jag kommer ju inte jobba bland tjurar varje dag direkt utan kanske på helgerna, men den kommer ju ändå ligga på honom en del.

Ska göra om mätningen av ryggen och märka ut hur långt bak bogbladet kommer vid rörelse (lyfta benet framåt) och var sista revbenet slutar (om jag hittar det :D ).

Javisst!!! Det finns jättemånga intressanta sadlar därute... men hur skall man göra om man inte vill lägga ut 10-20.000:- varenda gång man vill prova :mad: , ELLER ta ut en försäljare, som mera talar för produkten än intresserar sig för om sadeln verkligen passar (alltså så nära 100% som man kan hoppas på! :confused: ). När man gjort detta några ggr, och dessutom köpt sadlar som visat sig inte passa efter ett tag, med garanterad förlust, då inser man att det fattas en hel del sorters återförsäljare här i norden. Jag skulle gärna se någon som specialicerar sig på ex. kallblod och ponnier, eller någon som hyr ut sadlar för att man skall kunna provrida ordentligt under minst ett par veckor. Varsågod om någon känner sig manad.... :D

Min ide, att hyra ut sadlar.Tror starkt på det. (Obs, ingen reklam, ligger långt ner på priolistan, kanske aktuellt 2009) :angel: dessutom så har jag ju faktiskt gratis hjälp om någon vill med Startrekks sadlar :) Men då får man allt ta sig hit :D :devil:

Nu har jag inte erfarenhet utav just sådana här sadlar men...

behåll inte en sadel som hästen så uppenbart och tydligt visar att den inte passar! Du kommer bara att ångra dig! Det kan förstöra mkt arbete som du lagt ner och framförallt så kan det leda till lidande för din häst genom att den får den ömmande rygg eller dyl. problem. Tro mig! Hästen är den absolut bästa att lyssna till!!!

Speciellt uppenbart blir detta om man ngn gång tar och provar en mängd sadlar vid samma tillfälle (som vid en anblick och utprovning ser hyfsade ut). Då blir det otroligt tydligt vilka sadlar som passar och vilka som inte gör det. En del hästar är ju så tåliga att de inte direkt säger ifrån men om man då provar mga så brukar "kräsenheten" väckas till liv och man får sedan väldigt tydliga och överbevisande svar. Och av bilderna att döma och din beskrivning så kan jag säga att du redan har fått ett klart och tydligt svar ifrån din häst om att han inte är nöjd med sadeln! Och var glad för det! För det är bättre att få reda på det direkt än att sitta och rida i den i ett halvår och sedan få fysiska problem på pållen som gör att du upptäcker att den inte passar.

Jag är själv super-noga med anpassningen av mina sadlar. (har bla en crown m. luft) Och har fått smaka på vad det innebär att ha en sadel som inte riktigt låg helt bra (trots att den var utprovad av en av Sveriges största sadelutprovare som har ett väldigt gott rykte.) Och nuförtiden så nöjer jag mig aldrig med att sadeln känns "sådär". Jag letar tills jag hittar en som ligger hundra-tusen-procent bra. Innan dess ger jag mig inte!

Jag själv går tex inte runt med ett par skor som klämmer och ger obehag så varför ska jag låta min häst göra det med en sadel?? Det finns ingen anledning...

Det är mkt billigare att sälja den du har och skaffa en ny. Men prova mga modeller samtidigt så att du kan jämföra. Annars kan det ta hundra år innan du hittar någon.

Åsså ska du ju bo så okristligt långt bort dårå...... ;)

Varför kilen är där har jag ingen aning om, kan fråga, ska på utprovarkurs till england snart.

Vet inte vad du har sett för tippade sadlar och svankryggar, själv har jag inte sett nån trots att jag faktiskt bor i sKåne. Visst ser jag svankande ryttare men isåfall svankar de vilken sadel de än sitter.
43 cm är i detta fallet faktiskt en 18,5 tums sits vilket gör den trevligt för folk (läs jag :-)) med stora rumpor på korta hästryggar.

Jag tycker däremot tvärtom vad du tycker, dvs att Jessican faktiskt placerar ryttaren bra och i balans och den är dessutom tillverkad för ett kvinnligt bäcken så att man kommer i med alla stödpunkter du pratade om.
Men luftsadeln är svårare att rida i än en annan, kräver mer balans av ryttaren.

Vad är det för sadel du hittat som du är nöjd med? Bild?Alltid kul med nya sadlar att kolla på.
Själv har jag en annan favoritsadel vid namn som jag glömt. Safir isafold nånting. En islandsadel med flexible bom som jag bara älskar. Dock är den sydd efter extermbreda islänningar och den passar dåligt på mina stora kusar :-(

När jag nyligen var i Spanien och red så hade de Stuben sadlar, Zaldi tror jag att det var och den var oxå rätt trevlig, kanske lite för smal i sitsen för oss tjejer men annars väldigt trevlig.

Har pratat med kaupreridsport ang just om espanolan.
Denna sadel måste "ridas" in då den är rätt styv som ny, så ett antal timmar i sadeln rek.
Sen om sadeln nu inte passat så kan man justera lite med bossor, byta framvalv osv...men om det nu inte skulle passa så lämna tillbaks den eller sälj.

Jag har själv beställt en espanola *harkel* ;) så jag tänkte testa den och de hur den ligger på pållen. Har som sagt en comfort men då jag ska flytta så lämnar jag comforten hemma till resterande hästar och tar med egen häst och köper ny sadel...så det blev en espanola då de inte visste när lev för comforten skulle komma i höst...dte är ju bara att testa och gillar jag den inte skickar jag tillbaks den...har åxo bestältt framvalv 4.

Jag återkommer med fakta jag åxo :d

Jag är beredd att hålla med Kaupre på den punkten.
Speciellt om man har en häst med sänkt rygg.
Ryser när jag tänker på alla som då har nya bomsadlar som måste "sätta till dom" :devil:
Måste vara bra mkt bättre med en stel bomlös är en stel med bom. För min del har det heller inte funnits något passande alternativ i bomsadelväg och så här i efterhand -tur var väl det :d

/T

Ja, det enda är ju att den är för lång.... Men jag ska fixa inläggen (sätta på kardborreband, fast vill helst ha såna breda som sitter på bossor och sadel, men har ingen aning om var man kan få tag på sånt. Det bredaste jag sett är 5 cm) och rida lite mer i den om det funkar då.

Sen kommer jag ju fortsätta rida barbacka, men den här kan ju vara ett alternativ för när jag rider mer bruks bland tjurar.

Mätte lite snabbt idag. Bogbladet hittar jag ju, sämre med övre delen av 18e revbenet ;) Känner det nere på sidan, men inte var det går in i ryggraden. Gick på hur det borde se ut (svängningen i revbenen) och kom fram till nåt på 40-42 cm..

Tror nästan jag ska skissa på en egen bomlös sadel och konsultera med en läderhantverkare/sadelmakare om det går att göra...

Måste bara få skriva att jag ääääääääälskar min Espaniola! :love:
Har testat både "vanlig" dressyr sadel och bladsadel som varit bra var och en på sitt sätt, men i Espaniolan känns det som om man sitter i hästen mot att med de andra ha suttit hästen.
Men även jag har problemet med att sadeln glider fram på min lilla pålla. ( Det gjorde min dressysadel oxå, )
Så jag är oxå inne på det här med svanskappa.
Och jag undrar om det finns svanskappor med delad bakdel, så att man kunde utnyttja de fästena som finns bakpå sadeln.
Eller kan detta bli fel på något vis?

Ingen som har köpt det underlägget som finns speciellt till Espaniolan på Kaupre som ska förhindra glid av sadeln???

Måste bara få inflika att "de" på Kaupre har varit toppen att ha att göra med! :D

Många hälsningar från en mycket nöjd Espaniola ägare! :smirk:

Hm, och jag vill dela min erfarenheter hittills ang ST E.

Se upp med skruvarna till bakgalleriet!!! Jag rider alltid med sadel skydd och när jag tog bort det så såg jag att en av skruvarna hade gängat ur sig!!! Jag fick lov att efterdra de andra två med.

Nu i helgen var jag iväg på clinic och såg en annan som hade en ST E. Hon hade haft sin sen december och den var inte vacker. Hon tyckte att lädret hade dålig kvalite och på hennes så var den grymt sliten med veck mm. Hon red i den fem dagar i veckan.

Lite mer kan man väl begära från en sadel som trots allt kostar 10 000:- Hoppas att tillverkaren uppgraderar sig hela tiden så att de är bättre läder nu och kommer tillrätta med bakåtlutet.

Annars är det tycker jag en suveränt bra lösning på sadel som man sitter skönt i och dessutom är snygg.
/T

låt hästen bestämma vad den passar i - (dyrt jag vet) för det leder bara till ännu dyrare problem att rida i något som hästen inte går rätt i. Jag har provat sadlar som teoretiskt borde passat hästen men han gått som en upp och nervänd banan med -

när det gäller bomlösa har jag bara provat en och kom fram till att(en SBS) jag inte har den kroppsdisciplinen det behövdes för den än - tyvärr.

nu efter år av dyra sadelbyten brr valde han en billig bomsadel, en county, jag suktar efter en torsion men ska öva med barbacka och spara pengar. hm..

lycka till

jag läser mitt inlägg och vill förtydliga. hästen går inte rätt AUTOMATISKT i en sadel som passar (inte min häst i alla fall) men man slipper tvinga den att försöka gå rätt trots att det tar emot någonstans.

men jag gjorde så att jag lät hästen välja och sen provsatt jag för jag avskyr sadlar som kastrerar en under ridning (blir så svårt att spänna av då...) mitt bäcken är ju lika individuellt som hästens så mycket ska ju stämma. men jag kan inte sitta överhuvudtaget om sittbensplatsen sas är för låg. har alltid ridit i för stora sadlar för att slippa hänga på framvalvet med blygdbenet, say no more...det går inte ens att försöka sitta lodrätt då. tänk då hur det är för hästen om han har nåt i ryggen som gör lika ont.

vad gäller pengar. om du säljer den på nätet (den nya sadeln du skrev om i inledningen) förlorar du knappt det självrisken går på vid första veterinärbesöket.

håller helt med susan vad gäller sadelförsöljare. de kan vara bra om de har flera olika sadlar de har samma provision på, men ha lite koll. jag lånade hem en sadel som verkade ok (hästen älskade den) och provred för min ridlärare. men lita på hästen.

Nu ska vi se om jag möjligtvis kan komma med något vettigt...annars lär jag ju höra om jag inte gör det. :angel:

Som sagt Mourven är ju inte jätte van att gå med sadel och min madam som är van att gå med sadel, men som inte gjort det på ett år reagerar faktiskt en lång tid på sadeln och går undan (oavsett sadel). Det tar henne minst en månad att vänja sig vid sadeln och arbeta som vanligt igen. Och det på en häst som är van vid det.
Sen är ju hon lite kinkig iof. :p

Jag har ju själv ridit i din sadel och jag upplevde också att jag halkade bakåt, men jag har funderat på om inte det har att göra med att jag är för van att rida barbacka för jag upplever det i alla sadlar på alla hästar numera. Så jag tror mer att det är en vanesak. Ser man på någon som rider barbacka rider de med mer vinkel i höften än i en sadel (utan att det blir fel på något underligt sätt).
I en sadel kommer man mer rakt med höften (i en neutral position) och jag tror att man vänjer sig av med det när man rider mycket barbacka.

Det med schabraket; jag har upplevt det så att där det inte är smuts är det ställe där sadel ligger mest an på hästen (eller inte alls, men med en bomlös går det knappast rätt under ryttaren) och där det är mest är där den ligger an minst. Eftersom den där den ligger an minst rör på sig mest och "gnuggas" mot hästen och därmed blir skitig.
Man kan tydligt se formen efter dig på schabraket därmed utgår jag från att din vikt ligger mer an just där. Vilket i mina ögon inte är negativt (faktiskt) med tanke på min häst som inte kan gå med bom sadel p.g.a hennes ärrade rygg. Och med barbacka ridning får man ju all vikt på ett ställe.
Eftersom hennes rygg fortfarande är mjuk och go efter ett års barbacka ridning så utgår jag från att det inte gör så mycket att vikten läggs så mycket på samma ställe utan mer att det är ostelt.
I alla fall på henne som just har problem med för många skador i ryggen (ärrade muskler?)
Det enda hon inte får ont av är just barbacka ridning så jag hoppas på att det samma gäller för bomlöst.

Ska du nu göra dig av med din espanola så vet du vart jag finns. :angel:

Jag har dock en fundering/fråga...
Gör det lika mycket om en bomlös ligger an lite långt bak som när en med bom gör det. Med tanke på att den inte ligger lika hårt an bak som en med bom gör. Bara en fundering...
Om det nu stämmer med det jag skrev o att det är smutsigast där den ligger an minst så borde den inte ligga an mycket alls bak.

Det var bara min lilla synpunkt på det. Sen om det stämmer eller inte...

Liknande trådar

Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 244
Senast: Aifos
·
Ridning Jag har en islandhäst som är 16 år. Har en Hrimnir Master sadel 17" idag som ligger jättebra på min häst men är tveksam om den passar...
Svar
4
· Visningar
1 254
Senast: Tossa90
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 094
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag har en prestige jag älskar och avgudar att rida i. När jag fick min donna låg den helt okej på henne förutom att jag fick värma om...
Svar
2
· Visningar
952
Senast: Ackio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama