Sadelråd: Travare

Tagliabue

Trådstartare
Har just nu en sadel från Hö'ks, deras syntetsadel CH kommer inte ihåg vad de är för bomvidd nu, skämmes :o Hur som helst så börjar jag tveka på om jag inte ska byta sadel, jag kan tyvärr nte så mkt om sadlar och deras passform men en god vän till mig har godkänt min sadel som att den ligger bra på min häst. Men igår när massören var ut och kollade på hästen bad han mig ta fram sadeln och lägga den på hästen, han tyckte sadeln låg på tok för nära bogbladen (felsadlat av mig?) vilket skulle kunna stämma då jag tycker hästen är väldigt spänd i bogarna som stel .. Samt att jag tycktes kunna se att sadeln låg i framvikt? bakvalvet låg någon cm ovanför ryggen, hade schabraket under och spände ej gjorden.

Har inga bilder att visa när sadeln ligger på, men jag slänger upp en bild på hur hästen ser ut, manken förändras lite beroende på vilken resning han har. En travare som är rätt smäcker, skrittar ut i skogen och rider lite dressyr i paddocken samt ska han gå galoppintervaller men dit har vi inte kommit ännu (psykiskt hos mig :D )

SÅ, summa sumarum så vill jag inte lägga ut över 4-5000 .. har absolut inte råd med det nu utan det får bli lite senare.

Har tidigare velat haft enbart syntet men egentligen funderar jag varför jag tänkt så?

Se på fn, hittade lite bilder på fejjan, i detta album finns det 2 bilder där hästen har sadeln på tyvärr är ena med ridtäcke på men det kanske går att se hyfsat ändå

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1909025038213.2107179.1019442248&type=1&l=d68bbb5a87

Hästen utan sadel
15november-1113.jpg

Sv: Sadelråd: Travare

Sadeln provar du med gjorden dragen, utan något under ;)

Ligger sadeln i framvikt redan innan du dragit gjorden, är sadeln antagligen en rätt bra bit för vid. Att sadeln inte ligger an hela vägen (i ditt fall, att bakvalvet åker upp) kan också innebära att sadeln är för svängd för hästens rygg.

Om jag var du, skulle jag åka till en sadelmakare (eller ta ut en), som tittar på häst och sadel.

Prova en thorowgood, säljs oxå på hööks, lite bättre än ch, finns lite olika modeller och du kan byta koppjärnet så att sadeln blir vidare/smalare, passar rätt så raka ryggar och din ser ut att vara ganska rak. Finns till bra priser begagnat.

Prova en thorowgood, säljs oxå på hööks, lite bättre än ch, finns lite olika modeller och du kan byta koppjärnet så att sadeln blir vidare/smalare, passar rätt så raka ryggar och din ser ut att vara ganska rak. Finns till bra priser begagnat.

Håller med om Thorowgood. Har en sedan några år som legat kanon på mina ridtravare! Ch förstår jag inte ens varför de säljs, men det är min åsikt.

Syntetsadlar är ju bra eftersom de formar sig lite och de går att ställa i bommen.

Tills jag fått min travare att muskla om sig använder jag även gelpad. Sen ser jag om sadeln ff går att avända eller om det är dags att byta.

Liknande trådar

Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 637
Senast: Oknytt
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 077
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 632
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?