sadelproblem

O

Ompabomba

Jag har ett treårigt halvblod som reds in i våras. Då hade jag hennes mammas Zaldi Royal på henne (de har ganska lik kroppsform), vid bomvidd och 16,5 tum och det passade bra så vitt jag kan bedöma. (Är absolut ingen expert men har ridit trettio år och kan i alla fall se om en sadel är för vid/smal och för rak/böjd)
Under sommaren blev pållen tjockare på betet och hon har även grovnat lite och nu har jag fått sadelproblem. Hon får ibland en helt oöm bula, ca. 3 cm stor, vid sidan om ryggraden som går bort till nästa gång jag rider. Jag tycker det är mysko för sadeln ligger inte an där - det är en ordentlig kanal över ryggen.
Men något är ju fel och det jag tänkte då var att hon behövde vidare bom eftersom hon blivit tjockare så jag lade på min Stubben Tristan Lyx med X-vid bom (även denna hade hästens mamma och den passade bättre än Zaldin när mamman var mer musklad). Men då fick hon FLERA bulor istället.
Jag provade att lägga in en gelpad under Zaldin (nej, det är inte någon bra lösning, jag vet, men jag är bara SÅ osugen på att köpa nya sadlar till en treåring som fortfarande växer och ändrar sig) - ingen bula. Red utan paden igen några gånger i Zaldin - ingen bula.
Och så igår när jag hade varit ute en lite längre tur hade hon en bula igen.

Jag har inte sett någon sådan bula tidigare på någon annan häst jag haft. Kan någon förklara varför hon får det på ett ställe där sadeln inte ligger an? Kan man från det symptomet säga något om vad som är fel på sadeln? Jag har ingen aning om vad jag ska titta efter för sadel istället eftersom jag tycker de två jag har ligger bra.

Sv: sadelproblem

Fick samma problem som du med en bula efter ridning som försvann till nästa dag. Min häst fick det även med en gelpad men inte med en fårskinnspad. Jag blev tveksam om jag behövde stoppa om sadeln men nu är den såld för den passade inte hästen (för svängd bom).
har hört en teori om inflamerade hårsäckar så man kan prova att tvätta bulan med jodopax, skadar ju inte iaf. Men tyvärr är nog sadelbyte det enda rätta. Men jag känner igen mig, jag hade verkligen ingen lust till det. Nu står jag istället helt utan sadel...:(

Liknande trådar

Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 325
Senast: moon
·
S
Utrustning Har lite sadelproblem. Köpte ny häst i april och hade en sadelutprovare ute några veckor efter. Hon provade ut en Kinghts sir walter...
Svar
7
· Visningar
972
Utrustning Igår hämtade jag ut min nya sadel (trodde jag) på posten, men den passade ju inte såklart. Hade beställt en Zaldi Classic i bomvidd 33...
2
Svar
28
· Visningar
2 034
Senast: palle
·
Utrustning Ja, som rubriken berättar har jag äntligen köpt mig en ny hoppsadel och på kuppen blivit väldigt mycket klokare. ;) Ffa har jag lärt mig...
2
Svar
23
· Visningar
3 408
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?