Sadelproblem...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Zonya
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 826
Z

Zonya

Japp, pollens sadel är skitkass och jag måste ha en ny.

Har funderat på Wintec, men jag är så osäker på Cair, om det är så bra då luften ändrar efter temperatur.

Har era hästar reagerat på nåt sånt? Om ni jämför då ni har användt den vintertid och sommartid.

:banana:

Sv: Sadelproblem...

jag har inte märkt nåt...o vad skulle hände när luften ändrar sig då? luft är väl alltid luft lr? kan det ändra "konsistens"?.
om du menar hårdheten/mjukheten tycker jag den känns lika på sommar och vinter och hästen ÄÄÄÄÄLSKAR DEN han har absolut inte ont lr nåt i ryggen och bossorna är breda och kanalen e bra....perfekt...den är dessutom mkt kort o bra. mitt bästa köp. o så kan man byta järnen.

ja hästen vi hade de på reagerade på ändringarna, + att sadeln blev jätte hård där man satt för luften "ger ju inte med sig" när man sätter sig som med vanlig stoppning. med luft blir de inte samma stötupp fångade effekt utan man "studsar" som på en sån där luft boll du vet. matrialet som håller luften på plats är inte elastiskt o de göe sadlen jätte hård. tänkt själv att få en riktigt hårt uppblåst boll kastad på ryggen eller en boll som är stoppad med ull...... eller prova ligga med hela din vikt på en luft boll o ligga på en som är stoppad med ull, se vilken som ger med sig när du flyttar runt lixom
Tänk på de......
köp bara en sadel med ullstoppning, de håller bäst o ger bäst stötdämpning

Det råder delade meningar om cair men jag vet många vars problemryggshästar fungerar alldeles utmärkt med cair. Visst, luft ändrar sig med temperaturen men hästen är varm och värmer sadeln så det blir ingen större skillnad. Men vill du inte ha cair så finns wintec som ullstoppad också.

Luftens densitet ändrar ju kallare det blir, har hört att luften "krymper" med 14% mellan 0 och +40 grader. Då är det ju nästan 60 graders skillnad här mellan sommar och vinter... (fast men far nog kanske inte och rider då det är 30 grader kallt, men i alla fall...)

Har nu hursomhelst beställt hem en Wintec 500 som är ullstoppad att prova och hoppas på det bästa. :)

Ärligt talat så tror jag inte de ändras så nämnvärt vad gäller lufttemperaturen. Iaf inte mycket mer än vad en traditionellt stoppad sadel skulle göra.
Allt blir ju stelare ju kallare det blir vare sej det är luft eller ull. Det är ju liksom inte BARA luft i en cairsadel, den är ju stoppad(med vad?) även den.

Fördomarna är många men det verkar onekligen som att det finns ännu fler positiva saker om luftsadlar för att man ska kunna döma ut dom!!
Jag brukar säga att så länge sadeln passar hästen så kvittar det om den är luftstoppad eller traditionellt stoppad!

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 198
Senast: MiniLi
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
543
Senast: Ramona
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 139
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka