Sadelproblem med ST espaniola!

Sv: Sadelproblem med ST espaniola!

Tja, det är säkert inte så att sadeln passar alla hästar :) Och med säkerhet inte takformade ryggar och höga mankar.

Jag har aldrig upplevt att sadeln skulle "gå i ryggen" eller slå i manken på min häst! Det problem jag upplever har inte med det konstruktionsfel som du påstår finns, att göra.

Jag har trivts med sadeln och min fråga har gällt bomvidden.

Vore kul om någon som är positiv till Espaniolan ville kommentera!

Har en sadel passat ens häst så katastrof-dåligt som både du och Diabolical_Kitten verkar ha upplevt förstår jag att man inte känner sig positiv till modellen öht. Men det innebär ju inte att det är ett tortyrredskap för alla andra hästar!

Jag har aldrig sagt något om modellen, jag har inte själv suttit i den. Som du säkert ser har flera varit inne i tråden, som har personlig erfarenhet av Espaniola och som inte är odelat positiva.

Överlag tycker jag dock att det är en budgetsadel med en hel del passformsfel, och det tråkiga är att många av nackdelarna kan visa sig från dag till annan. D v s något som inte var ett problem igår är ett jättestort problem idag.

Varför jag råder dig att vara väldigt noga med att t ex kolla kanalen (sittande i sadeln, utan vojlock/schabrak). Det säger jag för att skydda hästen, inte för att hacka på sadeln.

Jag har aldrig påstått att det är ett tortyrredskap, däremot är ST väldigt svåra att passa in överlag, precis som många andra bomlösa som ska likna en traditionell sadel och budgetsadlar överlag..

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Efter att ha provat det mesta känns det som börjar jag ge upp.. Jag har ett arabsto med kort (inte superkort) och bred rygg. Manken är...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix