Sadelproblem med ST espaniola!

S

sadeltokan

Har en bred islänning som jag efter att ha provat hur många sadlar som helst, köpte en Star Trekk espaniola till. Jag trivs jättebra i sadeln, och hästen verkar trivas, men jag börjar bli rädd att den är för smal... Jag har ställbart framvalv och den är ställd på det vidaste (dvs motsvarar K5), ca 105 grader. Jag mätte hästen idag och tyckte mig få ca 115 grader....

Detta händer: Sadeln ligger lite i framstupa läge, faller ner fram och känns som om den trycker fram, men jag kan ändå inte påstå att den är för bred, men det känns ändå som om att den klämmer fram. Jag hade i början en gelpad fram (typ Acavallo front riser) och hon har musklat sig fram runt manken jättefint, men strax bakom bogbladet/manken (där sadeln ligger) vill musklerna inte komma, snarare känns groparna värre med tiden. Att padda upp fram var ju tänkt som en hjälp i början och nu har jag provat utan pad ett tag, men problemet blir inte bättre.

Hästen verkar inte ha ont -efter att ha provat så många sadlar vet jag ju hur hon beter sig när hon inte trivs...

Men vad är det som är fel? En ännu bredare sadel borde ju falla ner fram ännu värre? En smalare bomvidd fungerar inte, då skär ortspetsarna definitivt in, vinkeln blir fel....

Är det någon som känner igen problemet?

OM det nu är så att det är bomvidden som trots "nedfallandet" fram är för smal -har någon försökt bredda järnen till espaniolan eller trixat på annat sätt?

Tacksam för råd och tips!

Sv: Sadelproblem med ST espaniola!

Låter som att den är för böjd. Hade samma problem med ST på min häst. Sadeln tippade fram trots att bomvidden var för smal och mankfriheten var nästan obefintlig, trots att hästen ifråga inte har hög manke.

Hm... för böjd? Snarare för ...rak?, känner jag. Hur menar du?

Tittar du på sadeln och panelerna undertill så är ju utgångsläget att de är nästan helt raka (sen formas ju sadeln efter häst och ryttare).

Många sadelmodeller böjer ju uppåt/utåt där bossorna slutar framåt, det gör ju inte espaniolan, det slutar ganska rakt.

Intressant att veta vilket med tanke på framtida sadel-letande!

Gav du upp Espaniola på din häst? Jag stormtrivs i den, så det känns inte kul att behöva ge upp den, men passar den inte, så passar den inte.

Innan jag köpte denna provade jag Albion, Santa cruz, Thorowgood, Baldur, Astund, AlliUnn, Saga (m.fl. äldre och för smala islandsmodeller), större delen av Deubers sadelsortiment (alla kategorier, distans, western, island, dressyr), Soft saddles G3/G4, Tekna... Känner mig minst sagt villrådig vad jag ska ta mig till om jag nu måste ge upp Espaniolan.

Ah, jag glömde: vi testade Equipes sortiment och Ice Mono +3 -den fungerade! Men några 28000 hade jag inte.

Hästen vill ha kort anläggningsyta, bogfrihet och gärna någon flexbom eller liknande och som sagt antagligen en bomvidd på ca 115 grader. Jag är rätt lång och behöver minst 17 tum och lite rörelsefrihet i sitsen och vill ha nära kontakt med hästen. Knästöd eller inte kvittar. Jag bryr mig nästan inte om hur sadeln ser/vilken gren den är tänkt för (vissa gränser finns kanske).
Några tips på märken jag missat?

Är också mycket nyfiken på hur du menar med att Espaniolan är för svängd!

Lägger till en fundering: Nån som provat Hector-sadel på islänning?

Jag har varit nyfiken på dem eftersom jag tänkt att bladsadel skulle kunna vara en möjlig väg att hitta nåt som passar, har dock aldrig förstått om de tillverkades i olika bredder/storlekar och hur det isf angavs? (de tillverkas väl inte längre) Antagligen är de långa i anläggningsytan, men möjligen kunde detta kompenseras något av att anläggningsytan är så stor... men är bomvidden öht i närheten av 115 grader? Någon som vet?

Om sadeln ligger i framstupa läge hjälper det nog inte att bredda den. Det låter snarare som att den borde ligga bättre om den skruvas ihop och blir smalare. Strunta i vilka grader det "borde vara" och titta på hur vinkeln ser ut gentemot hästens kropp. Spänn gjorden, stick in fingrarna mellan sadeln och hästen och känn efter om det trycker kring koppjärnet. Sitt upp och känn efter igen. Trycker det oavsett vad du gör? Och vart trycker det? Nu har jag inte känt på "ortspetsarna" på de nya espaniolorna med inställbara framvalv, men på de äldre modellerna är ortspetsarna väldigt flexibla.

Har du provat att flytta ihop panelerna framtill? Om sadeln ligger bra med riserpaden kanske det är lösningen? (Om inte sadeln klämmer även med den?)

Hur går hästen när du rider? Jobbar hon rätt med ryggen så att hon "lyfter sig fram", eller går hon lite i nedförsbacke? Det påverkar ju också hur musklerna byggs. Hur är muskelstatusen i övrigt? Är hon välmusklad på övriga kroppen? Många islandshästar har en lite framåtsluttande rygg, det kan vara en bidragande orsak till att man har svårt att få sadeln att ligga som man vill, om det är så att den trycker för att den inte ligger där den ska?

Jag har svårt att se att just Espaniolan skulle kunna vara orsaken till att musklerna vid bogbladen inte utvecklas, det är en väldigt hästvänlig sadel enligt mina erfarenheter. Däremot upplever jag att det generellt är ett ställe som kan vara svårt att bygga upp på hästen oavsett sadel.

Jag vet att rätt många har haft problem med Espaniolan. Så många att vissa återförsäljare endast rekommenderar de luxen. Det har tydligen med uppbyggnaden att göra fram, jag har inte sett den på många år så jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var.

Intressant att höra. Har också en bred islänning, 110grader ca och aldrig hittat en engelsk sadel som passat.

Bytte för 2,5 år sedan till bladsadel. Inte hector, som inte görs längre, utan den lite bättre montsegur.

först då började min 15-åring muskla sig runt manken och ta ut steget! Jag gillar skarpt min bladsadel, enda nackdelen är väl att den inte ger samma stöd i dressyren som jag är van vid, tog ett tag att vänja sig.

jag har varit nyfiken på star trekks sadlar, men är lite för feg att byta då pålle stormtrivs i sin bladsadel. ett tips är att prova om du lyckas få tag i en bladsadel och se hur hästen reagerar!

Jag vet att rätt många har haft problem med Espaniolan. Så många att vissa återförsäljare endast rekommenderar de luxen. Det har tydligen med uppbyggnaden att göra fram, jag har inte sett den på många år så jag kan inte för mitt liv komma ihåg vad det var.

Kan det ha haft med mankfriheten att göra?

Jag har försökt komma ihåg vad det var, googlat upp bilder för att trigga minnet. Inget.

Men det kan det mycket väl ha varit, det bör ju ha varit något med det i alla fall, fast jag har för mig att det grundades i uppbyggnaden/bossornas utformning?

Nu vet jag inte hur din häst ser ut, men har din häst en väldigt rak rygg så är det troligt att St är för böjd. En sadel som är för böjd kommer nämligen tippa fram om bomvidden är rätt.

Att panelerna är rakt avskurna istället för rundade är inget ovanligt på billiga sadlar (och är standard på billiga bomlösa) men det påverkar inte nämnvärt om sadeln upplevs som böjd eller rak. Bossorna är såpass mjuka så det är inte själva problemet, problemet är den hårdare konstruktionen inuti.

Jag gillade inte ST alls, alla modeller jag har provat har varit alldeles för breda i midjan, för dålig mankfrihet för hästen samt att min häst avskydde allihop.

Hur ser hästen ut egentligen? För en häst som är 115 grader bred som kan ha Equipe +3 låter inte helt rätt.... Equipe är väldigt takformade vilket inte funkar särskilt bra på en bred häst. (Är hästen 115 grader bred har de med största sannolikhet inte en takformad rygg)

Jag hade själv problem i många år med att hitta sadel till min haflinger som är kort och bred med en väldigt rak rygg. Jag har två skräddarsydda sadlar: Jensen Brillant dressyr samt en WOW hopp, och snart har jag en till WOW dressyr. Alla dessa har ändringsbar bom, och WOW kan ändras helt och hållet efter hästen vilket har varit en stor fördel. Den var dyr i inköp, precis som min Jensen, men båda har sparat mig mycket pengar under åren... Så istället för att hålla på med billiga sadlar är det bättre att investera i en kvalitetssadel som är anpassningsbar för hästen. Det tjänar man på i längden..

Jag har försökt komma ihåg vad det var, googlat upp bilder för att trigga minnet. Inget.

Men det kan det mycket väl ha varit, det bör ju ha varit något med det i alla fall, fast jag har för mig att det grundades i uppbyggnaden/bossornas utformning?

Flr min häst var Espaniolan för "kort" i framvalvet, det gick liksom ner för snabbt/brant och kom för nära bakre delen av manken på min häst. PÅ deluxerna så hade de gjort framvalvet längre.

Kan det möjligen vara det? Det är attans, det här med teflonminnet. Kommer ihåg att vi diskuterade det när jag återlämnade den ST jag hade till påseende (om du minns utflykten)

Intressant!

Angånde problem generellt med Espaniolan -kan det vara mankfriheten? Den är ganska låg och det har absolut ingen tillstymmelse till cutback, så en manke som sticker upp det minsta träffar nog framkanten på sadeln... Har också hört de som sålt sina sadlar för att hästen musklat upp kring manken så att den blivit för låg fram.

Jag provade flera av ST modellerna, även den nyare de lux:en och även en annan variant som jag inte minns vad den hette... Men de passade sämre... -och nu kan jag inte komma ihåg varför... ÅF förklarade att de ändrat något på nyare modeller.. men det minns jag tyvärr inte heller...

Ang. att minska bomvidden -nej, det är definitivt fel. Grundtanken är ju att ortspetsarna skall ligga parallellt med hästen, om jag skruvar ihop sadeln mer kommer de i princip att sticka in i hästens sida!

Den verkar trycka redan idag fram, om jag lägger på sadeln och pressar lite tyngd i den, så -ursäkta den överdrivet drastiska beskrivningen (bara för att det ska bli begripligt) - skär famdelen av sadeln in i hästen.

Ok, diabolical kitten, jag fattar vad du menar med att en för svängd sadel med rätt bomvidd tippar fram. Tror dock inte att detta är problemet, men jag skall undersöka saken.

Min häst har musklat sig fint på framdelen öht, men jag tränar också mycket från marken, men just där sadeln ligger har det blivit stopp.

Är riktigt nyfiken på bladsadel, jag tror att hästen skulle trivas... de sadlar hon (trots att de varit för smala i bommen!) gillat bäst är Espaniolan och äldre långfärdssadlar (sådana med fendrar bak), tror det är pga flexbom och lång anläggningsyta som trots allt avlastat bra.

Någon som har en aning om storlekar/bomvidder på Hector-sadlarna? Eller som känner till andra bladsadlar i den lite lägre prisklassen?

Jag ska se om jag kan få till några bilder som visar vad jag menar!

Vänta nu! Var det inte för att sadeln gick ner bakom framvalvet? Alltså att den gick ner i ryggen på hästen för att framvalvet var för kort?

Var det så det var? *funderar vidare*

Är riktigt nyfiken på bladsadel, jag tror att hästen skulle trivas... de sadlar hon (trots att de varit för smala i bommen!) gillat bäst är Espaniolan och äldre långfärdssadlar (sådana med fendrar bak), tror det är pga flexbom och lång anläggningsyta som trots allt avlastat bra.

Någon som har en aning om storlekar/bomvidder på Hector-sadlarna? Eller som känner till andra bladsadlar i den lite lägre prisklassen?

Vet inget om bomviddarna. Men rekommenderar inte den sadeln, då finns det bättre alternativ på bladsadel. Hectorn är bl.a. väldigt hård i sätet och har en del andra missar som jag inte orkar på in på här och nu. Men det är klart, dyker det upp en hector framför ögonen kan det klart vara värt att prova!

Jag rekommenderar, om du vill söka efter en bladsadel, antingen montségur (som är en distanssadel) eller en westernsadel mer så kallad arabbom (finns massa tips om märken om du söker på korta sadlar på westernforumet).

en westernsadel kan vara lättare att få tag i begagnat, finns rätt mycket ute till ganska låga priser, montsegur kan vara svårare att hitta begagnad. Hectorsadlarna ser man nästan aldrig numer, eller, iaf inte jag.

Lycka till i sadelletandet!

Vänta nu! Var det inte för att sadeln gick ner bakom framvalvet? Alltså att den gick ner i ryggen på hästen för att framvalvet var för kort?

Var det så det var? *funderar vidare*

Det känns inte igen av mig... Men hur gamla modeller pratar vi om? Min är uttagen i våras, men den kan ha hängt ett år eller så hos ÅF.

Betydligt äldre modeller - 2006 tror jag. Men frågan är hur mycket de har förändrat modellen sedan tidigare.

Har inga egna bilder, men lååångt ner (scrolla, scrolla) på den här sidan finns en bild på undersidan av en Espaniola, min ser precis likadan ut.

(för övrigt fantastiskt många udda sadelmodeller på sidan)

http://www.narrawin.com/gearcollect.html

Ser ut som de inte gjort några som helst förändringar sedan första modellen.

Jag är mycket tveksam till en fri kanal när det är så eftergiven "stomme" och så pass tunna bossor. Har själv haft problemet med ST, att bossorna från dag till annan blev så platta att sadeln vek sig och låg direkt på hästen som fick fullkomlig panikartad sadeltvång. Att han inte hade ihjäl mig då, är rena turen.

Dessutom är lägsta punkten i sätet så pass mycket lägre än högsta vid under frampommelen, att det känns väl otroligt att sadeln inte skulle gå i ryggen.

Liknande trådar

Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 178
Senast: Mogge
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 140
Senast: Linda_A
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Efter att ha provat det mesta känns det som börjar jag ge upp.. Jag har ett arabsto med kort (inte superkort) och bred rygg. Manken är...
Svar
13
· Visningar
1 882
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix