Sadelproblem,hjälp!!

T

trolli

Jag har en kallblodstravare som jag rider akademiskt. Nu är det så att vi har fått sadelproblem på slutet. Sadeln lägger liksom diagonalt över hästen , alltså med framvalvet över på vänster sida om manken och till höger sida ryggen med bakvalvet... :(

Har varit till sadelmakaren och fått sadeln omstoppad två gånger nu men det blir inte bättre.. Tror ja blir tokig. Hästen är kollad av kiropraktor och senast igår hästmassör. Inget fel på hästen!

Jag själv har också varit och rättat till mig men det är inga större saker.

Nån som har något tips om vad jag ska göra,som det är nu får jag rida barbacka... Ska dessutom på kurs om 10 dagar så det känns inget bra! :cry:

Sv: Sadelproblem,hjälp!!

Det låter ju som om bommen är sned, om det definitivt inte är stoppningen som är sned.
är det en seriös sadelmakare som gått igenom sadeln ordentligt? :confused:

Ja det är en riktigt sadelmakare somm gått igenom sadeln. Han kunde inte se att bommen var sned heller... :confused::confused:

Vad är det för sadel??? Att hela sadeln kan hamna snett har jag varit med om, men :confused:

Det är en BB sadel. Ska försöka mig på att rita en bild så man förstår lite mer..

det har antagligen att göra med att hästen arbetar snett jag har sett det tidigare såvida inte sadeln ligger snett redan från början av ridpasset? Och jag tar för givet att du spänt gjordarna lika hårt på bägge sidor? Ta hjälp av en duktig instruktör om du inte kan lösa problemet själv, eller försök få låna en sadel av någon och kolla om den också hamnar snett!
Lycka till!

Nej sadeln ligger inte snett i början av ridpasset,det blir efter en stund. Å ja,jag har spänt den lika hårt på bägge sidorna. :p Ja det bästa hade ju varit om jag hade någon jag kunde låna en sadel av,men det är ingen jag känner häri närheten som har en liknande eller någon annan som passar...

Sadeln ligger ju inte jättesnett som syntes på bilden men tillräckligt för att vara ett störmoment.

måste ju vara att hästen är snedmusklad isåfall, och sadeln stoppad för att vara rak. då blir det snett i kombination.
Kan du inte åka till en sadelutprovare med hästen och visa? det kan ju gå att justera med en correction pad, så att sadeln kommer i rätt läge och hästen får plats att muskla om sig. men det krävs nog att ngn tittar ordentligt så du kan identifiera VAD som orsakar snedmusklingen, om det är där det hänger på - så att du kan korrigera rid/arbetsmässigt?

testa rid en annan häst med samma sadel. Då kan du ju kolla om det är din häst som är sned.
Är sadeln sned på två olika hästar; be en annan ryttare rida för att utesluta att det handlar om att det är du som är sned.

Nirak

Vet inte hur vanligt det är med BB sadlarna men jag vet fler än 1 person som fått sneda (alltså felsydda) ST sadlar. Kan du inte höra med dem du köpte sadeln av om de kan kolla den??

Jag har varit med sadeln och hästen till sadelmakaren,provat,stoppat,provat och stoppat igen tills det blev bra. Så när vi red sista lilla rundan där så blev inte sadeln sned,men väl hemma igen så när vi skulle ut och rida,var det samma visa igen. Trots att vi varit hos sadelmakaren samma dag!

Hästen blev även kollad av massör samma dag och hon kunde inte se att hästen var sned musklad eller sned på något annat sätt. Han var dock lite spänd höger bog,vänster bak, alltså motsatta till sadeln :confused:

Hästen blev även kollad av kiropraktor ca en vecka innan och inget konstigt där heller..

Hej,

Vet inte om mitt svar löser några frågor, men i alla fall så kan jag berätta att det var många BB Ecyer sadlar som blev sydda snett från början. Överdel och underdel på sadeln sitter skevt i förhållande till varann. Kanske är det detta som är felet på din sadel.

Den andra Ecyer jag köpte var nämligen sådan. Jag skickade den tillbaka till tillverkaren men de fattade inte vad jag menade. En blind hade kunna sett att överdelaen och underdelen på sadeln satt skevt i föhållande till varann. Visserligen var inte detta något som störde mig, men min häst gillade i alla fall inte sadeln även fast att den såg ut som den passade. Jag provade oxå att stoppa om den men det blev inte bättre för det.

Just detta problemet uppstår när sadelmakare får penning noja och vill mulitframställa sadlar. Jag vet att BB ifråga satte den dåliga kvalitéen på sadlarna men tillverkaren tyckte bara att han var orättvis. Därför upphörde samarbetet mellan dessa två parter eftersom det måste kunna få finnas en dialog mellan idékläckare och tillverkare.

Så ett sätt att kolla detta är att du när du sitter i sadeln kollar ner på framvalvet. Kan du på ena sidan se underdelen, det brukar vara på vänster sida som man faktiskt kan se ca 1 cm av bossorna och på höger sida ser man inget alls, där ser det ut som det ska.
Kolla detta.

En annan idé är att eftersom du har en kallblodstravare, nu vet jag inte om han gått på banan. Men de går gärna av sig själva en lång, en kort baktill. Detta just för att de ständig travat runt i vänstervarv. Detta sitter i väldigt länge. Det kan oxå vara en bidragande orsak. Så ta hjälp av en instuktör som noga ser hur hästen rör sig under ryttare och i arbete.

Lycka till!

Bra tips! Det ska jag kolla. För det är ju inte omöjligt att det är så då. Nu när jag har stoppat om den två gånger och det inte blir nå bättre... :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 899
Senast: super
·
Utrustning Har ett evigt bekymmer med mitt bäcken. Hästen är rätt normal i ryggen och kan ha det mesta som kommer i modell som tar lite manke och...
Svar
15
· Visningar
2 091
Senast: Mogge
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 588
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama