Sadelproblem - dressyr!!

Status
Stängd för vidare inlägg.

zanzan

Trådstartare
Jag har precis för en månad sen fått hem en ny häst (jag äger den inte). Han har en Bates - Isabell Werth. När de provade ut sadeln ska de tydligen ha gjort det både med och utan fårskinnspad - av ngn anledning skulle det funka med båda som krav.

Nu till problemet - ibland(ganska ofta men inte alltid) åker sadeln snett till höger - rejält! Och idag skulle jag därför pröva att rida utan padden, men då såg jag att sadeln tycks vara lagom i bommen fram men den ligger överhuvudtaget inte an i bak, den kanske ligger an de 15 första cm efter framvalvet sen står den liksom rakt ut:crazy:

Vad är problemet och vad ska jag göra? Kan det vara så att den är för smal i bommen? Förra ryttaren hade tydligen nångång oxå tyckt att den åkte snett, ska jag tvinga ägaren att köpa ny sadel helt enkelt?

Detta blev verklugen rörigt, jag kan typ inget om sadlar och hatar sånt här!! Hjälp snälla:p

/Z.

Sv: Sadelproblem - dressyr!!

Låter som om den är för vid. Om den nu är provad med fårskinnspadd.
En för vid sadel lättar bak när du spänner gjorden....

min sadel gkorde samma sak på min ponny, rullade åt höger för den var för vid för henne.

fast den känns inte för vid i fram mer som att den inte når ner till ryggen. Det är inte så att den kanar omkring för den ligger liskom där den ligger. den är ju utprovad att passa BÅDE med och utan padd...:crazy:

fast den känns inte för vid i fram mer som att den inte når ner till ryggen. Det är inte så att den kanar omkring för den ligger liskom där den ligger. den är ju utprovad att passa BÅDE med och utan padd...:crazy:

En för vid sadel behöver inte kanarunt på ryggen, du spänner väl fast den heller hur ;) men den lättar bak och det är ett tecken på att den antingen är för vid eller så passar inte bommen hästen. Fast med tanke på att den tippade åt sidan för dig låter det mer som om den är för vid.

Skulle vilja veta hur en sadel kan passa både med och utan padd? Om man har padd måste man ju ha en vidare sadel för att få plats med den. Och är den vidare passar den ju inte utan?! :confused:

Men om den tippar åt sidan låter det mer som att den är sned eller så är hästen eller ryttaren sned. Även om en sadel är för vid ska den inte kana runt åt nåt håll. Om den glider när man hoppar upp osv beror det snarare på att den är för smal och inte kommer ner på hästen ordentligt.

Jag håller med det verkar hel konstigt att dom har provat ut den med och utan - detta gjordes innan jag fick honom... Men saken är den att den kanar inte åt sidan för att jag sitter snett, och den kanar åt sidan MED padden... Och den är inte för vid iallfall inte med padden, jag måste nog ta ut en sadelmakare, ngn som vet vart man kan hitta en?

Låter som att sadeln tippar fram för att den är för böjd eller alldeles för rak.

Isabell werth är väldigt rak har jag för mej så snarare för rak i så fall. Eller för vid:confused: Men att den åker åt sidan också, är hästen och/elller sadeln sned:confused:

Men om den tippar åt sidan låter det mer som att den är sned eller så är hästen eller ryttaren sned. Även om en sadel är för vid ska den inte kana runt åt nåt håll. Om den glider när man hoppar upp osv beror det snarare på att den är för smal och inte kommer ner på hästen ordentligt.

Nu vet jag inte om det var menat att du skulle svara mig, men jag har inte sagt att sadeln kanar runt på hästen? Och jag har varit med om att en för vid sadel har vridit sig under ritten inte så att den glider runt utan vrider sig och vid det tillfället var inte sadeln sned.
Men det är lika svårt att ge diagnoser över telefon som över internet utan att se det med egna ögon.

/Lina - ingen expert med försöker ge råd om jag kan...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 720
Senast: Anonymisten
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är...
2
Svar
25
· Visningar
12 347
Senast: ylvalill
·
Utrustning Kusen min har en utprovad Tekna S-line dressyr, köpte den i vintras en känner just nu att jag ångrar valet lite grann att jag köpte en...
Svar
1
· Visningar
1 195
Senast: Buck
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 480
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar