Sadelpaddar

Har en fårskinnspadd från Mattes, correction, men utan ilägg. Vill höja sadeln lite allmänt. Sadeln är utprovad och måttbeställd men lite tunn i stoppningen plus att jag är tung. Hästen trivs. Använder renskinn på vintern pga skavkänslig häst.

Har en filtpad från Butet. en memory foam-pad från Devoucoux (mycket tunnare än Ogilvys klumpiga) och ett par fårskinnspaddar både med och utan kanal. Gillar nog fårskinnen bäst.

Ber om ursäkt för vidare kap.. Har ju en sadel m tunna latexpaneler. Återförsäljare rekommenderade mig att använda fårskinn under. Ni som rider i sådana sadlar, har ni också det? Hästen har en känslig rygg och sadeln passar i övrigt.

Jag tycker att man bör ha en padd typ fårskinn under latexstoppat, padden har en chans att forma sig efter hästen så dessa sadlar har jag sällan provat ut utan padd då det är rätt ofta de inte ligger optimalt i mitt tycke.

Brukar påstå att permanentstoppade sadlar är bäst om man använder sadeln på många hästar och med olika padd eller om man är för lat att hålla efter en ullstoppad :D

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
666
Senast: Smultron
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: AbCdE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka