Sadelpaddar

Omusklad ungponny och jag vill göra det så mjukt som möjligt för hans rygg så provar ut sadeln ihop med Fårskinnspadd :)

har haft vanlig svart gelpadd, teddy paddar, acton gelpadd, hööks svarta kil/ correktion padd, medilamb corectionpadd och medilambs vanliga padd.
haft svårt att hitta passande sadlar på hästen så har försökt med lita av varje för att få dem stilla..

har nu bara den vanliga padden kvar och det blir nog att jag har kvar den. inte helt idealisk då luddet bakom sadeln lätt är i vägen på vissa sadlar, medilamb correction padden var dock :love: inget ludd bakom och låg jätte fint. men behöer ingen kilpadd nu, är snarare att sadlarna ska ligga bra ändå..

men ska jag ha en till/ ny padd så ska det vara en vanlig medilamb utan fluff bak. fram får det gärna vara det så länge fluffet inte går så långt ner på sidorna men inte bakom sadel.

Vilken padd ska man välja om man vill komma åt stötdämpningen men inte fylla ut så mkt under sadeln?
Ska du ha padd som stötdämpning så ska det vara utprovat med sadeln så det inte blir för trångt eller flyttar balansen. Jag tycker att memory foam verkar intressant men intressant provat en själv. Men hoppar man inte så högt tror jag att fårskinn räcker.

Kapar tråden lite :D.. Vilken fårskinnspadd (utan inlägg) av ovan uppräknade märken (eller andra ej nämnda) tycker ni är bäst o mest prisvärd? Föredrar ni ludd bakom sadel? Varför/ varför inte? Har själv en korrektionspadd från Gold medal som jag har tagit ur iläggen från, men den känns sned o felsydd, varför den inte används. Har en 17,5 tums sadel. Är det stl L som gäller?

Kapar tråden lite :D.. Vilken fårskinnspadd (utan inlägg) av ovan uppräknade märken (eller andra ej nämnda) tycker ni är bäst o mest prisvärd? Föredrar ni ludd bakom sadel? Varför/ varför inte? Har själv en korrektionspadd från Gold medal som jag har tagit ur iläggen från, men den känns sned o felsydd, varför den inte används. Har en 17,5 tums sadel. Är det stl L som gäller?
Jag föredrar medilamb eller mattes, medilamb är billigare men bra kvalité och finns i samma utförande som mattes, bara att mattes finns i fler färger. Har man ludd bakom sadeln så kan det strula till sig om man har lång anläggningsyta på sadeln. Men ja L är nog bra till de flesta sadlar. Jag föredrar att inte ha ludd bakom sadeln, blir enklare att ha till olika sadlar utan att ngn hamnar på ludd kanten.

Jag föredrar medilamb eller mattes, medilamb är billigare men bra kvalité och finns i samma utförande som mattes, bara att mattes finns i fler färger. Har man ludd bakom sadeln så kan det strula till sig om man har lång anläggningsyta på sadeln. Men ja L är nog bra till de flesta sadlar. Jag föredrar att inte ha ludd bakom sadeln, blir enklare att ha till olika sadlar utan att ngn hamnar på ludd kanten.

Tack! Ska kolla lite på priser på dessa märken.

Jag tycker om Mattes. Det är bra kvalitet och bra kanal på ryggen.
Min jag jag använt dagligen i iaf 8 års tid skulle jag tro. Ibland på upp till 6-7 hästar. Den ser fortf fin ut.
Jag föredrar utan ludd bakom sadeln. Dels är det snyggare i mina ögon. Men det funkar bättre på kortryggade hästar med.

Jag använder fårskinnspad från Mattes (bäst i passform och kvalitet)
-Under hoppsadeln för att jämna ut/fylla ut området kring hennes kantiga skuldror.
-Under dressyrsadel för att den är lite för vid.
I bägge fallen är sadlarna utprovade med padd.
Enligt de flesta utprovarna/sadeltillverkarna jag pratat med är fårskinn det som har bäst stötdämpande egenskaper, och håller sig bäst/formar sig bäst efter hästen.

Jag använder en vanlig, enkel padd med teddy från Horze. Ung, ännu lite omusklad ponny så sadeln är lite för vid. Tror dock han kommer att växa ur sadeln så småningom, men sadeln får jag använda så länge den passar. Fick låna den av ponnyns tidigare ägare och uppfödare. :)

Jag som rider bomlöst och kollat mycket på olika paddar och material och jämfört mm tycker att materialet i iläggen är otroligt viktigt om man vill ha bra stötdämpning både för ryttare och häst, ibland är man lite skumpig och vill avlasta hästen lite och då får man välja något passande :) har skrivit ett blogginlägg om detta också om nån vill läsa mina funderingar :D

Ber om ursäkt för vidare kap.. Har ju en sadel m tunna latexpaneler. Återförsäljare rekommenderade mig att använda fårskinn under. Ni som rider i sådana sadlar, har ni också det? Hästen har en känslig rygg och sadeln passar i övrigt.

Ber om ursäkt för vidare kap.. Har ju en sadel m tunna latexpaneler. Återförsäljare rekommenderade mig att använda fårskinn under. Ni som rider i sådana sadlar, har ni också det? Hästen har en känslig rygg och sadeln passar i övrigt.

En del permanentstoppade sadlar har lite väl tunna paneler. Är de dessutom väldigt mjuka så blir stötdämpningen i mitt tycke för dålig. I synnerhet om det ska hoppas eller liknande i sadeln. I de fallen rekommenderar jag en padd under sadeln, för att lägga till extra stötdämpning. Det är då lämpligt att prova ut sadeln med padden som är tänkt att användas till, för att säkerställa att sadeln passar även med padden. Hur mycket utrymme som "försvinner" med padden under beror nämligen på hur hästen (ryggen) och sadeln (bommen) är utformade.

För att svara på trådens ursprungsfråga: jag rider f.n. i en westernsadel och har en padd under för stötdämpningens skull. Min sadel är något för vid (på bredden, inte i vinkeln) för hästen då hon är lite tunn fortfarande, men passar bra i övrigt. Både jag och hästen är lite kinkiga med sadlar, och den vi har nu är dessutom ett gammalt hantverk. Därför använder jag en s.k. build up padd, som fyller ut lite just i fram, i väntan på att hon ska fylla ut vidden helt så att säga.

Jag älskar Mattes! Har helt utan kanter fram o bak, jag hatar kanter haha. Har correction så att man kan lägga i ilägg vid behov.

Helst rider jag med en fårskinnspadd utan ilägg men det beror på vad som kan passa hästen ffa.

Har fårskinnspad för att fylla ut det lilla som behövs samt att jag fått till mig att fårskinn är ett utmärkt material för stötdämpning :)
Min padd köptes på Börjes för 7 år sedan. Använd dagligen och ser fortfarande mycket fin ut.

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
666
Senast: Smultron
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
517
Senast: Freazer
·
Utrustning Mina paddar blir fuktiga ibland när de hänger på boxen under dagen, idag var de rejält blöta! Och i mellanskiktet! Alltså baksidan av av...
Svar
8
· Visningar
732
Senast: AbCdE
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka