Sadeln glider runt!

Lycanthrope

Trådstartare
Jag har ett problem med min westernsadel. Den glider runt när jag rider lite grann, måste gunga rätt den hela tiden. Hade pad och filt men då gled den bara änn mer. Har nu bara filt och det gick bättre ett tag men nu halkar den runt igen. Vad kan jag göra? Tacksam för svar! // Elvira

Den är mätt efter min häst och min "bak" så den passar. Och jag spänner hårt men ändå så gungar den lite.

Blev det verkligen rätt gjort då? För en sadel ska inte åka runt.

Sen är jag ltie fundersam över hur du menar att den "gungar"... Hästen rör ju på sig, så då är det klart att sadeln ska följa med, annars förhindrar den ju rörelse, vilket är lika med dåligt. Hur mycket rör sadeln på sig och hur? Framåt, sidvärts, upp&ner...hur?

Sadeln glider lite åt tex vänster när hästen svänger åt höger, då måste jag stå upp o försöka gunga tillbax den..

Om du rider rakt fram, rör sig sadeln i harmoni med hästen?

Jag har fått lära mig att en sadel som sitter bra glider inte undan. Glider den är den antingen för stor eller för liten.

Även om din sadel ska vara mätt efter hästens rygg kan det vara nån detalj som gör att den glider. Det är ändå en stor yta den ska ligga på, och man kan missa mycket.

Om jag vore du skulle jag försöka få sadeln ompassad, eller prova ut en ny, med tanka på hur mycket sadelns "instabilitet" påverkar hästens balans. Det är absolut INTE bra att hålla på och gnida sadeln fram och tillbaka, varken för hästen, sadeln eller dig...

Bara det att du spänner den hårt säger ju att sadeln inte passar. Man ska inte behöva spänna sadeln hårt, lagom är bra men inte hårt :crazy:.
Om nu sadeln är mätt så att den ska passa din häst så uppkommer ju lite frågor ex: hur gammal var hästen då sadeln provades ut, viken muskelmassa hade hästen just då jämfört med nu, har det kanske blivit lite väääl mycket bete ;)?
En häst kan ju muskla sig, eller som nu när det är bete så kan den ju bli lite "överviktig". Du kanske ska ha en smalare pad på sommaren och den vanliga på vintern etc...

Så som du beskriver situationen skulle jag prova med en underpad(1,5cm)och en dubbelvikt tunn filt. Annars kanske du ska fundera på om sadeln verkligen passar fortfarande...

Ett typiskt symptom när bommen är för bred.

Prova med en smalare bom.

/mvh Lex

Sv: Sadeln glider runt!

Du kanske ska prova att lägga sadeln lite längre fram. Jag har samma problem med mina hästar.

Men om man sadlar längre fram och om det är som Lex säger, att bommen är för bred, då sadlar man på bogbladen för att få sadeln att stanna kvar, låter inte som ett bra alternativ.

Eller om det är som Lex säger att det är ett typiskt fenomen då bommen är för stor att den glider runt. Men man har en bom med bogfrihet på en häst som är byggd som en tunna, ja då glider sadeln också.
Eller om man har en för smal sadel med för mycket "lull" ex padd underpadd och en filt, ja då glider sadeln.
Eller en banan formad bom, ja då glappar den bak + att den glider både hit och dit.

Finns det verkligen "typiska" symtom?

Jag kände igen det där med att den glappar bak, för det gör den litegrann. Men har märkt att hon blåser upp sig lite när jag ska sadla och då blir det löst, om jag spänner lite efter en stund så glider inte sadeln så mycket.

Vad har du för häst undrar jag? Det finns en del hästar, dom där korta, runda utan manke (en sån som jag har... :smirk: ) och på dom är det oerhört svårt att hitta en sadel som inte glider det allra minsta. Jag köpte en antiglidmatta att lägga under min sadel och det blev något bättre. Sen gäller det att sitta världigt rakt över hästen i alla lägen. Du säger att det blev värre när du hade pad och filt... Men naturligtvis måste du ha nåt tjockt under sadeln. Den är ju stenhård annars!

Glider ofta om bommen är för bred, säker på att sadeln verkligen passar?

Det är en liten nordsvensk, hon är inte så kraftig. Jag har ganska dålig balans också som jag behöver träna upp, kanske kan bero delvis på det.
Använder såklart filt under sadeln, men paden gör bara att det glider mer så jag har inte använt den , tränare har sagt att den ändå inte behövs om jag inte rider jättelångt o så.
Vad är en antiglidmatta för något? :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 492
Senast: Badger
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 437
Senast: valy
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 421
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar