Sadeln glider fram

Sv: Sadeln glider fram

han blir rak vid arbete, vilket inte syns så mkt på denna ridbilder, dom är snabbt tagna, men han höjer upp ryggen. dessvärre är han inte rak när han står stilla, vilket komplicerar det hela, så just nu testar vi både svängda och raka bommar o ser vad som kan tänkas ligga ok..det skiljer ju så mellan olika sadelmodeller.

tog hem en prestige idag...ska kolla den sen.

provade crown,,31 i stallet men den är för vid, det va ingen idé att sätta sig upp i den ens. så den är tillbaka lämnad under dagen.

Min förra sadel (Prestige Venus) började glida fram väldigt mycket på min häst. Det var bara till att byta sadel. Den började glida i takt med att han musklade om sig. Sen tror jag inte att bommens form var optimal till honom heller, trots sadelutprovare. Min häst (nu såld) är väldigt rak i ryggen och visst har väl Prestige-sadlarna svängda bommar??

Intressant !
Har nu problem då min har fallit ur. Vore väldigt fiffigt med denna padd och vill veta allt !
Kan man fylla och ta ur enkelt själv såsom på sadeln du beskrev eller behöver man lämna in den ?
Kan man andvända den både till dress-hoppsadel ?
Gillar inte paddar eg men vad gör man....det viktigaste anledn till motståndet är att man förlorar lufttunneln....hur funkar padden där ?

Om du kan du lägga in-länka bilder så blir jag :banana:

Pm:ar er istället så att inte tråden blir låst!

ja kentaur sadlarna är provade dessvärre :-/

mer uppdatering: har en prestige modea (eller va den hette) hemma nu, den är ju lite mer svängd i bommen än dom andra jag haft hemma antar jag.
just detta ex va sits 17 (för liten..men som sagt man får beställa större i så fall) bom 34...vad motsvarar 34 i prestige? den va alldeleles för vid för honom. hela sadeln lätta baktill upp i luften och låg neråt mot manken. dock tror jag att en bomvidd smalare skulle kunna rätta till det. tog lite bilder. har ej suttit i den än

bilder:
BILDER PRESTIGE

den är ju uppbyggd fram, men rygglinjen sluttar ändå neråt som synes mot fram.
och den glappa bak så fort han rörde sig.

Senast ändrad av en moderator:

den är ju absolut inte för vid! ser nästan trång ut, men det beror nog på att du lagt den för långt fram.

prestige ska ha tyngdpunkten långt fram, precis som alla italienska sadlar.

det syns inte på bilden att den glappar bak, ser ut att följa ryggen fint? men kanske blev annorlunda under ridning??

34 är normal mot vid bom.

nej det syns inte på bilden, har ej ridit i den, den reser sig jättemkt bak så fort han rörde på sig, lämnade säkert 4 cm glapp i luften bak. stog han helt stilla så synd det ej, och jag hade så dåliga batterier i kameran så jag hann bara knäppa dessa. jag får lätt in 2 handflator minst när jag känner efter längs med kåpan. Tyvärr luras bilderna lite, så man ser inte riktigt hur vid den är på honom. Dessvärre är han inte alls speciellt vid över rygg och bogar denna häst. ju längre bak jag la prestigen, ju mer glapp blev det baktill o ju mer framåt la den sig fram.

här är en annan sadel, men så här lägger sig sadeln neråt:
3.jpg
och här har han för vid bomvidd.
10.jpg

när sadlarna sätter sig så här så blir det ju att man sitter rätt så fel själv, man lutar sig i bakvikt för o finna egen balans, plus att sadeln kanar fram.

en annan sadel (ryttaren lutar sig bakåt..sadeln faller framåt)
6.jpg

21.jpg

lägg märke till att hästen även blir rak i ryggen.
vilket han inte är stillastående....

Jag tycker inte hästen kommer upp ur manken. Det är ju förstås svårt med en ras med sån halsansättning. Man misstar sig gärna för att bakre delen av ryggen är uppe och så även halsen. Men jag tycker främre delen av ryggen samt manken inte ser ut att ha kommit upp. Klart sadeln glider fram då om bakre delen av ryggen höjs. Det blir ju en nedförsbacke som inte stannar förräns den når bogbladen.

Svårt att säga efter att bara ha sett några bilder. Men det är iaf min tro. Utöver det att han så klart har svår kropp att hitta sadel åt.

Men jag tror inte det är en bra lösning att köpa en sadel som måste ligga an mot bogbladen för att ligga kvar. Då kommer hästen iaf inte kunna arbeta.

I värsta fall får du hitta någon sadel som ligger bra lite längre bak och fixera den med svanskappa tills han musklat sig i främre ryggen/runt manken så att han kommer upp mer där. Då kanske sadelbn ligger kvar av sig självt.

med crown jessican så la sig inte sadeln neråt framåt när man red.

det räcker att man står stilla med dom andra sadlarna så ligger dom fortfarande neråt framåt och man försöket automatiskt sätta sig mer mot bakvalvet pga detta.
titta:
15.jpg

nej det syns inte på bilden, har ej ridit i den, den reser sig jättemkt bak så fort han rörde på sig, lämnade säkert 4 cm glapp i luften bak. stog han helt stilla så synd det ej, och jag hade så dåliga batterier i kameran så jag hann bara knäppa dessa. jag får lätt in 2 handflator minst när jag känner efter längs med kåpan. Tyvärr luras bilderna lite, så man ser inte riktigt hur vid den är på honom. Dessvärre är han inte alls speciellt vid över rygg och bogar denna häst. ju längre bak jag la prestigen, ju mer glapp blev det baktill o ju mer framåt la den sig fram.
Om jag ska gå efter hur det ser ut på bilderna så håller jag med Centaur. Men om nu bilderna luras så är det väl så. Frågar återigen vad din häst har för vinkel över manken?

här är en annan sadel, men så här lägger sig sadeln neråt:
10.jpg

när sadlarna sätter sig så här så blir det ju att man sitter rätt så fel själv, man lutar sig i bakvikt för o finna egen balans, plus att sadeln kanar fram.
Även den här sadeln ser för smal ut på bilden.

Jag läste på Stübbens tyska hemsida att de har tagit fram en ny sadel särskilt anpassad för frieser och liknande hästar. Det kanske kan vara något att kika på om den inte blir för svängd?
http://www2.stuebben.de/biomex/english/index.html
--> Products --> bläddra framåt till Merlin IX-Dream

http://www2.stuebben.de/fotos/merlin1.jpg

Ett par stallkompisar till mig hade stora problem med att hitta en passande dressyrsadel till sin ponny som är överbyggd och har låg manke. Allt åkte fram. De hittade till sist Frank Baines Reflex som ligger som en smäck på den hästen. Den ligger bra på min häst också som är en aning överbyggd, men med ett ganska rakt sadelläge i både vila och arbete. Kanske kan vara något att kika på?

Ett alternativ till dressyrsadel kan annars vara att prova islandssadlar. Det finns sådana som är ungefär som dressyrsadlar, men är gjorda för hästar med korta sadellägen m m som din ser ut att ha bedömt utifrån bilderna. Jacson har en sådan som inte är så tokig, men blir kanske för liten för dig. Modellen heter Hekla i alla fall och Globus har Gloi. De blir i och för sig flatare i sitsarna, men om de funkar i övrigt så...

frank baines är provad...:-/

den svarta sadeln med rött schabrak har vitt järn i..och det är väl extra-vid i wintecs järn...

Ja, det är det. Men xvid där är inte så hiskeligt vid. Jag minns inte gradtalet, men D_K eller någon som har Wintec/Bates kan säkert det.

Prestigen låg inte bra, skulle haft 35 eller 36 men då kommer den garanterat att ligga i luften eftersom den redan nu gör det. Prestige har tyngdpunkten långt fram.

Wintec/Bates vita järn ligger på 105 grader (ungefär lika vid som Prestige 37...).

Jag tror att din häst trycker fram det mesta med sin (enligt bilderna) något överbyggda rygg samt stor höjning av bakpartiet vid arbete. Det blir alltså väldigt svårt att hitta en sadel som ligger helt still, man får ta det som passar bäst.. Hur gick det med padden?

(Slänger in lite bilder på min häst som har samma problem så kanske du ser vad jag menar med ryggen)

Ryggen i vila
Ryggen under arbete

Det mesta kanar fram på denna rygg och jag tror din häst har lite samma problem.

om jag ej hittar ngt så funderar jag på o ta en jessica i vidare bomvidd och köpa sån där padd som tipsades om i tråden man kan pumpa luft i fram. men det får bli ett sista alternativ o göra så.

sen kan jag ta med hästen om ett par veckor till utprovare o testa ett märke vi väntar på som kan byggas lite utefter häst o ryttare...men det är ändå inte säkert den typ av sadel passar honom. o som utprovaren sa så är det mkt pengar för en sadel som hästen antagligen ändå inte kommer kunna ha efter en period....

har även funderat på bomlös dressyrsadel...men vet inte vilken som kan rekomnderas...
tips ngn?

Okey, hoppas det löser sig för dig! Om hästen är ung skulle jag vänta med en specialgjord sadel till honom men samtidigt vill man ju ha en sadel som passar...

såg på stall vrås sida en islandsadel som verkade se ok ut...
bomlös sådan...såg ut som en dressyrsadel dock.

Att den lättar bak beror ju på att han inte blir rakare i ryggen utan tvärtom, precis som tuaphua säger så lyfter han bara ryggen bak, vilket gör sadelläget ännu värre om man säger så. Ännu mer nerförsbacke för sadeln....:crazy:

Sen förstår jag inte hur du kan prova sadlar som är alldeles för små i sitsen det blir ju omöjligt då att veta om både du och hästen trivs med den, även hästen påverkas ju om du sitter i en alldeles för liten sadel?:crazy: Jag förstår inte vitsen?

Det bästa med en så svår rygg är nog att ta ut en sadelprovare som har med sig olika sadlar i din egen sitsstorlek så att du kan sitta rätt när du provar.

Jag är inte TS, men jag förstår varför hon provar de för små sadlarna. Den storlek hon behöver, minst 18", finns sällan i butikers ordinarie sortiment. För att hitta en sadel som verkar passa hästen får man som storvuxen ryttare finna sig i att prova för små sadlar för att se hur de passar hästen. Sedan får man vackert beställa rätt storlek till sig själv om man har råd att köpa ny alt. leta begagnad i rätt storlek. Det är naturligtvis inte det bästa sättet att prova ut en sadel på, men ger ändå ett hum om hur sadeln fungerar för hästen.

Visst får man ett hum om hur den ligger på hästen. Men iom att man själv inte sitter rätt i den så kan man påverka balansen i sadeln väldigt mkt.
Sadlarna på bilderna är ju inte bara lite för små. De är ju väldigt mkt för små. Man har inte en chans att veta hur hon kommer sitta i den som är rätt storlek.

Jag håller man flashlight här. Jag är inte särskilt liten själv för tillfället. Men jag såg till att få tag i en sadelutprovare med stort utbud och olika storlekar. Annars vet man ju inte hur slutresultatet blir. Hästen kanske inte gillar balansen i sadeln som den blir då man har en lagom stor. Man själv kanske inte gillar den.

Det är ett jävla gissel att hitta rätt sadel. Speciellt om man har en "svår" häst. Men att kontakta utbildat och kunnigt folk som har stort utbud kanske är ett måste. Och kan man inte få mer hjälp än de sadlar som syns på bilderna och hur de lagts på. Då kanske man bör se sig om efter annan hjälp?:)

Liknande trådar

Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
666
Senast: Smultron
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Silje
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 328
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar